Hur mycket värme tål detta märket?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

151
77
Firemon:

en matta har ett fast område som den värmer (storleken på mattan) medans med en värmekabel kan man dra lite hur man vill för att sprida ut värmen lite


384
18
mr_fan:

ok


384
18
mr_fan:

men vet att fluffis ha matta till sina lådor


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Har aldrig haft några problem med Smartstore-lådor och värmemattor. Hur varmt det blir beror bl.a. på hur isolerat mattan ligger, stoppar du ett tjockt lager med jord i lådan kommer det att bli varmare än om lådan är tom. Mät med en termometer och blir det för varmt får du justera med isolering eller en dimmer.


384
18
mr_fan:

ok vad för termometer ska jag ha?


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Att köpa en termometer som är helt exakt är väldigt svårt, referenstermometrar finns men kostar tusentals kronor. Jag brukar istället mäta med ett gäng olika (billiga varianter) och visar t.ex. 4 av 5 samma sak kan man utgå från att det stämmer skapligt. De flesta termometrar är tillräckligt noggranna för terrarieändamål, men har man otur kan man få en som visar någon grad fel även om man lägger mycket pengar på en av bättre kvalitet. Beroende på mätområdet kan man ju kolla hur den stämmer vid kända temperaturer, tyvärr är det ju oftast bara 0 och 100 grader, kanske kroppstemperatur också.

Vilken typ av termometer som är bäst beror på användningsområdet, analoga kvicksilvertermometrar brukar vara ganska exakta men är kanske inte så smidiga om man ska ha dem i ett terrarium (eller plastlåda) och man vill mäta på flera olika ställen. IR-termometrar är praktiska om man enkelt vill mäta temperaturen på vissa punkter (t.ex. värmestrålning från lampor), finns billiga på t.ex. Clas Ohlson som funkar rätt bra, men kanske inte så bra om temperaturen ändras över tiden och man vill hålla koll på skillnaderna. Digitala med extern givare är väl det som man kanske oftast använder i terrarium, givaren tar liten plats, är enkel att flytta runt och man kan ofta se max-/mintemperaturer.


384
18
mr_fan:

jag har sån där laserpistol som mäter värme  dock ej denna funkar dom?
intershop.as/produkt/hjem-fritid/infrarodt-digitalt-termometer-pistol-med-laser-sikteits-h49


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Om just din fungerar vet jag inte, men det där är en IR-termometer som jag nämnde ovan.


1663
779
fluffis:

Om du har en Smartstorelåda från Hammarplast så står det undertill att den klarar av temperatur från -40 till 120 grader, gör det inte det? Värmemattan lär inte komma upp i 120 grader :)

 

Laserpistolen som du länkade till är precis en sådan termometer med IR (infrarött ljus) som azeam pratar om så det blir skitbra att sikta med den på värmemattan och mäta :) Du kan dels mäta direkt på mattan om du är intresserad av det och sen kan du mäta inuti burken där djuret ska ligga för att få en bra temp där. Som sagt använd dimmer eller termostat till värmemattan för att det ska bli en bra temperatur. Förmodligen kommer värmemattan att värma mer än vad du (djuret) vill ha :)

Personligen har jag inte så bra erfarenhet av Exoterras värmemattor utan brukar köra med LP reptiles eller Ultraterm men det är en annan sak :)


384
18
mr_fan:

japp det står -40 +120

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild