VIKTIGT för vår framtida hobby, gå in och läs samt skriv på!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

953
1840
peter54:
Jag kan inte läsa tyska, så jag frågar här - varifrån kommer förslaget? Vad menar den/de som lagt förslaget att detta ska syfta till?

51
152
herperschoise:
Peter
Följ länkarna som jag postade så får du lite mer info.
Mvh
Magnus

953
1840
peter54:
Jag såg det nu, tack Magnus. Tanken är som princip rätt vettig om man skulle inskränka sig till djur som är hotade, men risken är förstås att lobbyn kommer att se till att det blir samtliga grenar/arter generellt.

733
297
markusbabs:
Jag har googlat runt och kollat omkring på olika sidor, men det verkar inte finnas någon lista eller liknande man kan skriva under? Jag hittar heller inte OATAs sida på facebook.

Om någon vet vart man kan skriva under för att visa sitt stöd så dela gärna en länk. 

903
510
Evanjeline:
Jag har läst de två länkarna på svenska, kan någon informera mer klart vad det gäller? Där står förbud mot import av vildfångade, vilket jag är helt med på hur mycket än akvariehobbyn eller herptilhobbyn lider, men de nämner inte så mycket om förbudet av utrotningshotade och tropiska arter. Jag är helt med på att detta är ett hot mot hobbyn, men jag vill gärna veta mer innan jag kastar mig in och är emot eller för det. Jag litar inte på google translate, speicellt inte när vi pratar om politiska "statements" där bara ett av orden översatt fel kan ändra innebörden. Jag kan inte tyska heller. Ni som kan hitta, eller vet var man får tag på mer info om detta, snälla försök gräv upp så mycket så möjligt så jag och andra kan förstå bättre vad vi ska kämpa mot.

321
444
Daniel_S:
Ska man allstå skriva under en lista? Jag har inte haft tid att sätta mig in i detta, men om så är fallet, kan ingen ta med sig en signaturlista till expot i Norrköping och samla in röster? 
Samtidigt som man tar dessa signaturer så fyller man på i ett excel i förslagsvis en laptop bredvid  så det blir enkel när man sen skall mata in uppgifterna till DGHT. Och då kan man skanna det signerade underlaget och även bifoga det.
Är ni med, eller är jag helt ute och cyklar? 

733
297
markusbabs:
Om det finns en lista att skriva under förstås. då är det enbra ide.

Men det står att man ska ta kontakt med kandidaterna(?) i sin närhet för att protestera, eller är jag ute ock cyklar?  om så är fallet så kanske vi kan skicka in underskrifterna till dom svenska politiker som är med och påverkar detta.

Helt ärligt så tycker jag att allt verkar lite grötigt. Många vill säkert göra nått men det är inte så lätt när det inte finns så mycket info om hur och varför, och att gå med i en translate översatt tysk sida är det nog inte många som orkar.

Kan det vara detta förslag?  www.voteforanimals.eu/site/faq

197
16
SibiriskTiger:
Att sätta sig in och visa sitt stöd i frågan är nog lätast om man går med i en herpetologisk förening!

Tex:
www.sthlm-herp.net/
www.shr-herp.com/Expo/

264
125
Bildpunkt:
Jag är mot ett förbud mot viltfångade akvariefiskar, då t ex CITES tycker att det är bättre än att köpa odlad fisk då det ger mer pengar till lokalbefolkningen och även får de fattiga en chans och möjlighet att ta hand om sin natur för att inte förlora sin inkomst.

Vad gäller reptiler och andra exotiska djur är det lite annorlunda då de har en annan sorts livscykel vilket inte gör att viltfångade djur är lika hållbart.

Men framförallt är jag emot att en lobbyorganisation ska få igenom sina krav genom falska löften och felaktig info.

Om vi tar t ex Madagaskar så har över 90% av den ursprungliga skogen skövlats. Är det någon här som på allvar tror att export av viltfångade djur skulle kunna vara ens i närheten av så förödande för naturen?
Självklart ska det finnas kontroll av fångster av vilda djur. Men att förbjuda viltfångade djur är bara ett spel för galleriet och har ingen som helst förankring i verkligheten.

Och vad tror ni skulle hända om det blev ett förbud? Skulle viltfångade djur bara magiskt upphöra?
Se bara på Norges förbud, jag ser mer eller mindre dagligen norrmän posta om sina reptiler på t ex facebook.
Djur som lever helt i skymundan för myndigheternas kontroll.

Detta är ett allvarligt hot mot hobbyn och i första hand bör vi göra allt för att stoppa den.
Och jag hoppas även att så många som möjligt engagerar sig i alla föreningar som finns och visar att vi finns utåt.
Ensamma är vi inget i myndigheternas ögon som föreningar kan vi synas och göra vår röst hörd!

953
1840
peter54:
Finns det några nyheter i den här frågan? Jag hittar inget på nätet och eftersom detta är såpass allvarligt känns det som om alla borde stå enade. Frågade en kille som sysslar med burfågeluppfödning igår, han hade inte ens hört talas om detta.

Myndigheterna borde väl ha lärt sig av förbudstiden på 70- till 90-talet kan man tycka. Verksamheten försvinner inte, den går under jorden och det enda som egentligen händer från ett myndighetsperspektiv är att man i ett enda ögonblick gör hundratusentals människor till kriminella.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild