Bra nybörjarspindel.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

71
8
babbe99:

Hej jag har funderat i ett halvår på att skaffa en tarantella men vet inte riktigt vilken som passar. Jag har kollat på en del släkten men jag fasnar för avacularia men vet inte riktigt om det är ett bra nybörjar släkte.

 

Hade tänkt mig i sånafall a.vercicolor eller avic avic...

Ge gärna andra förslag.


315
283
panterophis:


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det var en svängig låt ;)
Men vi får väl även ge trådskaparen lite tips på vilka arter som är bra att börja med.

Spindlar är ju inte riktigt min grej, men vad jag fått lära mig är att arter som "Grammostola rosea" (Som ofta nämns som en nybörjarspindel) är väldigt oberäknelig, och kan emellanåt vara rätt aggressiv och inte alls vara bra som en första spindel.

Personligen tycker jag Chromatopelma cyaneopubescens är snygg, men de ska tydligen vara rätt snabba små rackare.

 

Jag blev för övrigt lite förvånad. Jag har hört ordet "tarantella" för fågelspindlar under min uppväxt, men det är alltså något helt annat och det rätta ordet är "tarantula"? :)


71
8
babbe99:

Åj råka stava fel...

 


315
283
panterophis:

Avicularia spp. är ganska snabba och kan även hoppa en bit om de får panik så jag skulle rekommendera en marklevande, Grammostola och Brachypelma är väl de vanligaste släktena att börja med :)

 


315
283
panterophis:

Dock kan G rosea både matvägra långa perioder och ha humörsvängningar men är man medveten om det och håller fingrarna borta så ska det inte vara några problem


264
125
Bildpunkt:

Tarantula är det engelska namnet, tror kanske man kan säga tarantell, men det vanligaste på svenska är fågelspindel. Tarantella är en dans och inget annat :) (Läs om Lycosa tarantula (inte en fågelspindel) om man är mer intresserad av sammanhanget)

Finns en hel del spindlar man kan börja med, och allt beror på hur mycket man är beredd att läsa på innan och hur lätt man har att hantera en spindel. Alltså inte ta upp dem utan sköta om den, en spindel får inte ut något som helst av mänsklig kontakt och kan inte heller vänjas vid hantering.

Men som sagts så är Grammostola spp. och Brachypelma spp. de vanligare att börja med. Ofta är det svårt att hålla sig till en spindel. Men vill man absolut bara ha en spindel så är det bara läsa på massor om dem och undvika de mer potenta arterna.

Avicularia kan vara lite kinkiga i maten och kräver lite mer på alla sätt då de är trädlevande.


315
283
panterophis:

min G rosea hade varit hos mig i 3-4 månader innan den åt första gången och efter senaste ömset har den varit smått hatisk mot mig...


158
19
Johanon:

hehehe...

Jag har en rosea som hatar mig med, c cyaneopubescens var min första spindel, och den har alltid var rätt lugn av sig, lite nervös, men aldrig ilsk iaf :)


71
8
babbe99:

ok, tack för svaren. Får ta och kolla på lite grammastolas då.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild