Kypros - Juni 2014

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

85
124
ThorHakonsen:
Denne gang var det ikke en ren herptiltur, men jeg hadde med frue og barn - men med en tålmodig beste halvdel, så fikk jeg tid til å farte en del ute og leite etter herptiler mens de kosa seg på stranda og ved bassenger

Vi var dere nede fra 06.juni til 13.juni, og bodde helt på sørvestkysten, ved byen Paphos

Det er ikke spesielt mange arter på Kypros, men det er noen arter som kun finnes der, bla Phoenicolacerta troodica, opg selvsagt den store hoggormen Macrovipera lebetina lebetina

Den første dagen vi var dere nede, så leide jeg en sykkel på hotellet og la ut i den retningen som føltes best - når jeg hadde sykla noen kilometer så hørte jeg litt vann som sildret på nedsiden av veien, så jeg fant første vei inn for å komme meg dit.. Her så jeg mye firfisler, noen små skinker og agamer



Phoenicolacerta troodica - som man kan se av bildene, så kan forskjellen i farge være stor (begge disse to er hanner)

Jeg dro tilbake til samme sted med sykkelen neste morgen, og etter at jeg har vært der en times tid og forsøkt å fotografere varme, raske og lite samarbeidsvillige firfisler, så dukker bonden som driver fruktlunden der opp. En veldig hyggelig fyr, som lurte veldig på hva jeg drev med Han kunne fortelle at det vanligvis var mye slanger på området, men det var for varmt for tiden til at man så dem. Han kunne også fortelle meg om den store farlige slange, med det triangulære hodet, som de hadde på Kypros - men denne slangen hadde han aldri sett på dette området. Etter at jeg hadde snakket ferdig med ham, så gikk jeg litt rundt og gikk rett på en trefrosk som sov på toppen av et blad - FLAKS !





Hyla savignyi


Neste dag leverte Budget leiebilen min på hotellet, og da gikk det opp for meg at gærningene her nede kjører på feil side av veien, og rattet er på feil side av bilene også
Til min store glede, så hadde ikke Budget flere småbilder igjen (type Fiesta), så de hadde oppgradert med til en stor, ny Toyota Rav4, til alt overmål med automat - LYKKE ! Dette gjorde kjøringen der nede så mye lettere


Med bilen på plass, så tok jeg en ettermiddagstur i området, og fant mange firfisler og agamer.
Neste morgen dro jeg opp til en oppdemmet dam, med et lite håp om å finne Macrovipera og andre slanger, men ingen slanger. Det var veldig tørt, og ikke en dråpe vann å finne i bekkeleiene som gikk fra dammen, og veldig lav vannsstand i sammen også.

Etterpå dro jeg tilbake til fruktlunden, og så en sort piskensok (Dolichophis jugularis) men fikk ikke tak i den. Jeg hørte også trefrosk som sang, men klarte ikke å finne dem

Neste dag, dro jeg til et sted oppe i Trodosfjellene, etter tips fra noen som hadde vært på Kypros noen uker før meg. På dette stedet hadde de funnet en Macrovipera, så jeg dro i den retning og etter litt leiting fant jeg steder - et flott lite oppdemmet vann, men mye vegetasjon rundt. Jeg gikk rundt i området en del timer, men ingen hoggorm. Kun agamer og firfisler. Mens jeg satt og prøvde å fotografere en agam, så begynte to firfisler bak med med en kurtise som inkluderte en del vinking og halebiting





Pheonicolacerta troodica, female waving




Pheonicolacerta troodica, male with the female in the background

Etter at det ble mørkt denne dagen, dro jeg igjen tilbake til fruktlunden for å se om jeg kunne finne trefroskene som jeg hadde hørt synge dagen før, samt for å leite etter sovende kamaleoner i trærne. Det ble ingen kameleoner, men hundrevis av trefrosker.




Hyla savignyi


Neste dag hadde jeg via Facebook avtalt å møte Guillerme, som er en spanjol som nettopp har flyttet til Kypros for å jobbe som reptilkurator i Paphos Zoo. Når jeg møtte ham, så hadde han med en overraskelse til med. To hoggormer, som var funnet inne i dyreparken, som vi nå skulle sette ut igjen et sted lenger fra folk ! Så dermed så var jeg garantert å få bilder av artern. Så vi dro til et egnet sted, og slapp dem ut. En liten juvenil på 25-30 cm, og en voksen hann på ca 60-70 cm





Macrovipera lebetina lebetina



Nå som jeg hadde fått fotografert arten, så senket skuldrene seg litt - jeg hadde fått sett de fantastiske dyrene og fått gode bilder av dem. Etter at vi hadde sluppet dem ut, så dro vil tilbake til fruktlunden, siden Guillerme ennå ikke hadde sett trefroskene på Kypros.

Vi gikk rundt en stund, og leite på blader, under blader, inni blader, men ingen trefrosk. Etterhvert gikk vi over til å løfte på plater og annet rask, og fant ganske kjapt flere gekkoer, både Hemidactylus turcicus og Mediodactulus kotschyi. Desverre fikk vi bare gode bilder av husgekkoen




Hemidactylus turcicus

Mens vi leite etter flere Kotschys gekko for å fotografere så løftet Guillerme en tråtraktor (den typen av plast, med pedaler, for barn) som sto halveis nedgrodd under en busk.. og der lå den, en diger Macrovipera !!





Tractor

Det ble mye jubel og baluba (etter at vi hadde plukket den ut fra under busken, ikke uten problemer, og plassert den under min sexy hatt) før vi begynte å fotografere dette flotte dyret - hoggormen var mellom 90 og 100cm lang





Sexy hat


Så over til bildene av den - funnet bare 50 meter unna, hvor bonden stod når han fortalte med at han aldri hadde sett denne arten her



Macrovipera lebetina lebetina

Fra nå av var skuldrene skikkelig lave - og jeg fikk til og med tid å bli solbrent mens jeg lå og slappa av ved bassenget



Den siste dagen brukte jeg på å prøve å få til noen gode bilder av agamene og Kotschys gekko. Gekkoen gikk greit, men agamene er utrolig vanskelige.. har den en SpiderMan-sans eller noe slikt ??



Mediodactylus kotschyi fintzingeri




Laudakia stellio cypriaca


Alt i alt en fantastisk tur, selv om den ikke er aå artsrik

Artsliste :

Hyla savignyi

Mediodactylus kotschyi fintzingeri
Hemidactylus turcicus
Phoenicolacerta troodica
Acanthodactylus schreiberi
Ablepharus budaki

Dolichophis jugularis
Macrovipera lebetina lebetina

163
34
Danne:
Grymma bilder, som vanligt ! (:

Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:
Fantastiska bilder, lebetinorna är ju to die for!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild