KP ormuppfödning - förlorar man pengar på det?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
Jag tycker att så fort man börjar se pengar i sina djur har man valt fel hobby :) Skulle jag räkna på vad min hobby kostat mig genom åren skulle alla runt omkring mig få en chock, det kostar betydligt mer än vad man tjänar. 

Djur håller man på med för man har en passion för dom & ett brinnande intresse, inte för att göra pengar, finns bättre brancher man kan vara i då om du frågar mig :)

Tiden jag lagt ner & lägger ner på mina ormar kommer inte ens i närheten av småpengarna jag får in för några ormjuveniler varje år, så det enkla svaret är att nej det är ingen lönsam hobby, men däremot den mest intressanta hobby man kan ha kunskapsmässigt :)

69
56
Moong:
Maqea

Jag frågade trådskaparen!



1275
1724
Falk:

Att vara ansvarig uppfödare med pengavinster i sikte går sällan hand i hand. Att ens dra fram morpher är nog illa i mina ögon :/

 


2
6
Johan90:

Jonas_ skrev:
Jag tycker att så fort man börjar se pengar i sina djur har man valt fel hobby :) Skulle jag räkna på vad min hobby kostat mig genom åren skulle alla runt omkring mig få en chock, det kostar betydligt mer än vad man tjänar. 

Djur håller man på med för man har en passion för dom & ett brinnande intresse, inte för att göra pengar, finns bättre brancher man kan vara i då om du frågar mig :)

Tiden jag lagt ner & lägger ner på mina ormar kommer inte ens i närheten av småpengarna jag får in för några ormjuveniler varje år, så det enkla svaret är att nej det är ingen lönsam hobby, men däremot den mest intressanta hobby man kan ha kunskapsmässigt :)


Väl skrivet, en hobby är just precis, en hobby. Man plöjer alltid ner för mycket pengar i en hobby och det är så det ska vara. Får man sedan avkommor som kan generera i pengar för att stoppa blödningen så att säga är ju det bara positivt men inget särskilt lönsamt.  


903
509
Evanjeline:
Det är väl inte fel att fråga, menar vem vill inte ha en hobby som är gratis? Vad säger man måste lägga ner mer än vad man tjänar? Att det är orealistiskt är en annan sak, men hur ska man få reda på det om man inte fråger de som håller på med det. Man kan faktiskt tänka på pengar och vara seriös med sina djur. Tittar man på hur dyra några av morphsen är, och hur många ungar du kan få av ett par är det inte konstigt man räknar på det. Sen tänker man kanske inte på alla "normalfärgade" man kommer få bland kullarna som är svårsålda, eller att marknaden redan är övermättad med morpher som det är.

953
1840
peter54:
Jag förstår vad TS menar rent principiellt, men jag är övertygad om att Maqea har helt rätt i att Sverige är en alltför begränsad marknad för att man ska kunna få överskott i reptilrelaterad uppfödarverksamhet här. I Sverige är vi såpass få aktiva inom herphobbyn att marknaden snabbt blir mättad.

När jag började föda upp kungssnokar i början av 1980-talet, hade jag en idé som byggde på att jag skulle kunna finansiera min hobby genom uppfödningen, alltså inte tjäna pengar på den, men nå till ett läge där det gick jämnt upp. Det har jag aldrig varit i närheten av kan jag lugnt konstatera och ärligt talat tror jag inte att det är möjligt inom ramen för hobbykriterierna.

För att kunna tjäna pengar på verksamheten krävs framför allt att man slutar att betrakta sitt reptilintresse som en hobby. Det för omedelbart med sig att djuren inte är intressanta för vad de är längre, utan enbart för vad de kan generera i reda pengar.

160
91
turboadde:
Förstår inte varför det är så tabubelagt att prata pengar och djur? Varför skulle man missköta sina djur för att man vill finansiera sin hobby lite. Då borde ju alla skänka bort sina djur. Att ha en passion för djur behöver ju inte betyda att man måste ha ett högbetalt jobb för att kunna ha djuren. Många gånger är det tvärtom att dom som inte behöver räkna pengar bara köper dyra saker, men har ingen aning om hur det sköts.
Jag har fött upp ganska många djur (Inte så mycket inom reptiler dock, men några stycken), men dom pengar jag har fått in av dom har hjälpt mig att bygga ut min hobby/passion för djur i alla fall. 
Sen beror det ju lite på hur man räknar med... Terrarier och liknande är ju oftast en engångskostnad och står kvar till näst kull och nästa kull och så vidare. Och eftersom jag har djuren som hobby så räknar jag inte huvud-paret som någon kostnad heller eftersom jag skulle haft dom om jag så fött upp eller ej.
Man måste hitta sin egen väg att finansiera sin hobby och om det är med hjälp av att jobba övertid, vinna på lotto eller sälja djur som man lyckats föda upp så är man varken sämre eller bättre djurhållare.

Tror ej hobbyn ens skulle varit i närheten av vad den är idag om det inte fanns en krona att tjäna. Men det är mina tankar och ingen vetenskaplig rapport jag läst som många ofta måste se för tro på något inom reptilhobbyn ;).

305
147
HenkePetersson:
Håller med många andra, när det gäller inställningen till att käna pengar på djuren, har man det för avsikt så borde man nog hålla på med aktier i stället. Om man nu ändå vill försöka sig på avel är det vissa saker man bör tänka på, det är inte lätt att få tag på stora vuxna djur innom vissa art områden, man får då köpa små ungar vissa av dessa beroende på färg utseende är mycket dyra, så tänk då på att om du kper 1 eller 2 dyra djur i dag kommer antagligen avkomman vara mycket billigare 4 år fram i tiden. Sen kräver det erfarenhet att avla, och som någon sa stort tålamod.

Personligen själv så avlar jag inte för att bli rik, för det blir du knappast, jag gör det för att jag tycker det är kul och intressant i första hand sen om jag kan få in lite extra pengar till foder till djuren är det välkommet.

Kan säga att det finns många som avlar på kps i massor varje år ( dyra sådana), där de flesta inte får sålt allt dom avlar fram, vad gör dom med dessa? säljer dom i Hamm för en billig slant? i think not då hela europa, vissa från usa och england gör det samma, nej det är nog mer så att dom fryser in djuren och säljer dom som kobra mat för 50 :-spänn st. (inte för att någon som avlar kps skulle ärligt erkänna det).

Nej, har du kommit in i den här hobbyn med avsikt att käna mycket pengar, så har du nog kommit fel.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Att du kommer att dra in någon vinst på dina reptiler är inte särskilt troligt, dock kan ju pengar för djuren (om det finns någon marknad för dem) återbetala en del av kostnaderna för att hålla dem vill säga. Men denna är så pass liten att den knappt räknas. Jag har lagt oräkneligt mycket tid och pengar på mina djur, tid och pengar jag aldrig kommer att få tillbaka, men jag är helnöjd med det! För mig är djuren viktigast. Ser inget fel med att avla på djuren vilket jag själv kommer att göra, detta för att få fram morpher jag själv vill behålla. Dock bör man tänka på hur man gör det, det blir rätt mycket överflödiga normala djur, en normal kungspytonhane är svår att bli av med, kan dock gå som foder till andra djur som äter ormar, t.ex kobror, då fyller de ju en vettig funktion! 

Tror många reagerade på det faktum att du genast började spåna över pengar, men jag tror inte att du totalt struntar i hur djuren har det. Man får inget veta om man inget frågar! Men nej, att föda upp för pengar är inget bra alternativ, ha djuren för att de är vackra och intressanta istället för att försöka tjäna på dem och jobba hårt och spar för att ha råd. Välkommen till vår dyra men fantastiska hobby! :)


109
19
carolineleven:
Tack, jag behövde höra det här och de flesta av er drog inte slutsatser utan var enbart konstruktiva. Jag visste hur det kunde tas, men var för nyfiken för att inte fråga(jag såg mig själv hålla en massa vackra bebisar och var tvungen att se ifall det kunde vara en möjlighet). Nu verkar det vara en dum plan och jag får helt enkelt vänta med att köpa dyrare ormar (och endast för nöjets skull) när jag har råd. Eller när de är billigare.

Moong skrev:
Maqea

Jag frågade trådskaparen!




Jag är osäker vad som var oklart. Kan du specificera?

Falk skrev:
Att vara ansvarig uppfödare med pengavinster i sikte går sällan hand i hand. Att ens dra fram morpher är nog illa i mina ögon :/

 



Jag har hört att vissa morpher kan ha hälsoproblem men har inte läst mycket om det, är det det du menar? Och finns det studier/observationer som visar detta, t.ex. svaga/sjukliga djur?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild