Försäljning av giftiga spindeldjur, mm till minderåriga

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

97
93
knotan:

När det gäller regler och så vidare, så gäller konsumentköplagen om det är ett företag som säljer djuren. Andra "regler" som att bara sälja gift till folk över 20 år är bara en praxis vi har inom "branchen". Dock tycker jag att det är bra att vi är någorlunda överens inom hobbyn (mässarangörer, säljare, uppfödare, ägare, ...) om hur vi hanterar sådana här frågor. Om vi inte reglerar oss själva finns det risk att myndigheterna ser sig tvungna att göra detta. Det är delvis därför jag tagit upp dettta till diskussion.

Om vi går tillbaks till konsumentköplagen så innebär den att vi inte kan sälja djur till personer under 16 år utan ett medgivande från deras vårdnadshavare. Detta gäller dock inte köp mellan privatpersoner. Följande text är tagen från konsumentverkets hemsida (med avtal menas även kontantköp, då all försäljning är en form av avtal mellan säljare och köpare):

"Vem kan ingå avtal?

Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Den som är under 18 år och omyndig kan inte själv ingå avtal. Det krävs att förmyndaren, normalt föräldrarna, ger sitt samtycke till det avtal som den omyndige vill ingå för att det ska bli giltigt. Det är upp till den som ingår avtal att försäkra sig om att den andra parten är myndig eller har förmyndarens samtycke.

Det finns två undantag från kravet att man ska ha fyllt 18 år för att själv få ingå avtal. Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har vidare rätt att handla för till sitt hushåll. Undantagen gäller bara kontantköp. Den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal."

 


356
177
krypet:

Inga giftiga djur till minderåriga utan målsmans tillstånd.


Däremot säljer jag djur till barn, med förälders godkännande och engagemang. En vuxen ska vara beredda att sköta djuret om barnet tröttnar. Jag tycker mina vandrande pinnar är bra nybörjardjur om de bara är av rätt art. De lever inte heller så länge, så tröttnar barnet så behöver inte föräldrarna ta hand om det så länge. Ska man ha kunskap och vara mogen att ta ansvar för djur själv vid 18 kan man behöva träna lite först. Jag tycker mina kryp passar bra att träna på. (Ja, här hemma är det jag som sköter dotterns ödla och snäckor och påminner om gerbilerna, det var jag beredd på).


Medlem i GHF
7
3
Pela:

Jag sitter med i SHR-styrelsen och var med i planeringen inför vinterns Expo Stockholm, så jag har lite koll på just de reglerna. Till stor del är de utformade för att vi ska få dispens från "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby.", det vill säga L80-reglerna. I lagen finns en del om hur terrarier för giftormar ska utformas, förvaras och märkas upp. Därför är det ganska väl beskrivet även i mässreglerna.

L80 handlar bara om ryggradsdjur och tar bara upp ormar som giftiga, så för övriga djurgrupper har vi nöjt oss med att skriva "Giftiga djur får ej säljas till personer under 18 år." Det är ju egentligen en ganska luddig mening med tanke på att nästan alla alla spindeldjur, groddjur, tusenfotingar med mera är giftiga i någon mån. Men vi hoppas att alla som säljer tolkar det rätt och låter bli att sälja farliga djur till barn. Om vi arrangörer ser eller uppmärksammas på att någon inte sköter det kan vi slänga ut säljaren.

 


264
125
Bildpunkt:

Bra svar :)


97
93
knotan:

Nedanstående text är tagen från en mässarrangörs hemsida. Bra och tydliga regler tycker jag (naturligtvis kan man diskuttera vad uttryck som, djur som kan orsaka väsentlig skada på människor, egentligen innebär men det är svårt att formulera sådana här regler). Det viktiga är att mässreglerna också följ. Där är arrangören och den djurskyddsansvarige viktiga personer. På vissa mässor jag stått och sålt djur har jag inte vetat vem som är anvarig för djurskyddet och därmed inte heller haft någon dialog med denna eller fått mina djur eller papper granskade. Har själv jobbat lite som djurskyddsanvarig på några mässor. Tycker att det är viktigt att man pratar med (presenterar sig för) alla säljare och har en dialog med dem som behövs.

Giftiga djur 
Med giftiga djur avses i dessa regler djur som kan orsaka väsentlig skada på människor. Med giftiga ormar avses inte trynsnok och arter med liknande risk.
Giftiga djur skall hållas i hållbara behållare som är säkrade mot att gå upp och konstruerade så att djuren inte kan bita, sticka eller i förekommande fall spotta genom behållaren. Med hållbar menas att behållaren skall kunna tappas från en meters höjd utan att gå upp eller spricka. Behållaren skall märkas med giftsymbol samt fullständigt artnamn.
Giftiga djur får endast säljas till person över 18 år som dessutom är känd eller kan övertyga säljaren om sin lämplighet. När det gäller ormar skall åldersgränsen styrkas genom att köparen visar upp intyg utfärdat av föreningen. Giftiga ormar får under inga omständigheter säljas till köpare utan nyutfärdat sådant intyg. Säljare av giftiga djur skall noga upplysa köpare om att dessa djur ej får bäras runt under mässan utan skall tas direkt ut. Säljare av giftiga djur måste kunna förvara sålda giftiga djur åt köparen under mässan.
Säljare av giftiga djur får ej lämna dem obevakade på bordet. Måste säljare lämna bord med giftiga djur och ingen ersättare kan hittas skall djuren packas ner utom räckhåll för besökare.
Giftiga djur får under inga omständigheter tas ur behållare under mässan. Måste av någon anledning ett giftigt djur hanteras skall funktionär kontaktas för anvisning av lämplig plats.
Giftiga ormar skall hållas i displaybox eller liknande så att besökarna ej kan nå och hantera djurens behållare. Konstruktionen skall vara sådan att god översikt finns till lådorna så att de inte onödigtvis måste hanteras samtidigt som det säkerställs att besökarna inte kan nå behållarna utan iögonfallande besvär. Behållare som säkrats på detta sätt i displaybox behöver ej vara dubbla. I det fall detta villkor ej uppfylls så skall giftiga ormar vara dubbelpackade, alltså en hel låda i en annan hel låda.
Giftiga ormar får endast säljas och visas i den särskilda giftormsavdelningen eller annan anvisad plats.
Giftormar som genomgått någon form av ingrepp för att sätta giftapparaten ur funktion
(venomoider) får ej säljas.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild