Emerald tree skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
Reptilergecko:
Hej! 
Tänkte nu börja med reptil hobbyn igen och tänkte då skaffa Emerald tree skink. Har själv läst att dom är en av de bättre ödlorna för hand hantering och grupper. Så funderar nu om 3 honor och 1 hane är för mycket för ett terrarium på 120h 120b 90d eller om det hade kunnat passa bra?

Är tacksam för alla svar på mina frågor men också ännu mer tacksam om någon med kunnighet inom denna fina ödla kan ge lite allmänna råd och tips!

Tack på förhand mvh Hannes

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Jag antar att du menar smaragdsskinken Lamprolepis smaragdina, så att vi pratar om samma art? 

Arten hamnar enligt L80 inom storleksspannet 21-30cm vilket innebär att terrariet enligt lag behöver vara minst 0,25 kvm med 50cm höjd. Där får du hålla 2 vuxna individer. För 4 ödlor är lagkravet således minst 0,31 kvm och 50cm höjd. Men i och med att du tänker hålla en avelsgrupp så rekommenderar jag starkt lite mer utrymme, och likaså på höjden. Det skulle till exempel passa bra med ett Exoterra 90x45x90cm. Det motsvarar 0,41 kvm. Men ännu större är såklart att föredra. 

Jag upplevde arten som generellt framåt och gick bra att mata med pincett och liknande. Precis som många andra skinkar. Hantering för hanteringens skull avråder jag från, ödlan tjänar inget på det. Jag hade en individ som upplevdes som rätt stressad och skrapade nosen mot inredning och glaset vid flertalet tillfällen. Så man bör ha med i beaktning att toleransen mot människor och andra individer är varierande på individnivå. Om man håller dem i grupp måste man ha ett extraterrarium redo i min mening, för att kunna separera individer som inte passar i gruppen. 

viktigt är att det finns rikligt med växter så att de kan gömma sig i bladmassan. 

5
1
Reptilergecko:
Tack för svaret!

5
1
Reptilergecko:
AlexGustavsson skrev:
Jag antar att du menar smaragdsskinken Lamprolepis smaragdina, så att vi pratar om samma art? 

Arten hamnar enligt L80 inom storleksspannet 21-30cm vilket innebär att terrariet enligt lag behöver vara minst 0,25 kvm med 50cm höjd. Där får du hålla 2 vuxna individer. För 4 ödlor är lagkravet således minst 0,31 kvm och 50cm höjd. Men i och med att du tänker hålla en avelsgrupp så rekommenderar jag starkt lite mer utrymme, och likaså på höjden. Det skulle till exempel passa bra med ett Exoterra 90x45x90cm. Det motsvarar 0,41 kvm. Men ännu större är såklart att föredra. 

Jag upplevde arten som generellt framåt och gick bra att mata med pincett och liknande. Precis som många andra skinkar. Hantering för hanteringens skull avråder jag från, ödlan tjänar inget på det. Jag hade en individ som upplevdes som rätt stressad och skrapade nosen mot inredning och glaset vid flertalet tillfällen. Så man bör ha med i beaktning att toleransen mot människor och andra individer är varierande på individnivå. Om man håller dem i grupp måste man ha ett extraterrarium redo i min mening, för att kunna separera individer som inte passar i gruppen. 

viktigt är att det finns rikligt med växter så att de kan gömma sig i bladmassan. 

Tack för svaret!

Som sagt har jag tänkt köpa ett terrarium på 120cm höjd, 120cm bredden och 90cm djup asså från baksidan till framsidan, detta terrarium blir ju då 1,08 kvm. Så antar att jag kan ha 4-6 stycken i det terrariumet då jag sett att folk har 3 stycken skinkar i 90x60x60/90x45x90.

De med extra terrarium har jag tänkt på och ska skaffa det också. Mycket växter, långa grenar, korkbarksrör och mycket annat, ska även bygga en bakgrund med viloplaster och även någon grotta kanske. Där har jag ju såklart tänkt använda SuperFish Scaping Foam och reptil säker silikon.

Ja det är smaragdsskinken jag menar!

Medlem i SkHF
14
26
extendus:
Jag rekommenderar att hålla dem i par, antingen hane och hona, eller två honor. Jag hade 1.2 ganska länge, från att de var juveniler, det funkade bra under lång tid. Efter att de blev könsmogna, så blev en av honorna jagad och biten av hanen och den andra honan. Jag har hört om många andra uppfödare som haft liknande erfarenheter. Numera har jag två avelspar separat, och det fungerar utmärkt. Som AlexGustavsson nämnde här ovan, så är det bra att ha ett extra terrarium redo om man behöver seperera individer.

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

extendus skrev:
Jag rekommenderar att hålla dem i par, antingen hane och hona, eller två honor. Jag hade 1.2 ganska länge, från att de var juveniler, det funkade bra under lång tid. Efter att de blev könsmogna, så blev en av honorna jagad och biten av hanen och den andra honan. Jag har hört om många andra uppfödare som haft liknande erfarenheter. Numera har jag två avelspar separat, och det fungerar utmärkt. Som AlexGustavsson nämnde här ovan, så är det bra att ha ett extra terrarium redo om man behöver seperera individer.

Ja det är även min upplevelse av skinkar generellt, antingen en av varje kön eller många honor så att de tar ut aggressionen mellan varandra. Hanar har jag aldrig lyckats hålla fler tillsammans ens utan honor, av någon skinkart.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild