Syrsodling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Behöver hjälp. Ser inga ägg i mina jordlådor i syrsburkarna. Ska jag ta ut dem till egen burk ändå och se ifall det kläcks något?

270
80
Mjos:
Ja, varför inte? Det kan ju inte hända något. Sätt in en ny äggbox till dem bara. Att du inte ser äggen är för att honorna sticker ner sitt äggläggningsrör under jorden och lägger de där.

2048
773
psyjoh:
Har lagt in en hög av barnens majsvälling som foder till syrsorna och såg nu precis att där fanns ägg i den högen. Jaja.. får se vad där blir av det. Tar ut ägglådorna imorrn iaf. Hur varmt ungefär ska dem stå bäst? Ovanpå en lysrörsramp?

270
80
Mjos:
Det blir nog bra. Se till att hålla jorden fuktig bara.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det är väldigt lätt att det torkar ut, så det är viktigt att det hålls fuktigt som Mjos säger.

I framtiden kan det även vara smart att sätta ett finmaskigt nät över äggläggningsboxen, eftersom syrsorna annars kan gå och käka upp nylagda ägg.

Men syrsorna är duktiga på att lägga äggen där man inte vill att dom ska lägga dom. När jag födde upp syrsor och jag använde bomull i deras vattenskålar så att de inte skulle drunkna så var bomullstussarna fyllda med ägg och äggboxen helt tom.

2048
773
psyjoh:
Läste en intressant sak på en insektssida. När syrsorna är unga så parar de sig. De kan dock inte lägga äggen förrän de är vuxna/könsmogna. Så i teorin lär man bara behöva vuxna honor och inga hanar då de redan bär på befruktade ägg. Men för säkerhets skull så ska man nog ha det ändå.

2048
773
psyjoh:
Har ej lyckats få ägg i jordlådorna. Vad är fel? Ska man prova ha jord i hela bottnen? Syrsorna är fullvuxna. 

270
80
Mjos:
Hur vet du att det inte är ägg i dem då? Man ser inte äggen. Jag tar alltid ut äggboxen efter 3-4 dagar och ställer in en ny. Det tar ju några dagar innan de kläcks och se till att jorden hela tiden är fuktig. Jag håller mina i  25-27 grader.

2048
773
psyjoh:
Såg en video med en kille som hade ägg i jord. Dem sågs tydligt.. har du ej sett dina?

50
10
Malawi:
Jag har haft lådor där man inte såg att det fanns ägg, men helt plösligt började små syrsor titta fram tog nästan två veckor för mig innan dom börja kläckas..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild