Sand utifrån.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
1
iawmd:

Hej!

 

Inte hittat någon tråd om detta så provar att fråga här, hur tror ni det funkar med att ta sand utomhus och ha i terrarium? Behöver nämligen till ett antal terrarium där jag ska blanda det med torv och då ett paket köpt sand brukar gå åt direkt har jag ingen lust att slänga flera hundra kronor på flera paket. Sen blir det så jävla dyrt att beställa ocskå. Någon som vet? funkar det eller är det en dålig idé?


305
147
HenkePetersson:
Jag skulle nog undvika att ta in sand utifrån, där är rätt mycket skit och bakterier för att inte nämna föroreningar i jord och sand som varit ute, risken finns att ditt eller dina djur blir sjuka och det kommer defenitivt garanterat kosta dig mer med veterinär besök och kurering av djuren än vad det kostar att köpa ren gjord sand från en zoobutik, som du även kan rengöra själv med lite varmt vatten när sanden blivit för nerbajsad och kissad och sedan återanvändadet. sand och terrarie substarat som man köper i zoobutiker är nästan alltid kokade under väldigt höga remperaturer.

Jag gjorde det med min pinjebark som jag använde tidigare till mina terrarier och återanvände det en 3-4 gånger innan jag bytte till nytt.

953
1840
peter54:
Om man hittar bra sand ute finns inget skäl att inte använda den. Exempelvis mosand. Jag har inte längre något bra ställe att hämta sand, men tidigare hämtade jag all sand i naturen. 

Det där med bakterier skulle i så fall handla om att katter använt sanden som toalett, men man ska inte ta in sand som används i sandlådor i samhället. Om man tycker att det är smuts och pinnar/barr/löv i sanden är det lätt att tvätta den.

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Annars kan man köpa sandlådesand på valfritt byggvaruhuss. Brukar finnas erbjudande om 3-4 st 25kg säckar för ett par hundringar.
Att köpa reptilsand i nån zoobutik är ett bra sätt att bli rånad. Snart kommer väl reptilluft på burk för 200 spänn litern.... ;-)

77
1
MrC:
Inte e de någon fara med sand utifrån men som redan sagt inte från sandlådan

16
1
iawmd:
Tack så mycket för tipsen! ska hålla utkik efter något ställe med bra sand och skippar såklart sandlådan. Kollade även på Bauhaus och dom verkar ha dammfri och tvättad sand som kostar 40 kr för 20 kg. Rätt stor skillnad mot den lokala djuraffären där 5 liter sand kostar 110 kr.

384
18
mr_fan:
jag köpte 25 kilo råda sand för ca 100kr i djuraffären va typ arken zoo eller grizzly

105
27
Richard:
har kört denna i akvarium så bör duga till terarium med 60 spänn för en 25 kilos :) www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297

16
1
iawmd:
Är inte Rådasand stora korn? det uppfyller tyvär inte mina önskemål då det är småkornig sand jag är ute efter. Och är det verkligen så billigt? Har köpt vanlig terrariesand på Arken zoo förut och där har priset varit runt 110 kr för en liten säck på typ 5 kg.

205
25
Strunten:
finns finade råda eller blästersand också
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild