Tips på orm/ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
1
RobinF:
Jag kan inte byta upp mig pga platsbrist, vill därför ha ett/flera djur som trots den lilla ytan kan bo där även i fullvuxen storlek. Att ormar främst är solitära vet jag också, men som JACLAR123 var inne på så har jag sätt strumpebandssnokar i grupper, fungerar det och att djuren trivs så är det ju trevligt. Men jag har inte som krav att jag MÅSTE ha flera stycken.
Sen ser jag absolut inte vad det är för fel att fråga vilka djur man kan ha i vilket terrarium, det är alltid trevligt att hitta nya arter som man kanske inte känner till osv. och som HenkePetersson skriver så kan jag verkligen inte identifiera mig med Kalle, jag är väldigt mån om mina djur och köper inget som jag är inte är genuint intresserad av.

Och till Fluffis: Alltid lika trevligt att läsa dina kommentarer, du lägger fram dina kommentarer på ett undervisande sätt. anledningen till att jag gärna vill ha ett djur som kan nyttja en solplats är inte för att jag vill kunna se ormen hela tiden utan att jag har en värmelampsarmatur som bara står ( ja nu tänker massa, "köp en värmematta istället för att skapa onödiga trådar") Men kan man använda sig av det man har utan att djuret drabbas så ser jag inget fel med det.

Kan även tillägga att jag inte vill ha en orm som blir större än 100-120cm.

Ni som dömmer innan ni vet all fakta får gärna fortsätta läsa tråden, men onödiga kommentarer undanbes.

1663
779
fluffis:
Lol, du har en värmelampsarmatur ståendes. Det hade jag inte kunnat gissa. Klart det är bättre att använda den än att den bara står där :)

Om jag inte räknar helt fel så går det att ha en trädlevande orm på max 75 cm eller en marklevande orm på max 100 cm i ditt terrarium, enligt Jordbruksverket, men det är ju minimimått så lite trångt känns det, tycker jag. Jordbruksverkets föreskrifter är utformade så att man kan ha en eller två ormar på samma utrymme men om man vill lägga till en tredje orm så måste man ha en större yta. Det kan tyckas lite konstigt att det är så när Jordbruksverket samtidigt tycker att man ska ha ormar ensamma... Men å andra sidan tycker jag det är rätt bra att man kan "slänga in" en make/maka tillfälligt, om man planerar smått, utan att behöva skaffa större terrarium.

Tack för de värmande orden förresten. Jag gillar dina kommentarer också och jag vet att du är seriös med dina ormar, så det ska bli spännande att höra vad det blir till slut :)



82
16
Bremnes:
Det är absolut inget fel på att fråga! Oavsett vad någon tycker. Känns meningslöst med ett forum annars. 

För att svara på din fråga hade jag nog också föreslagit strumpor. Men jag hade nog inte rekommenderat att ha fler individer tillsammans. Även om man i naturen ser dem tillsammans i tusental efter vintervilan så är det som Fluffis skriver bättre att ha dem separat. 

Lycka till! 

31
1
RobinF:
Tack Fluffis och Bremnes, jag har faktiskt kikat en del på T.s Infernalis och tycker att dem är urtjusiga och lite mysig storlek, har ju redan min hondurensis i det stora terrariet. Har för mig att strumpebandssnokarna, iaf någon underart brukar  brukar hålla till vid vatten. Blir nog förövrigt som du säger Fluffis, att bara skaffa en.
Vad tror ni om en petbox på 36x21x16 med en mangroverot/korkbark i ena hörnet och ett lager grus med ett litet filter, har en del växter i sköldpaddsterrariet på jobbet som jag kan ta skott ifrån Hygrophilan(vuxit emersed) som säkert går att plantera ner

903
509
Evanjeline:
Måste säga jag blir väldigt sugen på en strumpebandsnok när jag ser dem;P


305
147
HenkePetersson:
Absolut Robin du kanske är en av de få som värkligen inte bryr sig om vad för djur du har och tar väl hand om det ändå, men allt för många som poppar den frågeställningen på ett forum som du nu gjort ser man väldigt ofta på köp och sälj ett tag senare med djuret ute på försäljning.

Sen tycker jag givetvis att det är jätte trevligt att du vill skaffa fler djur, men tänk på att dom flesta djuren du skaffar KOMMER att behöva större terrarium än dom måtten du  lstade i start inlägget dom måtten duger bra åt en juvinil eller om det är en dvärg art även som sub adult  men du kommer antagligen få uppgradera dig i storlek varesig du vill eller inte senare.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Jag tycker egentligen inte att någon vuxen orm skulle passa särskilt bra på de måtten tyvärr. Men om du nu är inne på snokar kan Lamprophis fuliginosus vara ett bra val, intressanta aktiva ormar, hanar blir sällan över 80cm. dock är de kaninalistiska och jag rekommenderar starkt att endast hålla en i terrariet oavsett yta. Själv har jag en fullvuxen hane på ~65cm, han bor i ett terrarium på 120x50x60cm. Jag mycket nöjd med honom, för någon som är intresserad av mindre och aktiva snokar är dessa att rekommendera :)

163
34
Danne:

HenkePetersson: vissa kanske inte vill bo supertrångt och/eller känner att dessa mått på terrariet är lagom för dom och deras hushåll. Vad jag uppfattar det så kommer TS göra sin research på de förslagna arterna och möjligtvis hittar en art som passar in på det hon söker efter.
Och att alla djur ska få så stort som möjligt låter hur bra som helst, men sen finns det vissa arter som fungerar bättre i mindre terrarium (ett bra exempel är kungspyton). Själv tänker jag som så att man ska husera sina djur i vad än dom mår bäst av istället för att tänka "ju större desto bättre" (möjligtvis med undantag för vissa arter).


197
14
SibiriskTiger:
Många kommentarer här redan :P Men rent spontant med tanke på måtten tänker jag på sandboa. Jag själv vet mycket lite om dessa men de blir ju iaf inte så stora :) Så det kanske kan vara ett tips så får du själv läsa på om dem om de skulle vara intressant :)
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=g_colubrinus

Jag håller med Fluffis i resonemanget att ormar är solitära djur och bara för att man KAN ha flera ihop så kanske man inte alltid SKA ha det. Om man väljer att ha flera individer ihop ska man helst ha ett back up terrarium ifall man skulle behöva sära på dem (något du kanske inte kan ha då du skriver att du har ont om plats). Man ska också komma ihåg att bara för att ormar har fungerat ihop en längre tid så kan de när som helst ändå börja strula och känna sig stressade av varandra.

Hoppas du hittar det du söker :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild