WF kontra CB mässor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

229
124
CJBReptiles:

Off topic!

Krypet. Man måste inte bo nära för att vara med i en förening. Jag bor i sundsvall där vi inte har någon förening. Därför är jag med i SHF(Stockholms Herpetologiska Förening) som ligger 40 mil bort. 


269
60
Jonas:

har 20mil till min förening och jag är mer än nöjd:)


953
1840
peter54:

Vilken underlig diskussion. Varför bråka på SHF om vildfångade djur till salu på mässan här och nu först. Om det fanns vildfångade djur på mässan så borde väl den som såg det meddela arrangören direkt.

Jag har varit medlem i snart 40 år och vet vilket hästjobb som lagts ner på att få till vettiga regler för reptilhållning i Sverige. Glöm för tusan inte bort att vi hade totalt importförbud under ett par decennier under vilket vi reptilägare jagades som brottslingar och att det är SHR/SHF vi har att tacka för den frihet inom reptilhobbyn vi idag upplever. Därför menar jag att det inte kan ha varit känt av SHF om det fanns WC-djur på mässan, för då skulle de ha ingripit mot det.

Jag är oerhört glad över att vi idag har såpass brett utbud av CB-reptiler att vi inte behöver hålla på med WC. Jag har varit med tillräckligt länge för att ha lärt mig att WC inte är någonting att ha ändå, säkert hälften eller mer dör, endera genom att de bär på invärtes sjukdomar eller för att de inte äter i fångenskap. Jag skulle aldrig köpa ett WC djur oavsett art, inte för att det inte är tillåtet, utan av de skäl jag räknat upp. Jag gjorde det på 70-talet och det var pengarna rakt i sjön!

Många av de reptilarter vi har tillgång till som CB inom hobbyn har kommit oss tillgodo genom vetenskapliga forskningsprojekt. Ett bra exempel på ett sånt djur är Chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi), där mer eller mindre samtliga nu inom hobbyherpetologin förekommande individer världen runt härstammar från ett dussintal individer som infångades i Mexiko på licens av ett forskarteam från USA (Mexiko har en av världens hårdaste juridiska regelverk mot utförsel av inhemska arter). De infångade djuren fick inte säljas, men det gick bra att sälja avkomman.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag är inte ens medlem i den förening som ligger närmast mig, absolut inget krav att man bor nära den förening man väljer att bli medlem i..

Så bara ursäkter krypet ;)


356
177
krypet:

Nej, det är inte bara ursäkter. Jag är föreningsmänniska och är med i 10 + föreningar, men kan inte vara med i hur många som helst. Det hinner jag inte. Jag måste välja lite, och att då vara med i föreningar som finns långt bort och huvudsakligen ägnar sig åt reptiler, som jag inte har, känns inte motiverat. Är jag med i en förening vill jag kunna vara delaktig i vad som händer med. Jag är med i Amazonas för Hamm-resornas skull och i SDS för att de är duktiga på terrarier och ofta har någon aktivitet i min närheten. Men det var ju inte de föreningarna som diskuterades i tråden...

 




51
152
herperschoise:

Swereptiles

nej det menade jag verkligen inte. Paragraf 16 behöver du för

att handla med djur överhuvudtaget . För att handla med A och B behöver du

ett tillstånd

24.

Vad gäller våtormarna så har köparen ett uppfödarintyg.

mvh

magnus


77
1
MrC:

Jag var med i knalleren en dansk förening för insekts tokiga non annan e ja inte intresserad av


Medlem i GHF
64
31
Swereptiles:

Magnus,
Jag vet fortfarande inte vad du får § 24 ifrån om du nu inte vill 
transportera runt kräftor. Vad du däremot behöver är tillstånd enligt
16 § Djurskyddslagen samt 26 § Artskyddsförordningen. Se nedan. 

Tillståndsplikt för viss djurhållning

16 § Tillstånd till verksamheten ska den ha som yrkesmässigt eller i 
större omfattning 
1. håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar 
emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring,
2. håller, föder upp, upplåter eller säljer hästar eller tar emot 
hästar för förvaring eller utfodring eller använder hästar i 
ridskoleverksamhet, eller
3. föder upp pälsdjur.


26 § Det krävs tillstånd för att yrkesmässigt eller annars i 
förvärvssyfte bedriva handel med
1. levande fåglar och ägg med embryo av arter som lever vilt inom 
Europeiska unionens europeiska territorium,
2. levande djur och växter av de arter som i bilaga 1 till denna 
förordning har markerats med N eller n, och
3. levande djur och växter av arter som anges i bilaga A eller B till
rådets förordning (EG) nr 338/97.

När det gäller vårtormen så undviker du mina frågor. Jag är fullt 
medveten om att du skickade över ett uppfödarbevis efter att denna 
diskussionen kommit upp här. Dock så är det ett där du skriver dig som 
uppfödare vilket inte stämmer (se tidigare i tråden). Enligt 
regelverket för mässan skall du tillhandahålla uppgifter på den person 
som fött upp djuren du säljer. Om du inte gör det skall du motivera 
varför. När det skall gälla är egentligen bara när uppfödaren är okänd. 
Som jag också skrev tidigare så lämnade du inte heller skötselråd för
djuret. Även det är ett regelbrott. Reglerna kan läsas här:www.shr-herp.com/Expo/regler.html



Så avslutningsvis så borde du som en av de större säljarna i Sverige 
föregå med gott exempel och svara på frågorna. Alltså:

1. Varför skickar du inte med skötselråd när du säljer ett djur?
2. Varför skickar du inte med ett korrekt uppfödarintyg när ett djur 
säljs? Köparen vill ha uppgifterna på var djuret kommer ifrån. Vänligen 
förse honom med det.


29
0
jstrom:

varför det ornata? kanske fler som vill veta?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det kan de väl ta i PM som Ornata säger. Det finns inte så mycket tillägg som vi andra kan komma med, så för oss andra kan det ju vara värt att istället fokusera på vad vi kan göra för att förbättra aspekterna som nämns i TS första inlägg. 

Som köpare bör man även själv se till att man får uppfödarbevis och skötselråd vid köpet om detta finns tillgängligt. Sen är det ju väldigt svårt för butiker med extremt många arter att underhålla skötselråd till alla. Men man ska såklart kunna få grundinformationen för att korrekt kunna sköta sitt djur.

Jag håller på med en sektion angående uppfödning, där man får möjlighet att skriva ut uppfödarbevis. Vår faktablad/skötselrådsdel hjälper även den till förhoppningsvis.

Men något som är viktigt är som TS nämner att alla utställare på mässorna måste ha samma krav för att det ska vara motiverande och fungera.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild