Lågt terrarium tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5914
4542
Tropfrog:
Det finns förstås massor av marklevande ödlor som skulle funka i 2,8 kvm terrarium. Låt säga att du har 70 cm höjd. Då är det den som begränsar valet i L80.  Du kan ha ödlor upp till 75 cm långa däri.

Väldigt få ödlor trivs egentligen i par eller grupp. Så kanske ändå bäst att satsa på ett större djur?

Marklevande större ödlor är definitivt vanligare i öken än i regnskog så det är då bland dem du bör leta.

Ett alternativ är förstås att dela upp terrariet i flera sektioner. Då skulle man kunna tänka sig en sektion med hanne, en med hona och en för eventuella avkommor. I såna fall letar du efter marklevande ödlor under 40 cm.

Ett sista lite galet alternativ är att satsa på en kolloni av den grupplevande miniatyrgeckon. De skulle kunna leva ut alla sina naturliga beteenden och sakta föröka sig till en jättekolloni. Det tycker jag hade varit spännande.

Mvh
Magnus 

23
3
Gecko98:

Uroguy1 skrev:
Odatria varanerna är roliga och skulle trivas med dem måtten. Det finns ett gäng arter som går att få tag på. Dabbagamer är också intressanta ödlor som bara äter växter och grönt . En grupp med halsband leguaner funkar med. Jag tycker du ska sattsa på någon dagaktiv art! Finns mycket roligt man kan ha i det terrariet

kul idéer! Dvärgvaraner har alltid fascinerat mig men ingen erfarenhet själv. Är det främst taggsvansvaran du tänker då eller vilken? :) 
ingen erfarenhet av dabbagam eller halsbandsleguan alls. :) 

8
3
Uroguy1:
Gecko98 skrev:

kul idéer! Dvärgvaraner har alltid fascinerat mig men ingen erfarenhet själv. Är det främst taggsvansvaran du tänker då eller vilken? :) 
ingen erfarenhet av dabbagam eller halsbandsleguan alls. :) 

Finns ju en del som ska gå att få tag på . Primordius , kingarum , gluerti, Storri osv 

23
3
Gecko98:

Tankarna bara snurrar vad jag skulle ha där ???? 

just nu tänker jag mig antingen gå mer åt ökenhållet med möjligen taggsvansvaran men är ny inom varaner. En farhåga jag har där är att de äter ju väldigt mycket och att det blir svårt att hålla uppe en sådan odling av föda? 

alternativ två är jag lite inne på en regnskogsvariant med lite olika klimatzoner kanske. Typ längst till vänster lite torrare, varmare lampa, mitten mer fuktigt med mossor osv och rejält regnsystem för att sen ha en liten balja med vatten längst till höger möjligtvis? Invånare är lite svårt men varit inne på pilligt och phelsuma mindre arterna, har dock haft de tidigare & hade tyckt det varit kul med något nytt.. :) 

5914
4542
Tropfrog:
Jag gillar idén med många små djur framför ett stort.

Läste att man kan ha Tropiocolotes steudneri och Tropiocolotes tripolitanus tillsammans utan risk för aggresioner eller hybridisation. Det kan ju vara ett alternativ om du vill applicera den tanken på öken. Två stenrösen som två stora revir för respektive art och ett stort ingenmansland emellan. Kunde kanske vara kul?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:
Hej! Nu har jag funderat!

Ja valen är många. Nästan för många att välja bland =D

Dagaktiv eller Nattaktiv.
Fördelen med dagaktiva djur är att du är vaken när de är vakna. När mina geckos börjar komma igång är det ofta sängdags för egen del. Så för att iaktta medans du chillar så är det självklara valet dagaktiva ödlor. Därmed som faller valet på en soldyrkande ödla, i någon utsträckning.

Solplatsen?
I och med att ljus och värmekällor igår i de 90cm totalhöjden, så kommer en del av detta gå åt till lampsocklar etc, framförallt på kalla sidan. Men detta är inte hela världen. Arcadias mindre lampsocklar eller “domes” är ca 15cm höga. Lägg till ca 5-10cm marginal till eventuella terrarier etc som står ovanför återstår ca 50cm mellan lampa (undersida) och terrariebotten. En 25w ExoTerra “Intense Basking” eller “Daylight basking” glödlampa brukar kunna värma en brun skiffersten till ca 35 grader om denna befinner sig 15-20cm under lampan. Detta innebär att om du staplar skiffersten på höjden (med mellanrum mellan stenarna) så kan du skapa en intressant temperaturgradient under solplatsen som också är skyddade. Jag rekommenderar att experimentera med olika stenar, olika färger och olika effekt på lampor för att bilda dig en uppfattning.

Samtidigt kan du utnyttja nästan alla 90cm i resterande delen av terrariet, speciellt om du vill använda dig av tunna LED paneler för allmän belysning. Så länge solplatsen har en högre ljusintensitet än resterande del av terrariet. (Detta kan du löse med en kraftigare LED spotlight på solplatsen.)

När det kommer till UV-källan så är det också lösbart. jag kan hjälpa dig om du önskar.

En stor eller flera små?
2,8 är en mäktig storlek, även för en större ödla. Men, jag tror att det kommer “hända mer” om du har en grupp av mindre ödlor. Det finns absolut en rad arter som lever i grupp, i någon form. De mindre arterna kommer kunna utnyttja klättermöjligheterna bättre än en större art, anser jag. Dock behöver du fler än enbart en solplats för att inte skapa otrevligheter och onödig stress och bråk över solplatsen.

Med en mindre grupp mindre ödlor tror jag ger dig möjligheterna att skapa en mer dynamisk miljö, med stenar, stubbar, gräs, kullar etc som djuren kan interagera med samtidigt som de interagerar med varandra.

Förslag på större dagaktiva ödlor:

Skinkar, (Egernia, Tiliqua, Eldskink, “Shingleback” mfl.).
Varaner; Jag hade hållit mig till de mindre marklevande varandena i odatria gruppen, (Kingorum, storri och kanske pilbarensis) För gilleni skulle jag rekommendera högre klättringsmöjligheter till solplatsen då dessa lever större delen av sina liv i utbända “Mulga” träd och lever för att klättra.

Förslag på mindre dagaktiva ödlor med gruppdynamik (i någon form);

Egentliga ödlor (Lacerta, polarcis mfl.) Skogsödlor, sandödlor och murödlor. Egentliga ödlor är våra europeiska motsvarighet till australienska varaner.
Halsbandsleguaner och andra amerikanska mindre agamer.
Det finns även några mindre australienska agamer som också kan hållas i en mindre grupp.

Slutsats

Om jag hade 2.8kvm åt en marklevande, dagaktiv art som ändå kan utnyttja   Den tillgängliga höjden (90cm max) så hade jag tittat åt  en mindre grupp syderoupeiska egentliga ödlor. En väldigt aktiv art som påminner om en minivaran, i en miljö som erbjuder ett mellanting mellan tropiskernas fuktigare miljö och den torrare ökenmiljön.

2.8m i längd kommer också möjliggöra värmekällor i båda ändar och fortfarande ha en kallare zon i mitten.

Hoppas detta gav en eller flera idéer
Mvh

Niklas

23
3
Gecko98:

Tack för alla grymma svar!! 

Till 99% har jag bestämt mig. Vill ha trädvaran senare när platsen tillåter och då sparar jag den "stora" ödlan tills dess. 

Jag kommer köra på ett regnskogsinspirerat terrarium då jag tror det blir mest avkopplande att se på och inte behöver samma extrema värme. Planen är nog nu att köra det som tre zoner, vänstra delen lite varmare med någon värmekälla/solplats. För att i mitten vara mycket växtlighet och senare till höger alternativt någon liten del med lågt vatten, möjligt att jag köper något litet akvarium och sätter in för att inte riskera läckage då jag tänker bygga av plywood eller PVC går tankarna på. 

Ni som kom med så bra idéer, har ni byggtips? Fuktsäkring, dagsljuslampor till ett sådant stort för att få fram färger på djur/växter, regnsystem/fogger? 

Djuren inte spikade än men inne på som sagt pilgift, phelsuma klemmeri sen tveksamt om det går mer men möjligt något alternativ. 

mvh 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild