Hej! Nu har jag funderat!
Ja valen är många. Nästan för många att välja bland =D
Dagaktiv eller Nattaktiv.
Fördelen med dagaktiva djur är att du är vaken när de är vakna. När mina geckos börjar komma igång är det ofta sängdags för egen del. Så för att iaktta medans du chillar så är det självklara valet dagaktiva ödlor. Därmed som faller valet på en soldyrkande ödla, i någon utsträckning.
Solplatsen?
I och med att ljus och värmekällor igår i de 90cm totalhöjden, så kommer en del av detta gå åt till lampsocklar etc, framförallt på kalla sidan. Men detta är inte hela världen. Arcadias mindre lampsocklar eller “domes” är ca 15cm höga. Lägg till ca 5-10cm marginal till eventuella terrarier etc som står ovanför återstår ca 50cm mellan lampa (undersida) och terrariebotten. En 25w ExoTerra “Intense Basking” eller “Daylight basking” glödlampa brukar kunna värma en brun skiffersten till ca 35 grader om denna befinner sig 15-20cm under lampan. Detta innebär att om du staplar skiffersten på höjden (med mellanrum mellan stenarna) så kan du skapa en intressant temperaturgradient under solplatsen som också är skyddade. Jag rekommenderar att experimentera med olika stenar, olika färger och olika effekt på lampor för att bilda dig en uppfattning.
Samtidigt kan du utnyttja nästan alla 90cm i resterande delen av terrariet, speciellt om du vill använda dig av tunna LED paneler för allmän belysning. Så länge solplatsen har en högre ljusintensitet än resterande del av terrariet. (Detta kan du löse med en kraftigare LED spotlight på solplatsen.)
När det kommer till UV-källan så är det också lösbart. jag kan hjälpa dig om du önskar.
En stor eller flera små?
2,8 är en mäktig storlek, även för en större ödla. Men, jag tror att det kommer “hända mer” om du har en grupp av mindre ödlor. Det finns absolut en rad arter som lever i grupp, i någon form. De mindre arterna kommer kunna utnyttja klättermöjligheterna bättre än en större art, anser jag. Dock behöver du fler än enbart en solplats för att inte skapa otrevligheter och onödig stress och bråk över solplatsen.
Med en mindre grupp mindre ödlor tror jag ger dig möjligheterna att skapa en mer dynamisk miljö, med stenar, stubbar, gräs, kullar etc som djuren kan interagera med samtidigt som de interagerar med varandra.
Förslag på större dagaktiva ödlor:
Skinkar, (Egernia, Tiliqua, Eldskink, “Shingleback” mfl.).
Varaner; Jag hade hållit mig till de mindre marklevande varandena i odatria gruppen, (Kingorum, storri och kanske pilbarensis) För gilleni skulle jag rekommendera högre klättringsmöjligheter till solplatsen då dessa lever större delen av sina liv i utbända “Mulga” träd och lever för att klättra.
Förslag på mindre dagaktiva ödlor med gruppdynamik (i någon form);
Egentliga ödlor (Lacerta, polarcis mfl.) Skogsödlor, sandödlor och murödlor. Egentliga ödlor är våra europeiska motsvarighet till australienska varaner.
Halsbandsleguaner och andra amerikanska mindre agamer.
Det finns även några mindre australienska agamer som också kan hållas i en mindre grupp.
Slutsats
Om jag hade 2.8kvm åt en marklevande, dagaktiv art som ändå kan utnyttja Den tillgängliga höjden (90cm max) så hade jag tittat åt en mindre grupp syderoupeiska egentliga ödlor. En väldigt aktiv art som påminner om en minivaran, i en miljö som erbjuder ett mellanting mellan tropiskernas fuktigare miljö och den torrare ökenmiljön.
2.8m i längd kommer också möjliggöra värmekällor i båda ändar och fortfarande ha en kallare zon i mitten.
Hoppas detta gav en eller flera idéer
Mvh
Niklas