Kungsboa!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
loljeppe:

Hej jag undrar hur man kan se skillnad på Boa constrictor constrictor och Boa constrictor imperator?

Tacksam för svar!


131
8
stumpwen:

har själv ingen erfarenhet av dem bägge. men imperator är mindre vet jag. de e typ det enda jag vet :P vi har två kungsboor, som vi trodde var en boa cc. men nu har vi "forskat runt" lite och hört oss för med några här på terrariedjur, och mest troligt är dom en blandning av boa cc och boa ci. för dom är mindre än dom BÖR vara vi den här åldern, om dom är rena boa cc. (dom är ca 10 år och "bara" 2 meter) finns också en sätt där man räknar sadlarna på ryggen. är det ett visst antal så är med högre sannolikhet att det är en imperator. en contrictor har fler. vet dock inte hur många som ska vara för varje art. det är en osäker metod, men det kan ju läggas till andra bevis och misstankar. 

 

hänger du med? kan verka väldigt rörigt haha!


278
122
Snakedude69:

Its almost impossible without having papers and being able to Trace back the parents to the wild caught specimens.  80% of the boas out there are mixed BCC and BCI

  I usually like BCC  Guyana or Suriname and stick to those 2 Localities for BCC.  There are usually a bit greyer  have a special Saddle that almost looks like Batman wings. and there tails say Red as adults (most other boas tails are brown as adults..    This is not a perfect science.    the only real ways is through paperwork and knowing were your animals came from.  

 


278
122
Snakedude69:

this is a  BCC Guyana Red Taiked Boa.  you can see the saddles have a specific  look. the color is a little more grey then brown. and tail is Red... with white  in it.  Some have even more extreem batman like wings.   

most other boas have a differnt saddle type or diffent color  to body and tail.    somone times you can even count the number of saddles.... but in my experience i havent found that effictive.


278
122
Snakedude69:

There are others BCC's too  Pervuvian... mm.. these has a smaller tigheter saddle... but i have most experience with the guyana and Sirunam.  not as educated in the other BCC localities.    but if your interested Look up BCC localites  and you can kind of get a feel foe how they look,  However... i say again ... the only real way to know is through paper work and the ability to trace it back to the wild parnets.   people mix breed boas allllll the time.

 


68
66
aajje:

Som ovan nämnt så är det nästan omöjligt att veta om det inte finns papper på djuren, dock så finns det (vad jag lärt mig)f sätt som kan tyda på bci/bcc. Främst är ju bci mindre än vad bcc är. Bci har oftast fler sadlar än bcc men inte alltid. Sen så brukar ofta bci ha ett kors på huvudet, och bci ska ha mer runda sadlar medans bcc ofta har som en "batman" sadel. Men medtanke på hur många korsningar och morpher det finns så är det rätt knepigt och veta tyvärr.


12
0
loljeppe:

Tack!


82
16
Bremnes:

Ett tips är att googla bland bilder på just Bcc och Bci och studera dem. Då lär du dig till sist att urskilja dem. Men sen finns det samtidigt väldigt många lokaliteter som skiljer sig åt. Men de lokaliteter av Bcc och Bci som vi har mest av här i Sverige är relativt enkla att identifiera med lite efterforskning. 

Men om du söker bland bilder så ska du vara aktsamm över att väldigt många slänger ur sig att de har en bcc, när de i själva verket är en blandboa de har. Okunskap sprider sig tyvärr snabbt via nätet. 

Lycka till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild