Koppla värmematta och dimmer?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
chrillevw:

Hej, har inte riktigt pengarna för en termostat nu, så min fråga är: hur funkar det med värmematta o dimmer? Alltså hur ställer man in värmen rätt och hur kopplas dimmern in osv, alltså hur fungerar det från grunden? Tack på förhand:)


1662
779
fluffis:

Själv väljer jag dimmer före termostat men det beror lite på vilka behov man har. Dimmern pluggar man in i ett strömuttag. Dimmern har i sin tur ett uttag där man kopplar in värmemattan. Sen har dimmern ett reglage som man ändrar till önskad värme uppnås på värmemattan. Det är bra att använda en IR-termometer för att mäta temperaturen på värmemattan.


48
13
nasicus:

Jag kör med termostat för att det känns säkrare. En dimmer skyddar aldrig mot att mattan blir för varm utan begränsar bara spänningen. En dimmer stänger heller inte av strömmen om det skulle bli nåt fel på värmekällan. Tycker att det var värt en femhundring för att kunna ställa in dag och natt temperatur plus att styra belysningen från samma apparat.

Nu säger jag inte att folk ska skrota sin utrustning utan förmedlar endast min åsikt.


7
0
chrillevw:

Vart finns det för en 500ing? Har bara sett för 1500:(


333
97
leolina:

Här t ex :)

www.firstreptiles.se/ministat-100-watt/19-0


7
0
chrillevw:

Oki:) tackar:)


48
13
nasicus:

Det här är min favorit. www.luckyreptile.com/products/145/en/pid1,0$pid2,7773431/products.html

Även lillebrorsmodellen utan nattsänkning är utmärkt. 

Edit: En ny till bra pris: www.ebay.co.uk/bhp/lucky-reptile-thermo-control

Ungefär vad jag betalade för en beggad.


953
1840
peter54:

Jag använder den billigaste dimmern jag har hittat, "Dimma" från IKEA. Till den har jag anslutit 5 stycken 14W värmemattor och temperaturregleringen har jag gjort på enklast möjliga vis genom att lägga en termometer på botten i terrariet ovanför värmemattan. Jag har dimmern ungefär på halva skalan, men då ska man veta att det är 25°C i rummet på dagen, omkring 20°C på natten.

Mina öviga terrarier är utrustade med 7W värmemattor och de behöver inte regleras. Kommentaren från nasicus förstår jag inte riktigt. Har jag ställt dimmern i ett läge när det blir 30°C på botten ovanför mattan är det väl inte någon risk att mattan blir för varm?


1662
779
fluffis:

Jag har också funderat på vad nasicus menar. Att förhindra värmemattan från att bli för varm är precis vad en dimmer är till för, eller hur? :D När spänningen begränsas begränsas även effekten så att värmemattan inte blir för varm.

Jag håller med om att en dimmer inte stängs av om det blir något fel. Det är jordfelsbrytarens uppgift hemma hos mig men visst är det bra om termostaten har det skyddet inbyggt.

Ikeas dimmer var dum mot mig och gnisslade så den hamnade på återvinningen men det var kanske ett måndagsexemplar jag fick :)


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Jag har en dimmer från IKEA. Surrar bara lite om man lyssnar nära. Så antagligen fick du en som var kass från början fluffis.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild