Hellas 2013

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

85
124
ThorHakonsen:

Vår tur i 2013, ble en enda større suksess en i 2012. I fjor delte vi opp turen og tok halve uken i Epirus (området rundt Parga), og siste halvdel på Korfu. Den gang var vi veldig uheldig med været i Epirus, og det var stort sett regn og kaldt. I år var det mer eller mindre motsatt, med kanskje litt vel varmt vær med dagtemperaturer på mellom 24 og 30 grader. Vi hadde regn en dag(kveld og det var når vi var oppe i fjellene og leita etter ildsalamander - flaks !

Vi fant og identifiserte 27 forskjellige arter herptiler på denne uken, noe man bør være godt fornøyd med

En av de vanligste øglene vi treffer på er Algyroides nigripunctatus, hannen er veldig lett gjennkjennelige på våren, med sitt blåe hode og oransje kropp


 


85
124
ThorHakonsen:

Også i år traff vi stålorm, Anguis fragilis

 

 

Også i år traff vi begge arter landskilpadder, Testudo hermanni og Testudo marginata

 

 

Som vanlig, så lenge det er godt men vann i sumpen, treffer vi også mye grønnfrosker (Pelophylax sp.)

 

Også i år var vi så heldige at vi traff firlinjesnoken (Elaphe quatturolineata)

 

Tidspunktet vår i 2013 passet også bedre temperaturmessig med de flotte balkanfirfislene (Lacerta trilineata)

 

 

Oppe i fjellene ved byen Ioannina, traff vi bl.a Natrix tesselata

 

 

Flere steder var det også buorm (natrix natrix persa)


85
124
ThorHakonsen:

Hoppende langs veien traff vi også trefrosken /(Hyla arborea)

 

 

Bombina variegate traff vi også, både oppe i fjellene ved Metsovo-passet og nede ved kysten


85
124
ThorHakonsen:

Hemidactylus turcicus

 

 

Vi fant flere whip snakes (Hierophys gemonensis), er er en av dem

 

Andre arter som ble funnet var :

Mauremys rivulata

 

Emys orbicularis

 

Podarcis tauricus

 

 

 

Salamandra salamandra


 


Og så til slutt, som vanlig, min favoritt :

Vipera ammodytes meridionalis

 

 

 

Så noen få bilder av habitat og deltagere på turen :

Dr.Martin som fotografere Testudo hermanni

Dr.Martin som fjernet flått fra skilpaddene (Vi prøver å fjerne flått på alle skilpadder vi finner)

Skilpaddegeek Espen, fra landskilpadde.no

Dr.Martin oppe ved Metsovo, ca 1100 meter over havet. Habitat for bl.a ildsalamander, Podarcis og Bombina

 

Kalodiki, Parga


Medlem i SHF
273
341
Jubari:

Härliga bilder!


104
29
Amandarinen:

Mycket vackra bilder, älskar när man skapar trådar och visar upp bilder på djuren i det vilda. :)


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Den här tråden är min nya favorit! Galet snygga bilder. :) Vad använder du för kamera och tillbehör?


85
124
ThorHakonsen:

Takk for det

Jeg bruker mye forskjellig utstyr, og mer eller mindre alle mine bilder kunne vært tatt med et hvilken som helst moderne dSLR.  Det som er viktig er selvsagt fotografen, optikk og belysning.

Når det er sagt, på den turen som disse bildene er tatt så bruke jeg Nikon D3s og Nikon D600, sammen med Nikon 200mm f/4 Macro, Nikon 60mm f/2.8 Macro og Nikon 28mm f/1.8, sammen med blitser påmontert softboxer.  Skal finne noen bilder av meg i felt..


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Riktigt härliga bilder! Vipera ammodytes meridionalis är ju ursnygg!


Medlem i SmHF
33
29
Daniel_Claesson:

Trevliga bilder från ett av mina favorit länder. Har själv gjort ett par herpetologiska äventyr i Grekland, både ute på öarna och på fastlandet.

Bilder som dessa sporrar en till att börja planera för årets äventyr.

Mvh
Daniel Claesson

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild