Tropisk gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

903
509
Evanjeline:

Jag har ett exoterra modell lite större, jag vet inte exakt, men ca 50x50x100 som jag är intresserad att fylla med någon mindre daggecko, eller något annat spännande. De behöver inte vara nybörjarnivå, men inte superavancerade heller, och tanken är att ha en grupp på tre eller fler. Det jag själv hittat som jag är sugen på är p. klemmeri och l. williamsi, och jag vill gärna ha input på vad ni tycker. Först och främst, hur är dessa arter att ha i grupp? Det viktigaste för mig är att de ska trivas och må bra, och jag vill absolut inte ha bråk. Finns det några andra arter som passar bättre annars? Tidigare erfarenhet är crested, leos och vitrandig gecko inom geckosläktet.

Så:

Tropisk gecko

fungerar i grupp

helst variant mindre, men medel är också ok



268
19
Iguania:
Går väl att ha vissa deggeckos i grupp(1.2) fast som jag har frstått det så är även detta riskabelt då även honorna kan vara riktigt elaka mot varandra. Jag antar att det är 60*45*90 som du har då och då kanske Ptychozoon kuhli eller någon Rhacodactylus-art skulle passa bra? Finns knappast få geckos, google har fullt med möjligheter och drar du av någon timme med att på kolla länkar på arboreal small (eller medium) sized geckos lär du hitta något som passar.

903
509
Evanjeline:
Jag letar för fullt på google, och överallt annars jag kan tänka mig, men desto fler råd desto bättre. Om där inte är några mindre som fungerar i grupp skaffar jag mig nog ett par vitrandiga igen, jag älskar den geckon. Det hade bara varit roligt med något litet och snabbt, tanken är ju att jag aldrig ska röra dem, och då hade det varit kul med lite dagaktiva geckos. Jag kan ju skaffa ett par av de lite större också, men en grupp är vad som frestar mest.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Måste det vara geckos? Anolisar är ju ett alternativ annars kanske. Anolis roquet finns i en mängd olika mönster och underarter, och den vanliga Anolis carolinensis är ju fin den med.

903
509
Evanjeline:
Det måste väl inte vara geckos, men jag har en defnitiv förkärlek för dem;>

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Personligen tycker jag L.williamsi är snyggast, men kan inte utala mig angående hurvida de fungerar bra i grupp eller ej.

Betydligt enklare trädlevande geckos att ha i grupp är väl jungfrugeckos, och de förökar sig rätt bra med. Jungfrugeckos är ju dock inte i närheten så fina som L.williamsi.

903
509
Evanjeline:
Jungfrugeckos är också något jag tittat på, men det är som du säger, de är inte inärheten så fina. Hur de förökar sig bryr jag mig inte jättemycket om, jag har inga planer på att kläcka fram just nu, det kan ju ändra sig i framtiden, men det finns nog tillräckligt med människor som är bättre på det än vad jag är, även om det hade varit en underbar upplevelse.

1662
779
fluffis:
Jag själv är inne mest på ormar men Jag har sett några Phelsuma standingi som jag tyckte var fina. Om jag inte minns helt fel så tyckte jag att ägaren sa att han gillade de här just för att de var snälla mot varandra. Här finns en annons med bild: repti.net/modules/5/Item.aspx?portal=reptinet&PortalsModulerID=125736&CatID=7&PostID=31032

120
59
xTheod:
L.williamsi skulle fungera utmärkt:) dock förökar dom sig rätt duktigt :)

903
509
Evanjeline:
Rent så är det väl bara att ta äggen innan de börjar utvecklas dock?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild