Har fått med insekter i mossan!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
0
jensan1:

 Eftersom att jag hoppade högt o mosade den så har jag ingen bild... :S.  Den såg ut som en termit i kroppen .. va kanske 6-7 mm o mörkt brun/röd .. 

Jag hittar flera mini kryp när jag rör om i husk lagret jag har under mossan. 

 

De enda de kan ha kommit ifrån är antingen den torkade mossan o block (forest moss) ifrån exo terra eller "plantation soil" i torkade block också ifrån exo terra. 

 

Någon som haft liknande problem eller vet va det är? Ingen lust att det sprider sig i huset heller :S

 

 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Kan det vara kvalster? Det kan man enkelt få med när man köper bottenmaterial från zoo-butiker :/ 

Kom det blod när du mosade den?


15
0
jensan1:

Inge blod o den såg mera ut som en mjölbagge utan vingar o rundad bakkropp.. inga stora antenner. Så inge kvalster o ingen skalbagge :S

 

 


135
130
Hellemar:
Tjabba...

Vem vet - du kanske skulle vara glad istället över att du faktiskt hittat nåt som lever i substratet,,  för det betyder ju att det inte är behandlat med nåt skadligt skit som skulle kunna äventyra hälsan på dina reptiler...

Sen är ju ett hett tips att inte mosa krypen om man vill ha reda på vad det var, för utefter din beskrivning är det ju helt orimligt att ens gissa vad det kan ha varit... Fotografera först, lägg sedan krypet i en egen liten burk... :)


Henke :)

31
9
Wrethager:

Bättre med insekter i mossan än ugglor i mossen. 

 

Kolla om du hittar fler som du kan fota, utan att ha ihjäl de små kräken? :)


264
125
Bildpunkt:

Oavsett vad det var tror jag du kan vara lugn.
Inte hört talas om att ormkvalster skulle ge sig på grodor, och tror nog inte att det var det heller.

Och att ha lite kryp är bara bra att ha då de säkert gör mer nytta än skada.

Jag tycker om mina kvalster i burkarna, betyder ju bara att det finns något att äta på och är inte skadligt.

Hittar du fler kan du ju försöka ta en bild nästa gång som flera andra också skrivit ;)


1275
1724
Falk:
Knappast insekter, skulle tro att det är kvalster typ hoppstjärtar.

268
19
Iguania:
Nu är ju hoppstjärtar inte kvalster men du kanske menade tvärtom falk?

Är nog ganska troligt att det är hoppstjärtar och då är det ingen att oroa sig för för de gör bara nytta genom att städa. Som några andra har sagt så är väl det bästa att fota pch lägga upp bilden här så kan folk säkert lista ut vad det är åt dig.

273
148
Flosker:
Närmsta jag kan komma på är någon form av kortvinge typ Platydracus 

1275
1724
Falk:
Skulle stå eller typ hoppstjärtar =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild