Lustig upptäckt bland mössen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

953
1840
peter54:

Jag har tre burar med möss, det brukar gå två honor eller tre om jag har hanen där, i varje, men för en tid sedan dog hanen, han var ett par år gammal, så i den buren fanns bara två honor. Jag har bara vita möss därför jag har märkt att genomsnittskullarna är större hos de vita än hos de bruna och de svarta pissar ner mycket mer än de övriga. Såpass att jag måste byta spån varannan dag i de svarta mössens burar, medan jag byter en gång per vecka i de vita mössens burar. Därför har jag nu bara vita möss.

Orsaken till att jag har möss är att jag ska slippa ligga på lager frysta pinkies och fuzzies till juvenila ormar, eftersom jag har för liten åtgång. Jag lägger ihop honor med hanar när det finns behov av småmöss, inte annars.

Ibland händer det att vilda husmöss tar sig in i burarna. Det finns vilda möss i verkstan, särskilt på vintrarna. Det är både vanliga små husmöss och skogsmöss av båda storlekar, men skogsmössen ser jag sällan, de är snabbare och varskare än husmössen. Vilda husmöss är såpass mycket mindre än de tama mössen att de kan ta sig emellan gallerpinnarna, särskilt där det finns någon vidgning för vattenflaskans pip.

För ett år sedan var det en husmus som tog sig in varenda dag i flera veckors tid. På morgonen när jag kom ut i verkstan var den i buren. Jag släppte ut den, men nästa morgon var den tillbaka. Grejen är ju att när de kommer in i buren där det finns obegränsat med mat, tjockar den på sig så att den inte tar sig ut igen.

Nu för några veckor sedan hände det igen, en vild husmus tog sig in i en bur med två vita honor och på morgonen när jag kom ut i verkstan, släppte jag ut den igen. Den musen har inte kommit tillbaka. Idag när jag skulle byta spån i burarna, upptäckte jag någonting riktigt lustigt. Den vilda husmusen hade uppenbarligen betäckt en av de vita honorna, för i huset fanns ett dussin bruna små ungar.

Det ska bli roligt att se vad det kan bli av dem. Om inte annat så har de ju en unik arvsmassa som inte liknar den som de tama mössen har eftersom de har odlats i fångenskap utan inblandning utifrån i många decennier.


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Vad lustigt, läste precis ett liknande inlägg på ett annat forum. Där handlade det dock om råtthonor som blivit parade utav en vild råtthane.


1660
776
fluffis:

Det låter intressant. Undrar hur de mössen kommer att bli. Och hur renliga de blir :D När jag läste att de svarta kissade ner buren så började jag tänka på diabetes... men jag vet inte ens om möss kan få diabetes.

Jag läste också, tidigare idag, på rattor.ifokus om halvvildråttor :) Rätt intressant.


953
1840
peter54:

Nu är mina korsningar ungefär tre veckor och de liknar på pricken vanliga vilda husmöss. Mycket svåra att ha att göra med, de är som pingisbollar i en virvelvind. Jag hade 12, men nu är det bara 10. Två måste ha tagit sig ut ur buren, för idag när jag bytte spån tror jag att jag fick tag i alla som studsade ut.

 


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Men vad roligt, om inte minst intressant! Vildmöss blir något mindre och rundera i form än tammöss om jag inte minns fel? =)


6
0
Mira:

Spännande! Håll oss uppdaterade :)


276
118
Maqea:
Hur går det med de små bruna musbebisarna?

953
1840
peter54:
Maqea
Hoppösa att ha att göra med, rena kängururna. De var 12 från början, 3 lyckades försvinna, de tog sig ut själva på något sätt. Av de 9 återstående fanns 8 hanar och 1 enda hona. Honan är mycket lugnare så den har jag sparat för att försöka avla vidare på. De 8 hanarna gick inte att ha i vanliga burar, de var som om man skulle poppa popcorn på spisen utan lock, så jag avlivade dem allihop och matade min sinaloahona med dem. Honan går med en vit hona och en vit hane.

953
1840
peter54:
En liten uppdatering om vildmusinslaget. Jag har enbart vita "tammöss", så alla bruna är ättlingar till vildmusen. Nu är jag inne på generation fem räknat från den vilda hane som först besökte mina vita honor för ungefär elva månader sedan. Honan från första kullen har jag fortfarande kvar och hon ger kull ungefär varannan månad, men ganska små kullar jämfört med de vita, oftast 6-7 ungar. Jag sparar den bruna hona som visar det mest lugna beteendet i kanske var tredje - var fjärde kull och hittills har jag sparat tre honor som läggs ihop med vita hanar och en brun hane som går med två vita honor.

Underligt nog är de bruna mössen fortfarande ofattbart vilda i sitt beteende jämfört med de tama vita, trots att de alltså hela tiden läggs ihop med en tam vit mus, jag har inte låtit det bli ungar mellan två vildättlingar. Det går inte att ta av burlocket när jag ska byta till rent spån, utan jag måste ta en lång pincett och gripa svansen på dem i en liten springa mellan bur och burlock. Öppnar jag så är det som när man tar locket av en popcornkastrull mitt under poppningen, hälften av dem är borta på en ögonblick.

Ytterligare en rätt märklig sak jag upptäckt är att de bruna honorna hela tiden föder bruna ungar trots att de är mixade med vita i flera generationer nu. Ingen brun hona har någonsin fött en vit unge, inte ens nu i generation fyra (de från den femte är inte stora nog ännu).

Bilderna föreställer en dräktig hona i generation fyra, fotad idag 14 11 01. Innan någon tråkar mig för att jag har en grov svetshandske på mig när jag tar i en sådan vildmusättling, kan jag säga att med min sjukdomssituation kan jag absolut inte riskera att bli biten, egentligen inte av något djur. Det skulle kunna få ödesdigra konsekvenser för mig.

205
203
Micke_E:
Jag läste någon forskning på hundar där man undersökte ärftligheten i vaksamhet/rädsla osäkerhet. Man bytte valpar från lugna och trygga tikar med valpar från osäkra och rädda tikar och det visade sig att alla valpar blev mycket mer osäkra än kontrollgrupperna... 

Det är kanske något som är intressant att prova med mössen också? Se om det blir någon förändring i beteendet?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild