Snabb hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Om det är ormkvalster är jag ganska säker på att du skulle kunna se blodsugande individer vid det här laget. Larvstadiet, då de är vita varar nämligen bara i 18-24h, därefter övergår de till protonymper som är redo att börja inta blod, dessa byter alltså snabbt färg. 

Läs artikeln om ormkvalster för en bättre insyn i frågan:
www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=42


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
xcotte skrev:
Klart som fan att det är kvalster, Har haft massa fighter mot många olika sorter och då pratar vi inte bara reptiler så det har man lärt sig den hårda vägen. Sedan vilken sort det är vet man ju aldrig,men som de sitter på ormen så skulle jag säga att de garanterat är parasiter. 
Ni som bedömer dem på färg och storlek kanske borde läsa på lite, kvalster finns i mängder av utföranden, men man kan säga som i regel att sitter de mer eller mindre stilla och oftast i grupp på ett annat djur så är de skadliga för värddjuret.



Det finns ingen anledning att sprida obefogad oro, utan det gäller att ta reda på om det verkligen är en kvalsterart som är skadlig för djuret.
Alla kvalsterarter kan inte parasitera på alla djurarter vilket man kan tolka det som i ditt inlägg.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Detta är inte ormkvalster.
Min gissning är att det är något som kommit med bottenmaterial eller inredning och som inte alls är farligt.

127
20
Scorx:
Har kollat till ormarna varje dag sen jag såg krypen, O sen första dagen jag såg dom har jag inte sett några på ormarna igen. Dom ligger just nu på tidningspapper med bara en vattenskål och 2 gömställen. 
Så jag antar att krypen kommer från bottenmaterialet eller nåt annat.

1275
1724
Falk:
Säkert bara vanliga vita små kvalster som i princip alltid blir när man har fuktigt substrat. Enkla att bli av med, bara låta substratet torka någon dag så är det klart sedan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild