Ny trynsnok som vill mumsa på mig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6107
4665
Tropfrog:
Kitsuma skrev:

Målet är ju att hon ska vara okej med hantering så att hon inte blir stressad när jag väl måste hantera henne.

Det är lite som att sticka sitt barn med nålar dagligen för att de inte skall vara rädda när man väl måste vaccinera dem.

Det händer väl max ett par gånger om året att man faktiskt måste hantera sina djur. Finns ingen anledning att stressa dem med tätare intervaller i förebyggande syfte. Jag satte in mina djur i terrariet 2017 och har tvingats att hantera en enda gång. Men det är nog extremfall.

Hur ofta hanterar folk med giftiga ormar och av vilken anledning gör de det? Finns det någon anledning att hantera en ogiftig orm bara för att den är ogiftig? 

Mvh
Magnus 

547
248
David:
Tropfrog skrev:

Hur vet vi vad?

Mvh
Magnus 

Troligtvis syftar hon på det hon citerade, du beskriver att ormen upplever trauma  och att den nu tillslut säger ifrån. Ts undrar hur du vet att det är därför den "mumsar". Och ska vi vara helt ärliga så vet vi inte att det är anledningen, utan det är ett antagande från din sida.
Min erfarenhet av trynsnokar är att man ser väldigt tydligt när de är defensiva, det är mycket väsande, tillplattande av huvud. Mer utfall med stängd mun än bett.
Det som TS beskriver låter inte alls som det.

Nu är det 15-20 år sedan jag själv hade trynsnokar men min dotter har ganska nyligen skaffat en och den har också lite märkliga beteenden som jag inte sett hos min andra ormar, 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2719
2561
anders:
Kitsuma skrev:

Okej dåså! Vad heter tråden/hur hittar jag den? Skulle gärna läsa☺️

Tråden går att hitta här: www.terrariedjur.se/forum/thread/1007

6107
4665
Tropfrog:
David skrev:

Troligtvis syftar hon på det hon citerade, du beskriver att ormen upplever trauma  och att den nu tillslut säger ifrån. Ts undrar hur du vet att det är därför den "mumsar". Och ska vi vara helt ärliga så vet vi inte att det är anledningen, utan det är ett antagande från din sida.
Min erfarenhet av trynsnokar är att man ser väldigt tydligt när de är defensiva, det är mycket väsande, tillplattande av huvud. Mer utfall med stängd mun än bett.
Det som TS beskriver låter inte alls som det.

Nu är det 15-20 år sedan jag själv hade trynsnokar men min dotter har ganska nyligen skaffat en och den har också lite märkliga beteenden som jag inte sett hos min andra ormar, 

Nu citerade ett inlägg där det fanns en hel del olika teorier från min sida. Så då tyckte jag att det var rimligt att fråga exakt vad frågan gällde. Din gissning är precis lika god som min och svarar inte på frågan.

Vad är din teori om varför den biter? Kan det vara att den tror att ett däggdjur 1000 tals gånger större än den själv är mat? Eller kanske att det är ett kärleksbett, att den visar tillgivenhet till sin ägare? Kanske bara ett ticks den lagt sig till med. Eller finns det några andra tafatta försök att förklara detta etologiskt?

Etologi är läran om hur djurs beteende utvecklats evolutionärt för att överleva och att anpassa sig till den miljö och den sociala struktur de utvecklats i. Eftersom evolution är en långsam process som tar hundratals Eller tusentals år att göra skillnad, så går etologi inte riktigt att applicera på eventuella beteenden i fångenskap. Då måste man titta på förklaringar i djurens naturliga miljö. Så vad är den mest troliga anledningen att en orm biter ett däggdjur alldeles för stort för att vara bytesdjur? Det finns bara en enda möjlig förklaring.

Att den inte går fullt ut i sin reaktion kan säkert ha många olika förklaringar och utvecklingen om regelbunden hantering fortsätter är svår att förutse. Kanske är det en försiktig varning som kommer att eskalera om budskapet misstolkas. Kanske är bettet försiktigt för att den förstår att ett kraftigare bett kan leda till att ormen släpps och faller en meter till ett kallt golv? Kanske är det osäkerhet i situationen som avtar när ormen förstår att det inte gör någon skillnad och accepterar situationen? Men det finns andra möjliga förklaringar.

I vilket fall så trivs inte trynsnok i de förhållanden som finns i våra inomhusmiljöer. Att tvinga ut dem från ett välfungerande terrarium där de själv kan reglera sin kroppstemperatur till en miljö där de inte ges denna möjlighet till absolut nödvändig reglering gynnar inte ormen på något sätt.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild