Resa bort orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

190
13
hambergaren:
hur gör ni om ni ska resa bort en vecka med era ormar?

Funderade lite på om det fanns vattenfall som man kan ha till ormar för att hålla vattnet färskt.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Du behöver inte göra nånting, möjligen sätta in en extra vattenskål ifall ormen skulle få för sig att skita i vattenskålen. Det är allt som behövs om det bara är en vecka.

305
147
HenkePetersson:
Beror ju helt på hur många djur man har, om man har 1 majsorm och sticker till Turkiet en vecka så kan säkert någon familjemedlem eller orädd granne se efter den, men har man fler djur blir det lite svårare, men visst går det att lämna djuren en vecka precis som ovan talare har skrivit. Personligen skulle jag inte kunna lämna mina djur en hel vecka, så resan till Turkiet får vänta, några enstaka dagar går bra för mig:D

903
509
Evanjeline:
Allting beror ju på art. Behöver den hög luftfuktighet måste du ju ha regnsystem med ordentligt med vatten påfyllt. Har du timers på allting, så det bara är mat och vatten som ska påfyllas, är det inga problem. Har du någon som kan byta vatten är väl det en fördel, och checka, men det behövs inte om du verkligen inte kan. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Är det endast 1 vecka behövs inte göra mycket :) Pratar vi flera veckor är allt som behövs någon som fyller på vatten & möjligen fuktar i terrariet.

Ormar är väldigt semestervänliga djur, speciellt dom större arterna :P

1662
779
fluffis:
Om vi ska vara noga så plockar vi fram gamla goa L80 :) Där står bl.a.:

"4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter"

"21 § Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en
gång dagligen."

"24 § Automatiska utfodrings- och vattningssystem ska kontrolleras med sådana
intervall att funktionen och renheten kan upprätthållas."

Detta kan jag tycka är lite överdrivet då jag själv inte kollar noggrannt i alla terrarier dagligen även om jag är hemma, men jag kommer att bli mer noggrann i framtiden :) För det mesta är det ingen fara alls att lämna djuren men det har hänt mig en läskig händelse och det var när en av mina svarta råttsnokar var liten och jag hade en innerblomkruka som gömställe... När jag kom upp på morgonen och kollade ormarna såg jag att ormen satt fast i ett hål på krukan och var smått panikslagen. Hon kanske hade suttit fast hela natten och jag vågar inte tänka på hur det hade blivit om hon suttit fast i flera dagar. Jag fixade loss henne och hon fick ett märke/sår på kroppen. Hon blev snabbt återställd men jag fick jättedåligt samvete och en tankeställare. Självklart fixade jag hålen på krukorna men innan denna händelse kunde jag inte drömma om att något sånt skulle hända. Nu vet jag att oförutsedda saker kan hända och jag är mer vaksam.
 
Även jag tycker att ormar är semestervänliga djur men det är inte fel att ha någon som tittar till dem med jämna mellanrum. Ett annat bra alternativ är att ha kameraövervakning så att man kan ha koll på terrariejuvelerna :) Och jag vet att jag tjatar om elsäkerheten men en jordfelsbrytare är viktig om elen skulle spåra ur. En "krisperson" behövs hos ormen om något skulle hända.

163
34
Danne:

När jag var i Schweiz i 2 veckor så passade min reptil-rädda mor mina kungspyton. Det blev ingen matning förstås, men hon fyllde på vatten när det behövdes, och sprayade när en av ormarna höll på att ömsa.

Som flera har påpekat: 1 vecka går nog bra utan passning av någon annan. Det är värre när man har ödlor kan jag säga, som behöver mat och sprayning mer eller mindre varje dag.


429
254
JACLAR123:
Fast egentligen går det att lägga in 20-25 st syrsor eller liknande i en skål. Och sedan kunna vara borta i 1-2 veckor :)
Sedan behöver man regnsystem vid rengskogs arter m.m. :)

903
509
Evanjeline:
Jag hade aldrig lämnat så många syrsor ensamma med min reptil. dels bara av att alla är där kommer djuret bli stressat, sen när de blir hungriga kan de mycket väl börja försöka gnaga på djuret=mer stress. De kan faktiskt tillochmed döda ditt djur, även om det inte är så troligt med en frisk. Du kan lämna mat där till syrsorna, men det är endå en risk.

384
18
mr_fan:
man  får  inte lämna djur när man ska resa bort utan att nån tittar till dom har jag läst nån stans
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild