Litet regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Hej!

Jag har ett akvarium (aldrig använt) vars framruta är sönder, tänkte ta bort denna ruta och istället göra ett litet terrarium av det. Jag har länge velat ha ett fint regnskogsvivarium och det kanske skulle gå att göra av detta, absolut 100% vattentåligt då det i grunden är byggt som ett akvarium. 

Terrariet har måtten 69x30x30cm (L.D.H), vilka växter skulle kunna passa där i? Hade gärna haft någon orkidée men vet inte ifall det är för lågt. Sedan hade jag kunnat tänka mig att ha en liten vattendel, dock alldeles för liten för att ha en pump i skulle jag tro, går det ändå?

Om jag ska ha något djur i senare vet jag ej, i så fall blir det förmodligen något impulsköp, av djur som passar i miljön, på någon mässa. främst i åtanke är pilgiftsgrodor, skulle det funka eller är terrariet för litet? Hur många grodor skulle kunna vara där i och kan man blanda olika sorter hur som hälst från samma släkte (Dendrobates)? är främst intresserad av Dendrobates anthonyi.

Alla tips, ideér, egna erfarenheter och reflektioner är välkommna :)

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Smilla


268
19
Iguania:

Finns massor med växter som får plats även om du låter det ligga. Fittonia sp. passar perfekt och Ficus pumilia kan säkert täcka bakgrunden(om du nu ska ha någon) men du lär nog behöva ansa ofta. Finns minivarianter av många orkidèer, jag har två st utav brudorkidé hos mina kameleonter. Dock gillar just den här arten det lite torrare iaf, så den lär inte blomma inne hos pilgift. 

Man KAN blanda fast de flesta rekomenderar inte det. Men då ska man helst ha både erfarenhet och ett stort tarrarium. Det viktigaste är iaf att man inte blandar grodor från samma släkte eller olika varianter/lokaliteter av samma art, då kan det bli hybrider och det är inte vad man vill ha inom hobbyn. Du kan iallafall säkert ha Epipedobates anthony där i. Du kan ju också ställa det på höjden och ha någon Ranitmeya sp. där i, men det kanske inte går iom den trasiga rutan och ventilationen.

Ett tips är iaf att gå in på pilgift.se, där finns pilgiftsexperterna och de brukar mer än gärna hjälpa till:)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Ficus pulimia och Fittonia har jag gott om hemma så det kan nog gå att ordna. Har hört mycket om olika sorters mossor som ska kunna täcka både mark och bakgrunder, vet dock inte vilka sorter, hur man får tag i dem, eller vilka bakgrunder som krävs. 

Det var ju lite synd det där med Orkideén, vill j ugärna ha en som blommar, kanske finns andra sorter som trivs bra i fuktigare klimat?

Man kan alltså inte säta ihop Dendrobates leucomelas och Dendrobates azureus, till exempel?

Att ställa det på höjden går tyvärr inte då lysramp och ventilation redan finns på ovansidan.

Ska ta en titt där, tack så mycket! :)


268
19
Iguania:

Okej, jo mossor finns det ett gäng utav och det ska finnas små orkidéer som också ska kunna få plats och blomma.

Nej, D. leucomelas och D. tinctorius "azureus" ska man inte ha tillsammans. De ska dock båda kunna hållas med R. amazonica men då gäller det att ha högt och då är väl D. tinctorius mest rekomenderade då den inte klättrar särskilt mycket, till skillnad från leucomelas, och stör de mindre amazonicorna.


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Men var kan man få tag i bra mossor?

Okej, antager att de är som de flesta andra terrariedjur då. blanda inte så undviks problem.


268
19
Iguania:

Exakt så är det. Det är lättast när man är ny iallafall.

Dusk har ju sin mossmix som man penslar.


90
38
Fredrik85:

Först och främst, kul att du vill testa pilgift! Du har redan fått en del bra råd ifrån Iguania men jag ska inflika med lite egna tankar och erfarenheter.

Storleken på terrariet/akvariet är lite i minsta laget för större pilgift arter. Ett par E .Anthoniy skulle eventuellt fungera, dom föröker sig dock som kaniner och terrariet lär bli för litet förr eller senare. Blanda arter är inte rekomendera om du inte har några års erfarenhet.

Du bör även ha i åtanke att det försvinner 12-15cm i höjd eftersom du behöver en falskbotten, vilket kommer begränsa vilka växter du kan ha rejält.

Om jag var du skulle jag satsa på ett riktigt terrarium anpassat för pilgift. Exo terra funkar om man modifierar dem lite och de brukar gå att hitta billigt. Började själv med exo-terra och har några kvar fortfarande även om jag håller på att fasa ut dem.

Kan även tillägga att mossa bara är bra i väldigt små mängder, de flesta pilgiftsgrodor vill ha torra fötter och blöta ryggar.

Lycka till och hör gärna av dig om du har några frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara eller hänvisa dig till rätt person att svara. Pilgift.se är ett hett tips ;-)

Mvh Fredrik

 


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Tack Fredrik för ett mycket utförligt svar! Nu har jag dock lite följdfrågor;

Kanske är det bäst att skaffa ett annat något större istället då? Har hört att exoterra ska vara lite klyddiga med ventilation, fuktighet och rymmningssäkerhet, men det kanske är helt galet fel. Om jag skulle skaffa ett exo terra, vilken är då den bästa belysningen att ha för att både djur och växter ska må bra?

Vad kan tänkas vara bra mått till 2-4st anthonyi?

Vad gäller mossa, hur pass mycket mossa är ok? Går det bra att ha det på marken eller är det ändast väggarna som gäller?

Hoppas det inte är för jobbigt med alla frågor! :)


90
38
Fredrik85:

Som jag nämnde så är det lite pill att få ET passande för pilgift men det går definitivt. Dom saker som behöver göras för att få dom täta är, byta ut nättaket mot glas med en lite ventilations nät för att hålla luftfuktigheten, Jag har personligen inte bytt ut nätet på mina utan silikonat fast plexiglas på undersidan utav befintliga nättaket, täta ventilationen i nederkant med antingen finmaskigt nät eller typ diskunderlägg.

De äldre ET hade en förmåga att ha lite för stor glipa mellan glasen där flugor kunde ta sig ut också, men de nyare är klart bättre.

Till 2-4 anthonyi skulle jag köra 45.45.45 eller 60.45.45 eller 45.45.60. Har själv haft en grupp på 5 i ett 60.45.45 en gång i tiden.

Jag kör själv ET compact top på alla mina terrarier med lampor ifrån Hornbach på 6400kelvin. Grodorna behöver igentligen inget speciellt ljus, belysningen är bara för växterna och att grodorna ska få någon typ utav dygnsrytm. Så alla typer utav växtbelysning funkar.

Det går definitivt att ha lite mossa i terrariet, men det bör inte vara för mycket, några tussar som får sprida sig naturligt är inga problem.

 Här är lite bra länkar.

www.frogforum.net/content/building-dart-frog-terrariums-tropical-terrarium-construction-146/

www.pilgift.se

pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=3311 Enklaste flug receptet

www.pilgift.se/filer/hoppstjartar.pdf hur man odlar hoppstjärtar

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild