Rengöring i habitat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

88
57
Tonyikalmar:
Har ett bioaktivt terrarium med ett gäng gröna anolis ödlor. Rutorna börjar bli grå av den ständiga fukten. Särskilt glaset i taket börjar hindra visst ljusinsläpp och behöver åtgärdas. Så undrar vad jag kan använda som löser kalk utan att ödlornas välbefinnande påverkas allt för mycket? Ren citron? Miljövänlig och doftar inte fullt lika skarpt som ättika. 

Medlem i SHF
88
29
Terrariumhaha:
Jag tror jag läst nånstans att man kan skrapa bort fläckarna med ett rakblad men har aldrig testat det själv. Man ska nog vara försiktig så man inte repar glaset isåfall

Medlem i SkHF
1416
1654
NellyNiklas:
Fläckar kan skrapas bort med rakblad (tips: kniv för rengöring av spishäll).

Citronkoncentrat på en tvättsvamp och spola rent med vatten kan vara ett bra komplement efteråt.

Plocka ut ödlorna först för mindre huvudvärk och bekymmer.

Mvh
Niklas

953
538
Johnexotics:
Gissar du bor i Kalmar pga ditt namn kalmar akvarie butik säljer vatten utan kalk om du vill slippa rengöra i framtiden :)

88
57
Tonyikalmar:
Johnexotics skrev:
Gissar du bor i Kalmar pga ditt namn kalmar akvarie butik säljer vatten utan kalk om du vill slippa rengöra i framtiden :)

Det stämmer att jag bor i Kalmar och känner till att de säljer destillerat vatten från den tiden som jag pysslade med saltvatten. De har ett osmos system där bak i gömmorna. Men hur mår djur och växter av att dricka batteri vatten om man ska börja sprayas med det istället? 

953
538
Johnexotics:
Tonyikalmar skrev:

Det stämmer att jag bor i Kalmar och känner till att de säljer destillerat vatten från den tiden som jag pysslade med saltvatten. De har ett osmos system där bak i gömmorna. Men hur mår djur och växter av att dricka batteri vatten om man ska börja sprayas med det istället? 

jag har en egen maskin det funkar utmärkt

88
57
Tonyikalmar:
NellyNiklas skrev:
Fläckar kan skrapas bort med rakblad (tips: kniv för rengöring av spishäll).

Citronkoncentrat på en tvättsvamp och spola rent med vatten kan vara ett bra komplement efteråt.

Plocka ut ödlorna först för mindre huvudvärk och bekymmer.

Mvh
Niklas

Att ta ut ödlorna ligger lite över min förmåga. De kan teleportera när det behövs. 

Medlem i SkHF
1416
1654
NellyNiklas:

Tonyikalmar skrev:

Att ta ut ödlorna ligger lite över min förmåga. De kan teleportera när det behövs. 

Då kan jag inget annat göra än att önska all lycka och hoppas det är lika många kvar när uppgiften är klar. =D

6238
4749
Tropfrog:
Tonyikalmar skrev:

Osmosvatten, destillerat vatten, avjoniserat vatten är samma sak, bara olika sätt att tillverka det. Ett helt rent vatten utan lösta mineraler. Exakt samma sak som regnvatten i naturen. Regnvatten är inte en källa till mineraler för vilda djur.

Rimligtvis pudrar du maten med någon form av vitamin,mineralmix som ger ödlorna det de behöver. Ingen anledning att ha hårdhetsbildande mineraler i sprejvatten. 

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild