KP och belysning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Patch: Jo, visserligen. Pratar vi UVB, som det brukar handla om när man pratar om UV-belysning till reptiler, är det dock vitamin D3-produktionen (inte upptaget) som det i första hand bidrar med. 

När det gäller aptiten så vet jag inte riktigt vad det skulle vara som ökar den, det sker ju inte utan att något antingen händer i ormens kropp eller att den får en annan bild av omgivningen. Ska man hårddra det så ökar snarare UV-ljus produktionen av a-MSH som är en aptithämmare.

Min gissning är det är en generalisering överförd till t.ex. kungspyton från dagaktiva reptiler som ser maten på ett annat sätt under UV-belysning. Kungspyton kan, till viss del, se UV-ljus och anledningen till det tror man kan vara att de hittar urinmarkeringar från gnagare under dagen för att kunna lägga sig på rätt ställe under natten och lurpassa på dem, alternativt att underlätta för hanarna att hitta honornas doftmarkeringar under parningstiden (se jeb.biologists.org/content/202/14/1931.full.pdf ). Det förstnämnda är ju inget som är aktuellt i terrariesammanhang och det andra skulle väl i så fall endast gälla under en kort tid på året. 

Har du annan information om aptitstimulanter som beror på UV-belysning eller andra fördelar så vore det intressant att höra, jag är inte jätteuppdaterad på området.

Kan även passa på att förtydliga att jag tycker det är jätteviktigt med rätt och bra belysning för reptiler och i många fall finns det nog fördelar med UV-belysning även där det inte används så ofta idag (t.ex. majsormar, till skillnad från kungspyton, producerar vitamin D3 när de utsätts för UVB-belysning) och det är ett område som behöver forskas mer på.

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Jag besitter inte den kunskapen om uv och kungspyton :) har inte heller nått papper på det

bygger mer mitt på att ljus (ink UV-ljus) är nått som är otroligt bortglömt när de gäller reptiler  och tror de  mycket viktigare än man tror... Men de är bara mina egna teorier :)

men som sagt... Jag kanske inte skulle sätta upp en 70w HID lampa till en kungspyton men har själv kört uv-rör (har dock inte haft kungspyton på många år nu) 

Med vänlig hälsning, Alex

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Jag har en mindre UV-lampa till vardera av mina Kungspyton, men jag tror egentligen inte att det fyller någon större funktion. Som många tidigare nämnt är det något det behöver forskas mer kring. Hur som helst, det är bara viktigt att tänka på att denna lampa inte bör vara tänd hela dagen utan bara någon timme, alternativt några minuter var eller varannan timme :)

903
509
Evanjeline:
Sålänge du har ordentliga gömställen är det väl ingen fara att ha på det hela dagen? Djupa grottor med bottenmatreal över så borde de tinte spela någon roll.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Vilka uv lampor bör man inte ha på hela dagarna nu för tiden??

de låter ju helt galet :/ och mycket jobb! mina uvlampor är på 12 timmar på dygnet

Har ju dock som sagt ingen orm :)


903
509
Evanjeline:
Tycker det är ganska vettigt att ha i fall i fall även om det anses onödigt. det kanske är onödigt, men det lär ju inte skada. Om inte annat är det väl bra om man har växter.

68
27
Adamski:
Evanjeline skrev:
Tycker det är ganska vettigt att ha i fall i fall även om det anses onödigt. det kanske är onödigt, men det lär ju inte skada. Om inte annat är det väl bra om man har växter.



Jag tror inte växter påverkas desto mer av uv-ljus dom uppskattar dagsljus mer. 

74
13
larsson88:
Allra bästa för växter är full spektrum lampor,  blir ett äckligt vasst sken av dom. 

Dom större odlingsföretagen och växtförädlingsföretagen använder såna

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Patch skrev:
Vilka uv lampor bör man inte ha på hela dagarna nu för tiden??

de låter ju helt galet :/ och mycket jobb! mina uvlampor är på 12 timmar på dygnet

Har ju dock som sagt ingen orm :)



Vet en som senast nu i våras hade en majsorm som blev blind pågrund av att UV-lampan var tänd hela dagen. Denna orm ligger ofta framme och jäser i värmen och eftersom ormar fattas ögonlock tog ögonen skada av påfrestningen. Jag skulle i vart fall inte vilja riskera det då det ändå inte precis är nödvändigt för nattaktiva arter. Men alla tycker vi ju olika.

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Skulle säga att han hade fel lampa i sånna fall :)

De finns compact-lampor som kunde ge ögonskador på djuren t.ex...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild