Att hålla ormar i LP rack

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

82
16
Bremnes:

LP-racken fungerar utmärkt till att hålla mindre djur i. Men jag tvivlar på att de klarar L80-regler när det kommer till ormar i tvåmeterslängden. Men jag kan ha fel. Har dålig koll på storleken på LP-racken. 

Som Jonas_ skriver så finns det mycket åsikter om rack. Sök på "rack" i forumen så lär du ha en del att läsa. Men jag tror du är en vettig kille Måns, så använd ditt sunda förnuft så tror jag det blir skitbra! 

 


59
1
Svenning:

Ja jag ska ta och kolla upp och förhoppningsvis titta på ett sånt rack på någon mässa :) 

Ja det finns som ni säger en himla massa åsikter men det gäller bara och tänka med sunt förnuft och se om djuret mår bra eller inte så klarar man det galant :) tack :) 


28
3
Kaptenrosa:

Hur kunniga dom än är så tycker jag inte att deras hållning av djuren är ok och jag hoppas inte att någon här på TD tycker det heller.

Personligen så tycker jag inte att man ska andvända rack till något annat än små juveniler.

 

 

www.youtube.com/watch?v=rlNgcYRudoU


238
14
Regnskog:

Jo men skillnaden med snakebytes är ju att dom grabbarna har ju att sälja ormar som yrke. Dom verkar bry sig NADA om sina djur utan bara pengar. Du kan ju få tag i billiga terrarium här i sverige (relativt) eventuellt om du bygger egna utav billigt material som plexiglas (k-rauta osv).

 

I min mening så är rack lika tråkiga hur stora eller små dom än är i och jag kan tänka mig att med någon som föder upp och har många kunder så att ormarna slipper bo där i i mer än två månader kan det vara praktiskt men annars så låt djuren iallafall få lite yta. 

 

Som kaptenrosa säger så kan det användas till juveniler, men om man inte har råd med vettiga terrarium utan ska lägga levande varelser i plastbackar så känns ju hela grejjen med terrarium onödigt.


1159
626
Temla:

Det finns djurälskare som gör sitt allra bästa för att djuren ska bo och ha det så bra som möjligt. Sen har vi "djursamlarna" som bara vill samla på sej så många och ovanliga som möjligt och inte bryr sej om hur djuren har det. Och så har vi dom bekväma som är för lata för att ordna ett inredning som någorlunda tillfredställer djurens behov. 

Att hålla vuxna djur i plastlådor, ofta utan någon inredning alls, är djurplågeri enligt min mening. Har man inte möjlighet, lust, eller råd att ge sina djur ett ordentligt boende ska man inte ha djur överhuvudtaget. 

Så många klagar och gnäller när jag släpper ut mina djur men inte många säger ifrån när djurägare håller sina djur i hemska burkar som inte tillfredställer något naturligt behov hos djuren. Nu blir jag antingen raderad eller utskälld men det struntar jag i. 

 


59
1
Svenning:

Snälla läs innan ni skriver sånt dumt !! Jag har aldrig ens nämnt jag ska ha vuxna djur i ett jäkla rack för det fattar jag väl själv! För som jag skrivit är det bara tigerpytons och nätpytons jag vill hålla på med och jag skulle aldrig få för mig att trycka in en 4-5 meters orm i en plastlåda!!!!! 

Och om ni kollar så har jag nästan precis byggt ett terrarie som är överdimensionerat till min ena hona som har det, så lat är jag inte och pengar har jag till och bygga och jag skaffar aldrig en orm utan att jag har ett fint och klart terrarium till den!!! 

Och när jag drog upp just dom stora uppfödarna så mena jag att dom vet säkert vad dom håller på med men jag sa aldrig heller att jag skulle hålla vuxna djur som dom gör, för personligen tycker jag inte det är fint ens att kolla på om man har plastlådor i ert rack!! Men vad ska man göra om man får massa ägg och kläckning går bra? Jo man får ju införskaffa sig ett rack så man kan ha ungarna enskilt och se så alla fungerar med öms mat och skit för sen säljas, eller ni tycker kanske jag ska ha 30-40 terrarium då till en juvenil som ska säljas?? 

Till nästa gång ni ska börja skriva såhär på ett forum mot en fråga som vissa är känsliga för, ta reda på vad trådskaparen vill ha sagt med den om det kommer ut oklart och fråga hellre än att skriva elaka saker emot honom/henne !!! För jag har massa andra djur med och har även jobbat med djur som yngre och jag skulle aldrig få för mig att missköta ett djur ! Ska ärligt talat säga att man blir nästan ledsen när folk kan sitta bakom en data och skriva sånt som jag känner kränkande då jag alltid tagit hand om mina djur Väl! 


238
14
Regnskog:

Ingen har anklagat dig! Din fråga var

"tänkte kolla med er folk vad ni tycker att hålla ormarna i LP rack"

Vi svarade vad vi tyckte?...

 

Du sa absolut ingenting om juveniler som ska säljas utan helt enkelt för att du vill införskaffa fler ormar "är sugen på att skaffa mig ett då man kan börja införskaffa sig mer ormar"

 

Läs vad du själv säger innan du ber andra att göra det


59
1
Svenning:

Vissa saker som skrevs tog jag lite hårdare!  Och dom sakerna kom inte ifrån dig.. 
Absolut skrev jag så, och det vet jag därför jag även skrev i förra inlägget att om ni inte förstod frågan och så, så fråga mig hellre vad jag mena. För att inte hålla stora ormar i ett rack tog jag som en självklarhet.

Japp precis så skrev jag just för att om jag ska kunna skaffa mig fler ormar så kommer jag skaffa mig som jag har nu hona hane.. för jag vill kunna dela med mig om dessa underbara djur, men för att jag ska kunna skaffa fler så måste ja ha ett rack eller liknande ideer så jag kan ha mina juveniler någonstans undertiden dom ska börja äta och ömsa och så innan jag kan sälja dom. 

Alltså min tråd var kanske lite svår att förstå, för jag tog vissa saker som självklarheter då alla vi ormälskare och ormvetare vet att man inte håller större ormar i rack, men då får jag be om ursäkt för att denna tråd kom fram oklart!  


238
14
Regnskog:

Jo, viktigt att vara tydlig i vad man menar när man skriver här. Som du säger finns det många ormälskare här och om dom missuppfattar din fråga med att ha ett lp rack (speciellt när du inte nämner vilka ormar men har stora på profilbilden osv.) kan det bli känsligt osv.

 Ett alternativt rack skulle ju vara att bygga en stor låda i plywood med olika våningar o sen köra plexiglas o lister

Ta inte heller åt dig om någon skriver nåt till dig som ej är sant! all lycka i världen till dig o dina ormar /Peace


59
1
Svenning:

ja jo jag märkte det :/  men ja jag för bli tydligare helt enkelt bara :)!  jo det är klart, sånt kan man nog lätt missuppfatta i och med honan är på vbilden. 

Nä jag tog åt mig lite, men i och med jag inte alls håller mina djur så som den ena person beskrev här så ska jag nog heller inte ta åt mig det. 
Tack du med!  ha de gött! :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild