Ömsning över tiden

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

305
147
HenkePetersson:
Hej tänkte bara kolla med er andra som föder upp levandefödande ormar, när jag höll på med snokar och kps så höll dom alltid tidsschemat när det gäller första ömsningen.

Det har nu gått 10 dagar sedan kullen med kungsboa ungarna kom och fortfarande är det 6 st som inte ömsat, är det här vanligt bland just levandefödande?

Om det skulle ta tex 12-13 dagar innan dom ömsar är det fara för djuret då?

Jag har bra värme och hög luftfuktighet i lådorna och dom ligger på ett fuktat underlag och har gjort så i 10 dagar nu.

Tackar för svar

Henke

36
15
Ola88:
När jag har fått just boa ungar så ömsar dom efter 2 veckor typ, så jag ser inget problem med de ? alla ömsar ju inte samtidigt..

305
147
HenkePetersson:
jo att det tar lite tid det vet jag, har fortfarande 2 st kvar som inte ömsat och det är nu dag 12,flyttade över dom till ett torrare underlag i dag, som dom 2 får gå på en dag eller så .

36
15
Ola88:
Ja då låter det ju lovande;) så det ska nog inte vara några problem med dom 2 sista :)

305
147
HenkePetersson:
bumpar tråden en aning:)

Nu har en av de två ömsat, bara en kvar nu.

Men hur vanligt är det att det tar nästan 1 månad på dagen från födslen för en liten orm unge att ömsa?

I morgon fyller kullen 1 månad och som skrivet ovan är det en som inte ömsat eller velat äta än:(
Dom övriga 14/16 äter som hästar

60
40
bushman:
At du har en av 30 som bruket lång tid på att komma igång är en bra statistik. 
Den vill nog komma sig. Jag har upplevd båda på levandefödande och äggläggande at det är en unge el to som kan ta jäkla lång tid för dom är i gång. Och så är det ju tyvärr så at då och då så är det en som aldri kommer i gång heller... Tyvärr så är det en unge av och till som inte har livets rätt...

bara att håpe og vänta tyvärr. 

305
147
HenkePetersson:
tack för ditt inlägg bushman

Nu kan jag tillägga att alla har ömsat, så nu gällerdet att få igång de 2 eftersläntrarna på maten också, skulle vara jävligt kul om alla 16 klarade sig

Inte för att man ska göra någon skillnad på dem, men det känns riktigt skönt nu när även den sista ömsade av då det var den enda snowen i gruppen som hållit på sig så länge.

305
147
HenkePetersson:
YEEEEES snown har äntligen ömsat, fan va det satt långt inne, nu finns det nytt hopp för Kiss-snö som min kompis Per kallar den, då den nästan va gul i färgen efter så lång tid med sitt födelse skinn lol:D

82
16
Bremnes:
Fan vad härligt att det löste sig med ömsningen!
Nu är du nästan skyldig att lägga upp en bild på dem nyömsade snowen.... ;) Hade varit fint att se! :)

305
147
HenkePetersson:
kommer var så säker
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild