Angående bilder...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Är det inom terrariehobbyn det är mer vedertaget än vetenskapliga namn eller i vilka sammanhang används det? Letar jag på terraristik får jag fler träffar på t.ex. "Peruphasma" än "PSG". 

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Som sagt; när det gäller pinnar så är det PSG-numret som är intressant, så jag tycker att det är en självklarhet att det ska finnas med...

Det där med lokalitet och färg är mer sånt som vi terrarister pysslar med, ibland på grund av nördighet och ibland för att kunna höja priset lite och på så vis få våra djur lite mer intressanta. I djurens egna värld så skiter ju de fullständigt i om de kommer från "texas" eller "Ansa burrego desert state park i Hell hole county"... Det där med gränser och namn och sånt är det ju bara vi Homo sapiens som pysslar med... När det gäller vetenskapsmän så är inte de heller så kåta på lokalitet om det inte påverkar arten på något sätt som kan tvinga arten att delas upp i underarter. PSG-nummer finns säkert på arter som ännu inte fått egen artstatus. 

När det gäller en del pinnar så kan man styra färgen på dem själv. Jag skrev om detta på Repti för en drös år sedan... Kort summering av vad jag skrev var att om du tar avkomma från samma hona (PSG no 5 Baculum extradentatum) och stoppar i två olika terrarium, det ena terrariet med mörka väggar och kvistar och det enda med ljusa väggar och kvistar så kommer djuren i det mörka terrariet bli mörka och de i det ljusa terrariet bli ljusa... Men även här skiter pinnarna i om de är av ljus eller mörk phase - allt är en fråga om anpassning och överlevnad...


Henke :)

135
130
Hellemar:
Tjabba igen...

Pratade lite med min polare Google och hen tipsade om följande :

phasmid-study-group.org/specieslist

 En fördel med dylika listor är att de skriver respektive arts favoritföda


Henke :)

268
19
Iguania:
Själv så tycker jag att det är ganska oväsentligt med en sådan funktion då det finns ganska många andra viktigare saker som bör göras. Är det så viktigt för en så tycker jag att Mjos tips var bra, att helt enkelt skriva det i beskrivningen. Det här är ändå en terrariedjurssida och mängden av de som verkligen är insatta bland pinnar är inte särskilt hög och man måste se det lite mer på det stora hela, det är många medlemmar på den här sidan och då gäller det att prioritera de mest nödvändiga sakerna. 

Egentligen så förstår jag inte heller meningen med PSG-nummrerna när det redan finns vetenskapliga namn som är vedertagna för alla djurgrupper och är mer universellt. Använder jag mig utav Google så får jag fram många resultat när jag söker på, säg, Carausius morusus. Söker jag däremot på PSG1 så får jag istället fram ett krypskyttgevär och med liknande kombinationer så får jag fram ett franskt fotbollslag :P

379
399
Mr_B:
Håller med övriga i tråden. Googlar man på ett PSG-nr så får man fram info om allt utom just pinnar, så bättre o skriva nummret i beskrivningen av bilden. 

Provade att söka på ett nr från sidan du länkade till både med PSG o utan o med bindesträck o fick 0 träffar, medans om jag söker på vetenskapligt namn får jag hela första sidan full med träffar.


135
130
Hellemar:
Tjabba...

Nåväl, ni har fått min synpunkt på det hela och sen hur ni väljer att ta till er av denna "nyvunna kunskap" är givetvis helt och hållet upp till er men jag måste säga att jag blir konfunderad över ert sätt att hantera och reagera och om Terrariedjur.se är Sveriges framsida vad gäller terrariehobbyn idag så måste jag säga att vetgirigheten och kunskapstörsten har tagit ett stort, men stabilt, kliv bakåt.


Henke :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det har tidigare varit diskussioner om att utöka informationen på arter i registret, så jag ser inte det som något dåligt.

Har man listan som du länkade att utgå ifrån, Hellemar, så är det ju även väldigt lätt att fylla i numrena på arterna sedan.

Sen får man ju se över hur det bör prioriteras, men det borde gå att få in i samband med att man utökar med annan information på arterna som sagt.


135
130
Hellemar:
Tjabba...

Bra! :)


Henke :)

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
"om Terrariedjur.se är Sveriges framsida vad gäller terrariehobbyn idag så måste jag säga att vetgirigheten och kunskapstörsten har tagit ett stort, men stabilt, kliv bakåt"

Nu kanske inte det var riktat till mig, men om det var så tror jag du misstolkade mina inlägg. Jag frågar inte för att jag är kritisk utan för att jag är just vetgirig. Jag tycker dock inte riktigt att du svarat på mina frågor - vem är det som använder detta system i större utsträckning än vetenskapliga namn för beskrivna arter (till skillnad från t.ex. akvaristers L-system som i första hand underlättar identifiering av obeskrivna arter) förutom just PSG? Letade på krypforumet efter lite mer information om PSG men får inte ett enda resultat där.

1662
779
fluffis:
Terrariedjur.se är ett e-samhälle som jag upplever först och främst tar tillvara medlemmarnas intressen (till min glädje). Terrariedjur.se har utvecklats otroligt mycket på den tiden det har funnits. Jag tycker att det inte finns någon stor mening med att ha funktioner där intresset är väldigt lågt. Om detta är första gången, på nästan två år, som någon överhuvudtaget tagit upp det här med PSG-nummer så verkar det som om intresset är väldigt lågt. Jag har gjort en sökning i forumet och inte fått något träff utöver den här tråden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild