90x45x60 regnskogs biotop.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

87
54
Peaceful:
Beställde från en djuraffär, har en dialog med dem.

Beställde en diafragmapump från dusk .. 

109
214
Eremit3n:

Jag hade samma problem med ett helt nytt system. Jag flyttade ner vattentanken till golvet och ledde upp en vanlig 4/6mm luftslang i silikon. Droppandet slutade direkt. Det är ett vanligt problem om vattnet är ovanför pumpen, då gravitationen tvingar vattnet neråt.

Ps, själva sprayfunktionen funkar bra för min del. Köpte systemet på aliexpress för typ 350 spänn. 

87
54
Peaceful:
Eremit3n skrev:
Jag hade samma problem med ett helt nytt system. Jag flyttade ner vattentanken till golvet och ledde upp en vanlig 4/6mm luftslang i silikon. Droppandet slutade direkt. Det är ett vanligt problem om vattnet är ovanför pumpen, då gravitationen tvingar vattnet neråt.

Ps, själva sprayfunktionen funkar bra för min del. Köpte systemet på aliexpress för typ 350 spänn. 

Den jag har just nu är exoterras monsoon 2. Då är pumpen ovan vattentanken.
När jag får hem diafragmapump så blir den ovan tanken åxå 

87
54
Peaceful:
diafragmapump är inkopplad och funkar. Ordentligt tryck är det nu 

Nu börjar jag bli nöjd.... Bara mycket mer mossa här å var så. 

1038948_ygckcjlsugotlkfcztci.jpg

1038948_toevtejjjgchpmvvopwy.jpg

1038948_eljjcdmcbvaebsiehxqc.jpg

6082
4642
Tropfrog:
Jag tycker det ser konstigt ut att placera bromelia på botten. De är exklusivt epifytiska växter med högt ljusbehov. Att placera dem högt upp i burken motsvara bättre både deras behov och natur.

87
54
Peaceful:
Du får självklart tycka det, men bromelior hittas från marknivå till högt upp bland träd å berg. Denna sort (dock en hybrid) kan mycket väl vara en som hittas högt upp. Men jag och grabben valde en plats lite längre ned (fast på en rot), så om det blir pilgifts grodor som blir invånare kan de lägga sina yngel där. Högre upp i detta terrarie blir det så torrt och varmt. 

6082
4642
Tropfrog:
Jo, precis och du får självklart göra som du själv vill.

Visst, det finns marklevande bromelior men de hör inte hemma i regnskogen. Det växer i grasslands och några få arter i alpina miljöer. Gemensamt för dessa miljöerna är att det inte finns träd som skuggar dessa ljusälskande växter.

Om det är olämplig miljö för bromelior i taket så är det olämplig miljö för pilgiftsgrodor. Det bör åtgärdas.

Mvh
Magnus 

87
54
Peaceful:
Så du har samma värden längst uppe i terrariet som längst ned? 
De två mindre grenarna man ser är så pass högt uppe för att fuktighet ska hålla sig så pass för grodorna och så pass nära ljuskällorna så det blir för varmt för dom åxå. Men den positionen skulle vara perfekt för bromelior och där blir det Neoregelia liliputiana. 

6082
4642
Tropfrog:
Konstig fråga. Men nej, det är inte samma förhållande längst upp och längst ner i något terrarium. Det är just därför jag säger att bromelian är felplacerad. Hade det varit samma förhållanden i hela terrariet hade det väl inte spelat någon roll, eller?

Mvh
Magnus 

87
54
Peaceful:
Precis!

Jag tycker du ska läsa igenom vår konversation igen om bromelior.

"Om det är olämplig miljö för bromelior i taket så är det olämplig miljö för pilgiftsgrodor. Det bör åtgärdas."

Pilgiftsgrodor, iallafall de jag tänker på brukar hålla till vid marken och inte så högt i träden.
Sen om man kollar på lite videoklipp från Sydamerika så ser man bromelior växa på klippvägg nära mark, grenar, stubbar, stenar, träklykor, lianer osv.. och man ser åxå att de växer ibland under träkronor. alltså inte så mycket ljusinsläpp. 

Redigerade bort detta
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild