Mandarinsnokar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
Santias:
Vi har ett par mandarinsnokar 1.1 på dryga året. Vackra små individer men tråkiga? eller gör vi fel? Vill gärna ha tips på den ultimata skötseln för dessa varelser. Vi har ca 7-10cm plantationsoil som substrat där de ligger mest HELA tiden, absolute enda gången vi ser de är när vi gräver upp dem för att ge mat vilket de äter med god aptit. Antagligen fungerar matsmältningen och de verkar må bra men hur fuktigt ska egentligen substratet vara? vilken typ av värmekälla ska de ha? Vid vilken temperatur trivs de bäst? 

733
295
markusbabs:
Du läste ingenting om djuren innan du köpte dom?
Folk kan lättast hjälpa dig om du beskriver vad du har för värmekälla, temperatur, terrarie. osv.

333
97
leolina:
Mandarinsnokar är vackra men ökända för att sällan visa sig framme så är man ute efter vackra snokar som man kan njuta av att se på i terrariet så har man valt fel ;)

Skötselråd:
www.vmsherp.com/CarePages/CareMandarina.htm

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Helt normala Mandarinsnokar med andra ord!

Ett tips kan vara att ha en ficklampa vid terrariet och kolla på kvällen natten. Det brukar jag göra med de nattaktiva, skyggare djur jag haft.

Var försiktig med värmen med Mandarinerna.

www.ratsnakefoundation.org/index.php/ratsnake-species/asian-ratsnakes/82-euprepiophis-mandarinus

2
0
Santias:
Tack för svar, läste en del innan vi köpte men hittade dålig information. Pratade en del med försäljaren vilket resulterade i ett exo terra 90cm, plantationsoil som substrat, exo terra ramp med 5.0 + 2st 2.0. värmesockel med en sun glo 75w. Värmelampan har vi tagit bort i och med att de sökte sig bort från den så nu har de i princip ingen värmekälla alls. Terrariet är inrätt med stockar, en del inplanterade aloeväxter, vattenbad, barktunnel. Vi sprayar i terrariet en skvätt varje dag. Har ni synpunkter på detta mottages det gärna. 

953
1840
peter54:
Lånar tråden för en fråga. Jag har lurat på att skaffa mandarinsnokar och har under den senaste tiden kollat mycket bilder. Bland annat var jag intresserad av den med rött inslag, men har släppt den eftersom jag tycker att det röda i det grå bara får den att se smutsig ut.

På senare år har jag fått höra från ägare av dessa snokar att de inte blir så stora, men i litteraturen står att de blir 140-150 cm långa och då är det helt uteslutet att välja mandarinsnokar för min del, jag kan inte inrymma större ormar än max 100 cm.

Frågan är därför; ni som har vuxna exemplar som reproducerar, hur stora är föräldradjuren?

När det gäller det där med ormar som gräver ner sig; ha ett tunt lager bottensubstrat som inte medger grävande istället och se till att ha en bra fuktbox och flera bra gömslen istället. Så har jag alltid gjort när det handlar om ormar som annars gräver ner sig veckor i sträck, särskilt med juveniler som man kanske måste ha lite bättre koll på var de befinner sig.

Den här arten är som alla andra ormar som i naturen lever på hög höjd - de ska ha lägre temperatur, spannet löper mellan 21 och 29 grader Celsius. Har man varmare så vantrivs de.

1661
777
fluffis:
peter54 skrev:
Lånar tråden för en fråga. Jag har lurat på att skaffa mandarinsnokar och har under den senaste tiden kollat mycket bilder. Bland annat var jag intresserad av den med rött inslag, men har släppt den eftersom jag tycker att det röda i det grå bara får den att se smutsig ut.

På senare år har jag fått höra från ägare av dessa snokar att de inte blir så stora, men i litteraturen står att de blir 140-150 cm långa och då är det helt uteslutet att välja mandarinsnokar för min del, jag kan inte inrymma större ormar än max 100 cm.

Frågan är därför; ni som har vuxna exemplar som reproducerar, hur stora är föräldradjuren?

När det gäller det där med ormar som gräver ner sig; ha ett tunt lager bottensubstrat som inte medger grävande istället och se till att ha en bra fuktbox och flera bra gömslen istället. Så har jag alltid gjort när det handlar om ormar som annars gräver ner sig veckor i sträck, särskilt med juveniler som man kanske måste ha lite bättre koll på var de befinner sig.

Den här arten är som alla andra ormar som i naturen lever på hög höjd - de ska ha lägre temperatur, spannet löper mellan 21 och 29 grader Celsius. Har man varmare så vantrivs de.


Skoj! :) De är fina.

Tycker du verkligen att man ska ha ett tunt lager bottensubstrat? Jag menar, om de verkligen är grävande (om de nu är det) så ska man väl inte beröva möjligheten för dem att gräva ordentligt?

Angående längden så har jag hittat att det finns en kinesisk och en vietnamesisk variant. Den kinesiska blir bara 90-110 cm och de vietnamesiska 130-175. Detta hittade jag på någon sida för ett tag sen. Har för mig att den ena av dessa (måste vara den kinesiska?) är betydligt vanligare i hobbyn än den andra.


Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:
Santias skrev:
Vi har ett par mandarinsnokar 1.1 på dryga året. Vackra små individer men tråkiga? eller gör vi fel? Vill gärna ha tips på den ultimata skötseln för dessa varelser. Vi har ca 7-10cm plantationsoil som substrat där de ligger mest HELA tiden, absolute enda gången vi ser de är när vi gräver upp dem för att ge mat vilket de äter med god aptit. Antagligen fungerar matsmältningen och de verkar må bra men hur fuktigt ska egentligen substratet vara? vilken typ av värmekälla ska de ha? Vid vilken temperatur trivs de bäst? 


Alla ormar behöver temperaturzoner i terrariet och förflyttar sig mellan dessa vid behov, det finns alltså inte en temperatur som är ultimat :-) 

Att ormar gömmer sig och gräver ner sig är ingenting konstigt, mer udda med ormar som visar upp sig dagtid :-)  så jag skulle inte beskriva dom som tråkiga utan det är ett beteende som är naturligt för arten, därför är det så oerhört viktigt att läsa på mycket om arten man vill ha, givetvis innan
Man köper hem djuret, sunt förnuft ;-) då vet man iaf på ett ungefär hur dom beter sig i terrariet, och man slipper bli besviken som du tycks vara :-)
 
För grävande djur brukar man inte rekommendera värme underifrån utan satsa på lampa eller värmepanel tycker jag.

412
419
Hadara:

oj vilket dumt tips att ha lite bottenmaterial så att grävande ormar inte kan gräva ner sig???? 

Det var det mest egoistiska jag har hört och då gynnar man inte djurens välbefinnande utan är endast för egen vinning. Det är väl självklart att ormar som gärna gräver ska ha rikligt med bottenmaterial. Mandarinsnokar är ökända för att väldigt sällan visa sig i terrariumet utan ligger helst nergrävda. Är det något man stör sig på så ska man skaffa en annan art. 


953
1840
peter54:
Hadara; det där var rätt elakt sagt, kanske skulle du be mig utveckla istället för att idiotförklara mig? Vad är det för j_a vinning jag är ute efter menar du? Jag betackar mig för sådana påhopp utan att du först frågat vad jag menar.

Mandarinsnokar är INTE grävande ormar, lika lite som kungssnokar eller majsormar. Ett par bra exempel på grävande ormar är sandboa och afrikansk mullvadssnok. Att ormar som egentligen inte är grävande gräver ner sig beror på att de inte har tillräckligt skyddade gömslen att gå undan i. I naturen gräver de inte, de ligger under stenar och under stockar eller stubbar, sådant ska man ha i terrarierna som gömslen. Gömslen ska vara helt fria från insyn, annars gräver de hellre ner sig i bottensubstratet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild