Att odla vilda djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
0
invertebratbreeder:
Hej, jag har länge undrat vilken licens ska man skaffa för att man ska kunna odla vilda tropiska djur i fångenskap och kunna frakta dem till Sverige? Då menar jag självklart djur som inte är utrotningshotade och såna som klarar frakt över land (kackerlackor och härdiga sorter med skallbaggar till exempel)

238
14
Regnskog:
Insekter får du ta från naturen i Sverige så det borde väl vara samma utomlands


10
0
invertebratbreeder:
Ja men det lär väl vara ett ganska stort straff om man blir fångad i tullen med utländska insekter?

238
14
Regnskog:
ICA får ju hela tiden hem bananer med utländska spindlar osv.

268
19
Iguania:
Måste inte alls vara samma utomlands. Sverige är ganska liberala när det gäller mycket och jag tvivlar på att många andra länder har likadant. Dessutom så är det problemet med tull då man inte alltid får frakta djur bäst man vill mellan länder.
När ICA får med sig insekter på livsmedel så är det ju av misstag men om du blir påkommen i tullen med en massa insektsburkar i resväskan utan papper så kan det nog kosta en del. Fast som du(TS) säger så finns det licenser att få, jag har dock ingen koll på det men jag har läst om folk som har gjort det, så förhoppningsvis kan någon annan hjälpa på den delen.

238
14
Regnskog:
Menar att det gäller samma i sverige, får man ta icke fridlysta djur från svenska vildmarken så borde man få det fast från andra länder, sedan så har olika länder olika lagar

384
18
mr_fan:
Regnskog inte alla insekter t.ex ekoxe får han inte ta kolla upp det först

238
14
Regnskog:
Det är för att den är fridlyst. Som jag sa tidigare så är det självklart undantag för fridlysta arter.

77
1
MrC:
de är intemånga arter du inte får ta in till sverige mig veteligen bara en men kan ha fel förstås å de e coloradoskalbbagen

10
0
invertebratbreeder:
det kommer jag också göra säkert att jag inte för in invasiva arter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild