FrePGun skrev: Har haft den här hemma nu i 4 veckor och har tyvärr bara fått den att ta en pinkie en gång.
Ormen är i övrigt pigg och är väldigt aktiv. Men den bör ju äta var 5-7 dag enligt vad jag kan läsa.
Har bara kunnat få tag på storlek m2 pinkisar kan de vara det som spökar?
Vart finner jag m1or kring Gbg?
Jag tycker de ser ut att vara ok storleksmässigt (x1,5 av ormens tjockaste del)
annars är temperatur och luftfuktighet som den ska.
Rent vatten varje dag och som sagt ett allmänt "piggt och vaket" beteende samt att den har ömsat en gång
Men jag börjar bli orolig över aptiten så ber nu ödmjukt om tips.
Har provat olika metoder som att flytta runt pinkisen på olika platser, matat i en mindre behållare utanför, morgon/kväll osv
www.terrariedjur.se/user/FrePGun/gallery/17959 Hej!
Först några funderingar.
När kläcktes den?
Är det en mus pinky eller en råttpinky du matar med?
Hare den förra ägaren lyckats mata den? Hur gjorde hen det, och hur skiljer det sig från hur du gjort?
Har nykläckta ormar (oftast) väl satt igång sin matrespons så måste man ligga på med matningen. Pinkies är ganska näringsfattiga generellt samtidigt som ormen växer.
Hur bor den idag?
Standard tips är alltid att dubbelkolla temperaturerna. Hur mäter du dessa idag och med vilken utrustning? Matvägrande djur kan i säkert 9 fall av 10 härledas tillbaka till stress, otillräckliga temperaturer, miljöombyte/terrariemiljö och ömsning, för att nämna några. Även hantering kan skapa.
Andra tips (vissa något makabra kanske, men gör var vad nöden kräver!)
* Prova med ett mindre byte. Du kan börja med att klippa av ett muslår.
* Du kan även prova med frusna grodlår från din närmaste asiatiska butik, alternativt kanske de går att köpa på nätet.
* En annan metod som är populär i USA är en "flash boiled pinky". Man kokar upp vatten och doppar ner pinkisen några sekunder. Tydligen är detta ett bra knep bland snokuppfödare. Värt ett försök.
* Du kan prova med metmask (den större varianten "Large").
* Du kan även prova att gnida pinkisen mot grodlåret för att se om ormen reagerar.
* Mata nattetid och lämna maten över natten
Om inget av ovan fungerar behöver du troligtvis ta till tvångsmatnings-metoder. (Det bästa hade varit att slippa ta till detta).
Mitt inledande förslag är att
1. Kolla temperaturerna, och återkom hur du mäter dem och med vad/vilken utrustning.
2. Låta bli hantering.
3. Prata med uppfödaren du köpte ormen av.
4. Börja prova metoder. Jag hade börjat med grov metmask först då de är billigast och troligtvis enklast att hitta nu på studs. Prova din närmsta fiskebutik. Därefter tinat grodlår då snokar ofta är ödle- och grodätare i ugn ålder.
Återkom gärna med svar på tidigare frågor.
Lycka till!
Mvh
Niklas