Kräsna leopardgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Hej!

Jag har funderat över en sak, det gäller några leopardgeckos som knappt äter och när de gör det äter de bara mjölmask. De har under det senastw året endast fått mjölmask i skål och rör nu mera inte syrsor (vet att syrsor har ett bättre näringsinehåll, därav att det är ett problem). Den första tanken var givetvis att de blivit kräsna, men eftersom de inte heller gärna tar mjölmask kanske det beror på något annat?

Någon som har tipps eller erfarenheter att dela med sig av? Det är inte mina ödlor, har själv ingen direkt bra koll på geckos.

Tack på förhand! :)

104
29
Amandarinen:

Det jag skulle göra om mina hade en kärlek till mjölmask är att ta ut den skålen och vänta tills de är hungriga och sen erbjuda till exempel syrsor eller kackerlackor tills de äter, annars får de bara i sig massa fett som inte är bra för dom.. 

 

Det kan ta ett tag tills de tar syrsorna eller kackerlackorna men så länge de har en fin svans så ska man inte oroa sig. :)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
glömde skriva det! Det har redan testats och fungerade inte. de ville sedan knappt ha mjölmask heller. Problemet är att några är ganska tunna både i kropp och svans, så att svälta dem för länge känns inte som en jättebra ide.

104
29
Amandarinen:

Hur länge var de utan mjölmaskarna? 

Sen vad går de på för underlag och hur ser bajset ut? De kan ju lätt börja äta av bottensubtratet om de inte får i sig den näringen de behöver, om några är smala kan de ju bero på förstoppning? 
Det behöver ju inte heller bero på förstoppning, de kan bero på värmen, vad ligger tempen på vid varma och kalla sidan? :)


12
0
Nitra98:
Om man matar mjölmaskarna med bra och näringsriktig mat så är det ingen fara alls att ge bara såna till leopardgeckona, zophobas däremot bör man endast ge som typ godis eller vid äggläggning då det är fetare. (Inte för att någon nämnt såna, ville bara säga det.) I USA är det väldigt vanligt att bara mata med mask. :)

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Bottensubstratet är bara sand, kanske värt att försöka blanda ut det med något annat? Temperatur vet jag inte, luftfuktigheten är väl inte direkt vidare hög med tanke få att det är som ett "frilandterrarium" utan tak vill säga. Kan tilläggas att de är rätt gamla. Jag ska ta reda på dessa olika faktorer :)

Mjölmaskarna har alltid tillgång till färsk frukt och grönst så som apelsin och morot. Sedan har de havre som grund.

1159
624
Temla:
Trodde man skulle vara väldigt restriktiv med både apelsin och morot till foderdjur.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Jasså, varför det? För så vitt jag vet är det mycket vanligt att mata syrsor med apelsin.

268
19
Iguania:
Jo, apelsin är inte optimalt att ge till foderinsekter. Det är bra för insekterna men inte för djuren att äta sen, det gäller alla citrusfrukter. Dock är det ändå vanligt, djuraffärer brukar alltid rekomendera det. Tror knappast att det är livsfarligt men kan man bör iaf undvika det.

Morötter har jag däremot aldrig hört något ont om och jag själv använder det till alla mina foderdjur( de få gånger de får något grönt) och mina djur mår utan tvekan bra. 
 
Hursomhelst så kan man påpeka saker med trevlig attityd, jag uppfattade åtminstone ditt svar som aningen drygt Temla:)

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Jaha där ser man! Får väl se till så att det blir mer av annat och mindre apelsin. Om inte annat innehåller appelsin gott om C-vitamin i alla fall. Är det något mer som inte bör ges till foderdjur?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild