Matvägrande orm (Lampropeltis Knoblochi)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
4
FrePGun:
Har haft den här hemma nu i 4 veckor och har tyvärr bara fått den att ta en pinkie en gång.

Ormen är i övrigt pigg och är väldigt aktiv. Men den bör ju äta var 5-7 dag enligt vad jag kan läsa.

Har bara kunnat få tag på storlek m2 pinkisar kan de vara det som spökar?

Vart finner jag m1or kring Gbg?

Jag tycker de ser ut att vara ok storleksmässigt (x1,5 av ormens tjockaste del)

annars är temperatur och luftfuktighet som den ska.

Rent vatten varje dag och som sagt ett allmänt "piggt och vaket" beteende samt att den har ömsat en gång 

Men jag börjar bli orolig över aptiten så ber nu ödmjukt om tips.

Har provat olika metoder som att flytta runt pinkisen på olika platser, matat i en mindre behållare utanför, morgon/kväll osv 

www.terrariedjur.se/user/FrePGun/gallery/17959

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
FrePGun skrev:
Har haft den här hemma nu i 4 veckor och har tyvärr bara fått den att ta en pinkie en gång.

Ormen är i övrigt pigg och är väldigt aktiv. Men den bör ju äta var 5-7 dag enligt vad jag kan läsa.

Har bara kunnat få tag på storlek m2 pinkisar kan de vara det som spökar?

Vart finner jag m1or kring Gbg?

Jag tycker de ser ut att vara ok storleksmässigt (x1,5 av ormens tjockaste del)

annars är temperatur och luftfuktighet som den ska.

Rent vatten varje dag och som sagt ett allmänt "piggt och vaket" beteende samt att den har ömsat en gång 

Men jag börjar bli orolig över aptiten så ber nu ödmjukt om tips.

Har provat olika metoder som att flytta runt pinkisen på olika platser, matat i en mindre behållare utanför, morgon/kväll osv 

www.terrariedjur.se/user/FrePGun/gallery/17959

Hej!

Först några funderingar.
När kläcktes den?
Är det en mus pinky eller en råttpinky du matar med?
Hare den förra ägaren lyckats mata den? Hur gjorde hen det, och hur skiljer det sig från hur du gjort?
Har nykläckta ormar (oftast) väl satt igång sin matrespons så måste man ligga på med matningen. Pinkies är ganska näringsfattiga generellt samtidigt som ormen växer.
Hur bor den idag?

Standard tips är alltid att dubbelkolla temperaturerna. Hur mäter du dessa idag och med vilken utrustning? Matvägrande djur kan i säkert 9 fall av 10 härledas tillbaka till stress, otillräckliga temperaturer, miljöombyte/terrariemiljö och ömsning, för att nämna några. Även hantering kan skapa.

Andra tips (vissa något makabra kanske, men gör var vad nöden kräver!)
* Prova med ett mindre byte. Du kan börja med att klippa av ett muslår.
* Du kan även prova med frusna grodlår från din närmaste asiatiska butik, alternativt kanske de går att köpa på nätet. 
* En annan metod som är populär i USA är en "flash boiled pinky". Man kokar upp vatten och doppar ner pinkisen några sekunder. Tydligen är detta ett bra knep bland snokuppfödare. Värt ett försök.
* Du kan prova med metmask (den större varianten "Large").
* Du kan även prova att gnida pinkisen mot grodlåret för att se om ormen reagerar.
* Mata nattetid och lämna maten över natten

Om inget av ovan fungerar behöver du troligtvis ta till tvångsmatnings-metoder. (Det bästa hade varit att slippa ta till detta). 

Mitt inledande förslag är att
1. Kolla temperaturerna, och återkom hur du mäter dem och med vad/vilken utrustning.
2. Låta bli hantering. 
3. Prata med uppfödaren du köpte ormen av.
4. Börja prova metoder. Jag hade börjat med grov metmask först då de är billigast och troligtvis enklast att hitta nu på studs. Prova din närmsta fiskebutik. Därefter tinat grodlår då snokar ofta är ödle- och grodätare i ugn ålder.

Återkom gärna med svar på tidigare frågor.

Lycka till!

Mvh
Niklas

2
2
Sterna:
Jag hade knoblochi för många år sedan. Vösligt kräsen i maten. Fick aldrig i den lagom stora byten utan det var alltid mindre modell på maten, gärna levande. När ormen var större och fodret började få päls tog det stopp. Fick alltid mata med naket foder. Men i perioder åt den dåligt.

Hur gammal är ormen? Dvala är riktigt nyttigt för knoblochi under vintern. 

Medlem i GHF
668
442
Jimmy:
Knoblochi är ju som en art som behöver dvalas så det är inget konstigt om den inte vill äta den här tiden på året. In i dvalkylen till feb/mars nästa år.

Medlem i GHF
668
442
Jimmy:
Det finns ett väldigt bra skötselråd på denna sidan. 

531
236
David:
Har själv inte haft knoblochi, men läser man skötselrådet på denna sida så är de känsliga för höga temperaturer. Du har inte det för varmt? 
Vem har du köpt ormen av? Går det få tag I uppfödaren och fråga hur den har matat. 
Jag har gjort misstaget någon gång att jag köpt ormar som inte velat äta, och har senare förstått att de endast fått levande tidigare. Då blir det lite krångligt.:)

Medlem i SHF
27
14
Adamanteus75:
Jag har arten och mina tog inga byten som var tjockare än dem, dvs minsta pinkisarna du hittar. De åt inte heller om jag tog ut dem ur terrariet  och för att mata i en burk utan för. Mina var väldigt blyga och åt helst när man inte var där och störde dem. Jag fick även til en början öppna huvudet på pinkisarna, tydligen så luktar det muma för det underlättade ;)

När de väl hade kommit igång med maten så var/är det inga problem, men de är fortfarande kinkia med storleken på bytet.

Lycka till och ge inte upp, de är värda jobbet!

5
4
FrePGun:

Tack för alla svar och hejarop!

temperaturen är kollad med digital, "vanlig" termometer samt ir stråle så den bör stämma och stämmer enligt skötselråd.

Har för tillfället ingen basking spot med ett par grader varmare vilket din ska kunna uppskatta men inte nödvändigtvis "behöver", men ska lösa det.

Idag har jag den i en sån där "plastlåda" som i sin tur står inne i ett terrarium med belysningen liggande ovanpå. Sandjord med lite bark i ett samt sparsam inredning så att den ändå kan gömma sig lätt.

Idag styckade jag en muspinkis och lade in och ormen tog direkt. Tyvärr verkar det som att just den biten ändå lade på tvären och till slut släppte den. 

Men de var skönt att se den ha mat i munnen iaf och att intresset finns där.

Jag skall skaffa grodlår och även kycklinghjärta fick jag som tips och sedan mata med små bitar.

Ormen är i förövrigt kläckt i Augusti, den matades av uppfödare i sin lilla låda med spån i utan inredning, mat lades ner på kvällen och var borta på morgonen.

Jag är rätt säker på att den tagit mat bra tidigare för den är i fin form skulle jag säga.

Eftersom att den är såpass ung så känner jag mig lite kluven till att dvala den innan den har fått en chans att växa på sig och äta upp sig ordentligt.

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
FrePGun skrev:
Tack för alla svar och hejarop!

temperaturen är kollad med digital, "vanlig" termometer samt ir stråle så den bör stämma och stämmer enligt skötselråd.

Har för tillfället ingen basking spot med ett par grader varmare vilket din ska kunna uppskatta men inte nödvändigtvis "behöver", men ska lösa det.

Idag har jag den i en sån där "plastlåda" som i sin tur står inne i ett terrarium med belysningen liggande ovanpå. Sandjord med lite bark i ett samt sparsam inredning så att den ändå kan gömma sig lätt.

Idag styckade jag en muspinkis och lade in och ormen tog direkt. Tyvärr verkar det som att just den biten ändå lade på tvären och till slut släppte den. 

Men de var skönt att se den ha mat i munnen iaf och att intresset finns där.

Jag skall skaffa grodlår och även kycklinghjärta fick jag som tips och sedan mata med små bitar.

Ormen är i förövrigt kläckt i Augusti, den matades av uppfödare i sin lilla låda med spån i utan inredning, mat lades ner på kvällen och var borta på morgonen.

Jag är rätt säker på att den tagit mat bra tidigare för den är i fin form skulle jag säga.

Eftersom att den är såpass ung så känner jag mig lite kluven till att dvala den innan den har fått en chans att växa på sig och äta upp sig ordentligt.

kycklinghjärta är också ett bra trick. Bra där! 

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:
Jag är inne på Jimmys linje. Arten brukar vilja vintervila och många individer slutar självmant äta när ljustimmar och värme avtar. 

Jag avråder från tvångsmatning eller att ens erbjuda mat för ofta till en "matvägrande" och eventuellt stressad orm. Det får ofta motsatt effekt. 

Ge den en vintervila/dvala, eller vad man vill kalla det, och erbjud sedan mat när den vaknat till liv igen. En frisk orm kan vara utan mat betydligt längre än man kan ana : ) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild