Vad är ett forum till för egentligen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

238
14
Regnskog:
Under min tid här på terrariedjur så har jag fått delta och sett en del diskussioner, vissa har varit milda och andra inte. Men allt för ofta (tycker jag) att det spårar. Om som många vet har jag själv spårat ibland men det har aldrig blivit bättre för någon att ha diskussioner när man istället för att stötta sitt argument går till attack på andra. Eftersom detta är på internet känner många av oss inte varandra i verkligheten och kan därför inte uttala om oss hur den personen i fråga hanterar sina djur, hur dens luftfuktighet eller vad som helst är. Men alldeles för ofta så klankar vi ner på varandra utan att själva säga vad man själv gör. 

Tycker att man ska tänka på när man skriver i ett forum att:

-Detta är internet, den som läser vad du skriver kan uppfatta det på ett HELT annat sätt än vad menas och detta kan skapa problem

-Istället för att trycka ner folk och hur dom hanterar sina djur osv, kanske man istället ska dela med sig om hur man själv gör för att dels försöka få dom andra att lära sig nya kunskaper och hur djuren/växterna eller vad det nu kan vara mår av det och istället kanske jämnföra resultaten.

-Man borde inte heller utgå ifrån bilder (fast det kan kännas logiskt) då bilder oftast inte svarar på ett djurs 20 års av livstid, istället för att lägga ut 20 bilder på mitt djur när den ligger och solar kanske man lägger ut 20 bilder på djuret i handen eller något annat fast under en längre tid för att skapa ett mer varierat forum.


Om jag tycker att ''Pelle123'' gör fel i sin hantering av djur så kan jag istället för att skriva att ''Pelle123 du gör fel och det är fel'' skriva ''Jag gör så här, och så här mår mitt djur av det'' så att då ''pelle123'' kan se att genom den andras sätt kanske mår bättre/Sämre. Tror detta kan göra så att forumet blir vänligare och att både erfarna och oerfarna människor kan lära sig bättre utan att behöva ta ett parti.


Vad tycker ni? Brukar ni följa vissa ''regler'' när ni skriver (t.ex. exemplen jag tog upp)? 

Mvh Regnskog

131
8
stumpwen:
jag  brukar på grund av detta sällan skriva i trådar allmänt faktiskt.. 

men jag håller med dig i hur man bemöter saker och ting. om man säger att "fatta du inte att ditt djur mår dåligt av detta?" så hamnar ofta den som blir angripen i ett försvars-mode. och det går aldrig bra. jag är definitivt sån, men om man kanske säger att "jag brukar göra såhär istället", så är det lättare för den andre att ta sig an informationen och kan då själv tänka "ja, men kanske kan pröva det!". självklart kan man ju ändå ta illa upp av att någon berättar hur DE gör.. men det kan man egentligen inte göra något åt.. 

238
14
Regnskog:
Precis! Du kommer aldrig att få någon testa på något genom att få den att försvara sitt sätt.

63
12
johansk:
Håller med dig regnskog . Istället för att hjälpa varandra verkar reptilforum ofta övergå i att man hackar på varandra.  Är absolut inte värst på detta forum då . Men har själv tänkt tanken : undrar om det sitter folk som vill fråga om sina djur men inte vågar /orkar . Är själv ingen expert på varken ormar eller ödlor och spindlar är jag fan lite skraj för :) men finns väldigt många som faktiskt tar sig tid och berättar hur dom gör och vad som funkar bra för dom och det uppskattas

268
19
Iguania:
Finns säkert folk som inte vågar fråga av rädsla för att bli påhoppad. Vad spelar det för roll om någon ställer en dum fråga, det är ju bättre att ställa en dum fråga och verka dum istället för att vara tyst och fortsätta vara dum. Men som johansk säger så verkar reptilforum alltid gå över åt det hållet, iaf de svenska. Lite synd faktiskt, vi är en liten hobby och då borde vi hjälpa varandra snarare än att splitrras pga dålig attityd. Har man så svårt för en dum fråga så kan det väl inte vara så ansträngande att skita i att svara och låta folk som istället vill hjälpa till göra det:-) Forum är trots allt till för att folk ska kunna ställa frågor.

238
14
Regnskog:
Precis! Blir detta nu en diskussion så vill jag också tillägga att påhoppningar eller negativ attityd ej kommer tolereras. 

Och detta är ju ett forum, folk SKA ju ha olika åsikter och diskutera om det, men man måste tänka på att hålla det moget.
Man kan ju tänka att varje fråga och svar på forumet ska vara ''officielt'' och därför vara vänligt, om jag är ny inom hobbyn och vill lära mig men bara ser arga kommentarer mot varandra så lär jag mig ingenting.

13
1
TheBlackMask:
Alla vet bäst som håller på med reptiler! 

Det har man ju sett. Jag sitter ofta och läser igenom forumstrådar eller bara glor i chatten här på TD. 
Minst 1 gång om dagen ställer någon en fråga i chatten om vad som helst. Det är alltid en som försöker hjälpa och en som tycker att personen som ens ställer frågan borde inte ha reptiler.

Jag tycker det är så jävla synd att alla ska hacka på varandra och vara så himla elaka. Skapar dålig stämning och slutar med att det inte kommer något nytt folk. Och kommer det nytt folk hit så drar dom lika snabbt igen. För dom ser hur folk beter sig i forumstrådar och i chattar!

Den här sidan var som bäst när den nyligen startade upp. Då var jag själv helt ny inom reptilhobbyn och fick all hjälp jag behövde här ifrån. Det var mer gemenskap här då. Nu ska folk bara vara bäst och veta bäst.

 Tyvärr kan jag inte utrycka mig om någon annan sida eller forum om reptiler då det här är den enda sidan jag faktiskt skriver på och faktiskt har lite koll på medlemarna.. 
Som sagt den här sidan var som bäst 2012 början på 13 :) Det kan nog många andra intyga också!

1228
464
leedragon:
hm håller med Mask

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Va inte så många medlemmar då. :)

Ju fler det blir desto fler åsikter blir det.


131
8
stumpwen:
ja jag vet definitivt de som inte vågar ställa en fråga. och håller med Mask - sidan var bäst när den var nystartad, jag gick med på sidan när det var kanske.. 100-200 medlemmar bara. en sak jag tror skapar en del missuppfattningar är avsaknaden av smileys :) 

när man skriver saker över internet så kan ju inte den andra personen läsa av människans kroppsspråk, eller höra tonläge. så en plain text, med kanske något/några fel ordval, kan ju vara förödande. smileys är väl inte svaret på allt, men jag tror det skulle hjälpa i vissa lägen, för finns det en smiley, så kan man se texten ur en helt annan synvinkel. tycker då jag^^ 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild