Motion om anmälningsplikt för alla reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
3
Spiderguy:

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Anmalningsplikt-for-reptiler_H102MJ325/?text=true

Vad tycker Ni om detta?


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Rent nonsens.


Förföljandet av reptilägare kommer aldrig försvinna, och förhoppningsvis får korkade förslag som detta aldrig laga kraft.

Byter man ut ordet reptiler mot tex undulater (fåglar kan också ge salmonella) så borde även dessa korkade politiker fatta hur genomdumt det är att kräva anmälningsplikt för alla reptiler.


48
13
nasicus:

Om alla reptiler ska registreras så ska alla husdjur registeras. Katter, grisar, fiskar - you name it!

Att särskilja en subkultur ur husdjurshobbyn och tvinga dessa till att betala avgifter för tillstånd är helt idiotiskt i min mening. Jag förstår inte vad dom får ut av regestreringen i ärlighetens namn.


190
13
hambergaren:

Jag tycker att det kan krävas tillstånd till att få ha giftormar och även krav på utbildning då det kan vara en risk för människor i omgivningen om det skulle hända en olycka. Men ogiftiga ormar bör man få ha utan tillstånd enligt min mening. Det är möjligen om någon har en riktigt stor orm i en lägenhet som anakonda eller nät.

Hundar och katter och andra "vanliga" sällskapsdjur kan skada minst lika mycket dem, om man inte har kunskap. Så för ogifitga ormar tror jag det mest handlar om att alla är så rädd för ormar.

Salmonella har jag svårt att se att det kan smitta grannar från ormar eller andra reptiler. Det är väl mest ägaren isåfall om den inte sköter hygien på rätt sätt.

Man kan ju också undra hur stor risk det är att bli smittad av sina reptiler. Jag vet inte vad statistiken säger om det dock.


1662
779
fluffis:

Det är ju skitbra om det blir likadant i varje kommun. Som det är nu är det ganska märkligt att det kan skilja så mycket i olika kommuner. Att alla reptiler skulle ha anmälningsplikt tror jag inte gynnar någon. Det som utelämnas i skrivelsen är hur och varför punkterna som radas upp skulle bli bättre av en anmälningsplikt. 


424
32
samthe0ne:

Gick en sådan motion igenom (vilket jag inte hoppas att den gör) så hade det bara varit ett val mellan 2 saker, antingen sälja mina ödlor, eller att bita i det sura äpplet och betala. 


242
29
Blues:

Tillbaka till förbudstiden på 70talet!


733
295
markusbabs:

Det skapar ju ett ökat antal "brottslningar" iaf. 

 Kriminella ormägare.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Blir ett kort svar den här gången, vad jag tycker om det? Rent nonsens!

Kan bara hålla med Blues & markusbabs...

Alla bör gå med i en SHR ansluten förening, med risk för att bli tjatig :) Det gynnar oss ALLA inom hobbyn!


1275
1724
Falk:

Jag är faktiskt för att det blir någon form av reglemente då det är alldeles för många djur som gravt missköts.
Hur många blocket annonser har man sett då gröna leguaner säljs med för små terrarier eller burkar med någon enstaka pinne i och nåldyna. Var och varannan reptilägare har ingen koll på vare sej temp eller luftfuktighet.

Nu tycker jag att det ska gälla alla djur då även hundar, katter osv ofta far illa av impulsköpande dumskallar.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild