Ny trynsnok som vill mumsa på mig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
0
Kitsuma:
Hallå hallå!
Jag skaffade nyligen en liten trynsnokshona som min första orm. Hittills har det gått väldigt bra men hon har börjat vilja smaka på mig ett antal gånger. Är lite förvirrad eftersom det inte verkar vara någon typ av försvarsbeteende eftersom hon inte agerar defensivt utan är helt lugn. Hon börjar liksom trycka nosen mot huden när jag håller henne och luktar intensivt, sen börjar hon försiktigt öppna munnen och biter lite.

Är det någon som har upplevt liknande beteende? Igår insisterade hon flera gånger att smaka på mig och varje gång lyfte jag försiktigt bort käkarna med min nagel, och hon accepterade det.

Som sagt en aning förvirrad och nyfiken på svar, tack på förhand :)

6039
4613
Tropfrog:
Jag rekommenderar att du har ormen i sitt terrarium och händerna utanför. Hon behöver lämnas i fred bara.

Mvh
Magnus 

6
4
AmandaRichardson:
Ta inte ut den? Låt den vara i sitt terrarium 

10
0
Kitsuma:
Tropfrog skrev:
Jag rekommenderar att du har ormen i sitt terrarium och händerna utanför. Hon behöver lämnas i fred bara.

Mvh
Magnus 

Så det verkar vara en fråga om stress eller missnöje? Det kan inte vara något annat också? Det har gått väldigt bra (med hanteringen) veckorna precis efter jag köpte henne men nu senaste veckan började hon bitas ibland.

10
0
Kitsuma:
AmandaRichardson skrev:
Ta inte ut den? Låt den vara i sitt terrarium 

Jag förstår din mening men det svarar inte direkt på frågan

Medlem i SkHF
6
4
Bogge:
Är inte ovanligt att trynsnokar gör precis det du beskriver, endel tror man kan äta allt. 

6039
4613
Tropfrog:
Kitsuma skrev:

Jag förstår din mening men det svarar inte direkt på frågan

Det beror på hur man tolkar frågan. Ur en oerfaren nybörjares perspektiv eller ur ormens perspektiv? De flesta här är överens om att man alltid skall tänka på djurens bästa, då finns det mycket sällan en god anledning att hålla på att hantera dem utanför sitt hem.

Tänk på reptiler som akvariefiskar. Ett husdjur som man har främst för att titta på som mår bäst där de är utan att man tar ut dem. Det kommer garanterat att hjälpa mot bett eller försök till bett.

Mvh 
Magnus 

10
0
Kitsuma:
Tropfrog skrev:

Det beror på hur man tolkar frågan. Ur en oerfaren nybörjares perspektiv eller ur ormens perspektiv? De flesta här är överens om att man alltid skall tänka på djurens bästa, då finns det mycket sällan en god anledning att hålla på att hantera dem utanför sitt hem.

Tänk på reptiler som akvariefiskar. Ett husdjur som man har främst för att titta på som mår bäst där de är utan att man tar ut dem. Det kommer garanterat att hjälpa mot bett eller försök till bett.

Mvh 
Magnus 

Självklart vill man tänka på djurens bästa och det är därför jag ställer frågan här. Jag förstår att hon kanske inte gillar att bli hanterad men det som förvånar mig är att detta börjat nyligen och inte varit ett problem innan. Hon är alltid väldigt lugn och nyfiken när jag plockar up henne, därför förvirrar det mig.

10
0
Kitsuma:
Bogge skrev:
Är inte ovanligt att trynsnokar gör precis det du beskriver, endel tror man kan äta allt. 

Är det något du har erfarenhet med själv? Jag blev lite fundersam eftersom hon verkar lukta väldigt noga innan hon försöker bita. Antog att jag luktade mat

6039
4613
Tropfrog:
Kitsuma skrev:

Självklart vill man tänka på djurens bästa och det är därför jag ställer frågan här. Jag förstår att hon kanske inte gillar att bli hanterad men det som förvånar mig är att detta börjat nyligen och inte varit ett problem innan. Hon är alltid väldigt lugn och nyfiken när jag plockar up henne, därför förvirrar det mig.

Jag tror eventuellt att du missat poängen. Ett problem har det varit hela tiden ur ormens perspektiv. Nu har den börjat att säga ifrån. Problemet är hanteringen för nöjes skull, inte att den biter, det är bara en reaktion på problemet.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild