Foder till större ormar, var hittas det?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Jag har en fråga till er som håller större ormar. Var får ni tag i mat till dessa (kanin, gris, höns och dylikt) och hur mycket uppskattar ni att foderkostnaden går på i månaden, på ett ungefär? Eller kanske föder ni rent av upp själva? 

För mig känns det som att tillgången till foder bör vara det svåraste. Har länge varit intresserad av tigerpyton och på senaste fått upp ögonen för några varianter av nätpyton, då albino då jag tycker dessa är finast.

För att ingen ska missuppfatta frågan och få något utbrott, vilket är allt för vanligt förekommande via nätet om det sker ett missförstånd, så kan jag säga redan nu att jag inte har några planer på att skaffa någon större orm inom någon snar framtid. Jag är bara nyfiken för eventuellt införskaffande längre in i framtiden :)

Tack på förhand!


63
12
johansk:

Fråga dår det finns upfödningar av tex kaniner osv . Det är alltid så att en del kanske är defekta och öndå måste till himlen.  Då kan dom lika gärna vara foder till din orm :) . Dock är det väldigt könsligt med att fråga folk en del blir riktigt sura men fan din orm ska ju med äta.  Får dock alla mina större djur kaniner/griskulting färdigfrysta av en kille som själv har stora tigrar.  40kr/djur köper jag för då får jag dom mindre kaninerna han fått och grisar som passar min boa bra.  Har börjat köra mat på henne var 3dje vecka och ibland mer nör hon fått en gris. Hon fick mer innan men började bli lite överviktig så har dragit ut på det från var 14de dag till 3 veckor-en månad vilket jag tycker funkar bra på min orm.  Sen slakteri har jag med hört kan sålja iallafall grisar billigt.  Höns har jag inte testat men har hört att det är jobbigare att städa när en stor orm skiter ut en höna :) . Tycker du om någon har visat intresse för denna hobbyn och skulle inte höja pp ögonbrynet om du köpte dig varken tigerpyton eller nät men det är min åsikt då. 


63
12
johansk:

Jävla surfplatta och stavning.. hoppas du får ut något av det jag skrev :)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Tack så mycket för all den informationen! Det bästa vore ju om man kunde få färdigavlivade. Vet inte hur bra jag skulle vara på att avliva kaniner, möss är ju sin sak, men kaniner är ju något större och man vill helst att de ska slockna på ett slag om man säger så. 

Hade gärna skaffat en TP, men man ska ha plats till det också ;)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Känner igen det där med stavningen förresten... Använder själv ofta iPhone och det blir ju sådär! :D


63
12
johansk:

Ja jag var väll ingen stjärnelev i skolan men ibland kan man tro att mina föräldrar var syskon när den automatiska stavningen drar igång :)


63
12
johansk:

Tror det där med att du måste avliva djuren själv är det mest du som bestämmer . Bara säga att du helst slipper ta död på dom.  Sen är en toppmatad frys en grej att investera i om du väl kommer över djur så köper du på dig och fyller frysen.  Köpte kaniner och grisar för 500 då det kom in mycket . Då fick jag mat för 13 månader har jag för mig.  Men det får inte ligga i frysen för länge heller då men det är helt klart värt att ha en stor frys så man kan ha djur för ett par månader frammåt:)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Ja men det är ju samma som med möss och råttor. Brukar köpa föt några månader framöver, 4-5 ungefär :)


17
20
Molurus:

som redan sagts är de bäst att få kontakt med någon som föder upp något av de du sa :)
mina föräldrar föder upp kaniner och marsvin och har höns så kycklingar blir de vid olika tillfällen så mat va aldrig några problem att få fram till mina gamla tigerpytons :)
annars blir de dyrt i längden och hålla såna stora ormar om man inte själv kan föda upp foder eller skaffa de billigt till dom :)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Hm... Undrar om det finns någon här i närheten s skulle kunna tänka sig att sälja kaniner för en billig slant. Känns som en dum ide att lägga ut en förfrågan på något kaninfor eller liknande x)

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild