Djur till regnskogs terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
14
ZzaazZ:
Hej, ligger här och funderar och planerar inför nästa burk. 
Planen är ett regnskogs terrarium men vet ej vad jag ska ha för djur i det.
Funderar på pilgifts grodor, men då jag sover och spenderar mycket tid i samma rum så vet jag inte pga ljudet. 

Så vad finns det för andra reptiler tex ormar (ej gift) eller ödlor man kan hålla i ett planerat regnskogs terrarium utan att behöva tänka så mycket på vad för växter man har osv? 

Mvh.

343
119
Salig:
Vad är det för storlek på burken? Har själv Lygodactylus williamsi och rekommenderar de varmt :) bara du har rejält med bambupinnar kors ochtvärs bör de stormtrivas oavsett vad du har för växter. Tänk bara på att de inte simmar och vatten kan vara livsfarligt. :)

40
14
ZzaazZ:
Blir nog i ett exo terra large x - tall så 90x45x90

Ser ut som en trevlig ödla, lägger den på listan över möjliga djur :) 
Hur funkar den med växter? 

343
119
Salig:
Om du ska ha så stort skulle kanske en större art av daggecko passa bättre. En L williamsi skulle nog ha svårt att hitta bananflugor i en så stor burk :)

I vilket fall, min uppskattar bromelior där han nästan alltid sover. De låter växterna vara, men de med starkare blad är perfekta klätterytor :)

40
14
ZzaazZ:
Ja dom har jag funderat på innan, väldigt fina ödlor dem med.


903
509
Evanjeline:
Jag har visserligen bara haft min williamsi i lite mer än en vecka, men han verkar inte ha något problem att hitta mat, och jag har samma storlek som du på mitt terrarium. Det är väldigt roligt att ha en så pass liten ödla i ett terrarium där han verkligen kan röra sig, för du får se dem jaga på ett helt annat sätt, så har det i alla fall varit för mig. Han ger sig på jakt, och då hoppar han rundor i hela terrariet i kanske en timme och fångar saker.

49
51
jsl:
Sover du på natten så är ljudet från pilgiftsgrodor inget problem. De spelar bara dagtid. Dessutom finns det många arter du inte ens hör utanför terrariet. Ta alla tinctorius-varianter till exempel, de skulle fungera utmärkt då de är både tysta och oskygga.

Medlem i SHF
4002
5025
Jonas_:
Mitt första & bästa tips får bli att läsa igenom alla skötselråd på sidan & se om något intresserar dig där, så får man ta eventuella följdfrågor vid behov :)

Jag tycker det är enormt svårt att tipsa folk om arter när personen själv inte vet vad som intresserar mest :)
Alla tycker vi olika och vad som intresserar oss är så väldigt olika, hobbyn är bred minst sagt. 

Jag har mest koll på ormar & kan ge tips på många arter, men för att nämna några:

Corallus hortulanus
Epicrates cenchria
Epicrates cenchria cenchria
Epicrates cenchria maurus

Morelia viridis
Morelia spilota cheynei
Morelia nauta

Gonyosoma oxycephalum
Philodryas baroni
Lamprophis fuliginosus

Nu har jag inte tagit med någon terrariestorlek i beräkningen när jag tipsade om arter, då det lät som du inte själv var säker på måtten :) Men dom jag tipsat om är små & mellanstora arter, inga jättar! 

40
14
ZzaazZ:
GTP har varit högt upp på min lista en längre tid, Så möjligt att det blir ett nytt formplyfa terrarium och inreda regnskog i det för att skaffa en att ha i, och sen några grodor (Sambons dröm) i ett lite mindre exo-terra.. 

Ahh alltid jobbigt när man har tomrum i terrarieväggen man måste fylla upp med brukar :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild