Plants / material for inside of terrariums

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

278
122
Snakedude69:

Next week i will have the most of my terrieums finished. with light and heating etcs.  Now i have to start filling in the terraiums   i have a few questions maybe someone can help me with.

 

Terriaums size are 150cm wide    60 cm high    60 centimeters deep.  have both bottom and top heating.

 

     1. Live Plants  I think live plants look good, but when i put them in somtimes its to hot or somthing in the terriaum, and they die and get brown.   they make a  little more work but i really like the look.  does anyone one which plants are ok for snakes... and are pretty tuff and easy to take care of.  should i even bother?  or just get plastic ones.

 

    2.  Bark or substrate I have useed a few diffrent material for the bottome... torv (dirty), apsen (looks wrong but works)  , but i sort of like the look and how Repti bark works and looks.  The problem is reptibark is expensive... if i had just one or 2 terraiums i would just take the cost.. but i have 5, and they take a LOT of repti bark.  I have a boa in one and took 2 full packages.   Is there somthing else somone can reccomend... thats cheaper i will need a lot, and when i clean i will have to refill a few times a year.    any help would be great

 

   3.   Perches  A few of my Snakes are Chrondros.. right now there Perches are detachable which makes it great for water changes cleaning e etc etc.  you can take out the snake, without  messing with them too much.   The problem is when the terraium is 150 cm wide now the Perch will be GIANT!  and it will be amost imposible to take out a 150cm perch from the tank. with out it being a pain.   i have seen some people build some PVC pipe stuff that holds it self up, but  i think it look like  popp =)

 

Thanks for any comments

 


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Epipremnum (Gullranka) är överlägset bästa terrarieväxten. Plantera direkt i substratet eller ställ in i en kruka. Klarar sig utmärkt bara den får lite vatten då och då och är tålig.


278
122
Snakedude69:

tack ska kolla på detta


309
239
Gogs:

www.cheapy.se/Produkt_10651_10551_TAECKBARK_38835_46_14774___ProductDisplayErrorView

Täckbark is cheap and works fine... As long as it's not fertilized.


278
122
Snakedude69:

   That looks like a good idea, is it ok for the snakes?  I hear lots of wierd things about wood and snakes.  that u are not supposted to use Pine which is in most wood products in Sweden

 


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Skulle kunna skriva en hel lista på växter jag gillar i terrarium... Men det beroe ju på vilken/vilka sorters otmar du har och hur klimaten i terrarierna är. Är det ormar som klättrar mycket, gräver mycket eller helt enkelt tar det lungt?

Det bottensubstrat jag tycker bäst om är helt klart kokosfibrer; håller fukten bra, ser snyggt och baturligt ut, växter trivs i det, grävvänligt för ormar som gillar att gräva samt att det luktar gott! 


278
122
Snakedude69:

mest morelia .. och rainbow boas s


733
295
markusbabs:

Jag gillar plastväxter för dom dör aldrig, dom ser OK ut. men jag föredrar riktiga växter som är lättskötta. Dom jag har på bilden är två stycken "Fredskalla" som står i svarta plastkrukor och dessa gömmer jag med barkbitar.dom mår bra och växer fort i mina terrarier. Och jag tycker det ser bra ut.

Som botten material har jag täckbark. blandat med torv.

Som grenar i kanske du kan ha bambu rör? rätt billiga och ser bättre ut än plaströr.  Annars tycker jag att riktiga grenar är fina. Gratis är dom också :)

Bor du nära Ikea så är dom skit billiga där, www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60144901/


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Regnbågsboor är helt underbara! de gräver ner sig och gör prydliga gångar UTAN att förstöra växterna eller gräva upp dem! Funkar utmärk med växter till dem :)

I bilden ovan bor Epicrates cenchria cenchria. Som pinnar i terrariet kan du ta nästan vad som helst. Bamburör tycker jag är rätt snyggt i regnskogsterrarium, men jag brukar bara ta och såga ner ett träd och dela ut lite stammar till terarierna (Sågar träd när vi har skötseldag i skogen och får från vänner som sågar träd hemma. Har en del rotvältor också)

 


46
3
Ninjasandpopcorn:

Murgröna har jag hört funkar bra i terrarium, har inte byggt klart mina terrarium än men det är vad jag ska ha i mina, tåliga blommor behöver bara lite vatten då och då så klarar de sig fint :) sen som markusbabs sa så är ju vanliga hrenar riktigt snyggt, bara att putsa lite på dom och så e dom ju gratis :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild