Regnmaskin

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

444
153
jpson67:
Köpt mig en *Exo Terra Monsoon RS400* för att kunna fukta mina terrarium, undrar om nån mer har erfarenhet av denna maskin, fick den så billigt så jag kunde inte låta bli.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tjena! Jag har haft 2st. Varav en har gått sönder.
Fördelen är att den är enkel att använda, inbyggd timerfunktion och låter inte speciellt mycket.
Nackdelen är att det är dåligt tätat med hållet man kan fylla på vatten igenom, vilket kan göra att det blir kortslutning i kretskortet som sitter i locket.

Mitt tips är därför att när du ska fylla på vatten, se till att ta av hela locket och fyll på.

Jag har även ett regnsystem från herperschoise. Det låter betydligt mer, men samtidigt så är det mycket mera tryck, och går att sätta flera dysor utan problem. Sen så blir det mycket finare regn/spray genom deras. 


444
153
jpson67:
Tar av locket för att fylla vattnet annars tar det en jäkla tid. Funderar på vart dom säljer fler slangar och dysor. Vredet med numrering 1-24 är det att den tex duschar 1 gång i tim eller vad?

1275
1724
Falk:
Super fin och bra dimma med herpers system och har man möjlighet så kan man placera pumpen med behållare på ett ställe där det inte hörs, i ett skåp eller dyl.

164
35
anders890:
Är det någon som har lust att lägga ut en film/ljud-klipp på HC's-system, så man får höra hur det låter?

268
19
Iguania:
Jag kan försöka fixa det. Så högt är det inte, sålänge man ser till att slangen sitter fast och inte vibrerar då det skapar mycket ljud. Står den i ett skåp eller i mitt fall en tom garderob så är det så gott som ljudlöst.

444
153
jpson67:
Min Monsoon RS 400 som jag bara ställt intill mina terrarium.

s1320.photobucket.com/user/Jimmy_Pettersson/media/MOV_0045_zps9e944555.mp4.html

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

jpson67, som du ser på din rs400, så är den första vredet för cycle, där du ställer in hur många gånger per dygn.
Andra vredet är hur länge den ska spraya vid varje tillfälle.

Mitt regnsystem från herpers låter ganska högt, men det var lite problem med slangen så måste ta och kolla det. De erbjöd sig att byta det åt mig med, så jag kanske har gått omkring med en massa oväsen helt i onödan! :) Samtidigt så har jag ju korallfingergrodor, så ett regnsystems oväsen kommer inte i närheten ändå ;)

Ser fram emot ett klipp Iguania, så har jag något att jämföra med.


164
35
anders890:
Det låter kanon Iguania! Fast regnsystemet låter väl bara när det används, alltså när pumpen jobbar-vilket ofta inte är mer än några få (korta stunder) per dygn, eller har jag fel? :)

268
19
Iguania:
Du har helt rätt, låter totalt 3minuter om dygnet hos mig. En smart sak att ha är ju en veckotimer så kan man time:a in så man slipper bli väckt tidigt på helger också men annars stör den ingenting:)

Filmade videon direkt men jag hade dåligt med tid så hann inte lägga upp den. Lyckas jag ta mig lite tid imorgon så kommer den upp på tuben.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild