"Tysta" grodor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Fiskmat:

Hej! Jag är lite sugen på att skaffa grodor av någon sort, men är lite fundersam till deras spelande. Bor i en liten lägenhet så det är lite svårt att bara stänga dörren ^^
Jag vill gärna ha både hanar och honor för att ev. prova odla senare. Finns det någon art som anses spela tystare än andr? Eller låter alla hanar lika högt?

 


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Det är väldigt stor skillnad mellan olika arter hur starkt och ofta de spelar. Tystast generellt är nog de som spelar under vatten, bland dessa är det väl i terrariesammanhang främst arter i familjen Pipidae som är vanliga (t.ex. Xenopus laevis och Hymenochirus boettgeri).


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Olika arter låter olika högt. Korallfingergrodor är väl bland de mer högljudda. Vilka arter som har relativt låg volym på deras spelande jämfört med andra vet jag inte riktigt dock. Orientaliska klockgrodor låter lägre än korallfingergrodor, men väldigt frekvent och ett mer pipande/skällande ljud.
Är det någon speciell art du funderar på? Trädlevande eller marklevande?


6
0
Fiskmat:

mark elr trädlevande, vatten levande typ klogrodor har jag haft men har som sagt tänkt mer att prova landöevande :)


90
38
Fredrik85:

Det finns gott om tysta Pilgifts grodor ;-)


6
0
Fiskmat:

även om pilgift spelar så är det bara dagtid ? elr har ja fått d helt om bakfoten? ^^

äter vuxna pilgift syrsor? 

 

skulle helst ha lute större grodor, men e nog svårt sålänge jag bor så litet ^^


49
51
jsl:

De flesta pilgiftsgrodor ärer inte större syrsor än myrstorlek. Undantaget är tex Phyllobatet terribilis som kan ta större syrsor, detta är en av de större arterna pilgiftsgrodor också. Pilgiftsgrodorna spelar på dagtid och är tysta på natten, vilket är väldigt fördelaktigt om man bor litet.


67
33
FinnW:

Och D tinctorius hörs nästan inte alls fast dom spelar


424
32
samthe0ne:

Hur är det med Leptopelis vermiculatus? Spelar de mycket om nätterna?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild