Kan sphagnum moos mögla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

159
55
Rille2005:
Kan sphagnum moos mögla?
Har fuktad sådan i en grotta till ödlorna men redan efter 3 dagar så har det bildats något konstigt blå grönt på mossan. Vad är det? Är det farligt?
Någon som har erfarenhet av detta?

1662
779
fluffis:
Ja, mossa kan mögla. Det gäller att ha väldigt god ventilation om man stänger in det. Och se till att det inte är för blött.

159
55
Rille2005:
fluffis skrev:
Ja, mossa kan mögla. Det gäller att ha väldigt god ventilation om man stänger in det. Och se till att det inte är för blött.



aha det var bra o veta!
Tack för hjälpen :-)

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Jag vet inte varför men jag får känslan av att mossa man plockar ute i naturen är mycket mer "tålig" än köpt mossa på påse :) den erfarenheten jag har iaf. 

Som fluffis nämnde spelar ventilationen in om din mossa möglar redan efter 2-3 dagar.

Hoppas det löser sig!

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Mossa från naturen håller bättre och luktar gott, till skillnad från den man kan köpa som ofta luktar sunkigt... Men det är fruktansvärt tidskrävande och tråkigt att rensa all mossa. Jag har en hel back med torkad spaghnum som jag plockade och rensade förra året. Det tog flera dagar att rensa allt :p

Men även egenplockad mossa kan mögla om ventilation och lbus är för dåligt i en fuktig miljö :)

68
27
Adamski:
Smilla skrev:
Mossa från naturen håller bättre och luktar gott, till skillnad från den man kan köpa som ofta luktar sunkigt... Men det är fruktansvärt tidskrävande och tråkigt att rensa all mossa. Jag har en hel back med torkad spaghnum som jag plockade och rensade förra året. Det tog flera dagar att rensa allt :p

Men även egenplockad mossa kan mögla om ventilation och lbus är för dåligt i en fuktig miljö :)



Vad är de du rensar? 

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Tar bort insekter, spindlar, smuts, löv, bruna bitar... Tanken med den mossan är ju att det ska se snyggt ut. Annars duger annan mossa lika bra. Rensar tills det är klart grönt! :)

1662
779
fluffis:
Jag har själv märkt att det är stor skillnad på köpt mossa av lika märken. Många har jag blivit besviken på, tex. Exo-terras mossa. Den började lukta äckligt väldigt snabbt och var på väg att mögla. Därmed har jag blivit ganska petig och köper gärna inte annan mossa än den som det står M&S reptilien på. Den gillar jag :)

903
509
Evanjeline:
Du är inte klok Smilla, sitta och pilla bort saker ur mossa i flera dagar;P Men det blev otroligt snyggt!

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Jag har använt någon dom heter "Big Moss", den är rätt bra!

Haha, kanske, men det är mödan värt! ;p (eller ja, kanske inte egentligen...)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild