Olika sorters kackerlackor tillsammans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Skatan85:
Hej! 

Vi har nyligen skaffat väsande kackerlackor. Undrar om det är någon som vet om det är möjligt att ha Dubia Kackerlackor och väsande Kackerlackor i samma terrarium?

Mvh Camilla 

5898
4525
Tropfrog:
Jag vet inte om just den kombinationen. Men altsomoftast när man blandar två djur med samma nish så slutar det med att den ena konkurrerar ut den andra. Det kan ta ett par veckor, men också flera år. Om du vill försöka så se till att ha två stabila kolonier av bägge att dela på.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Skatan85 skrev:
Hej! 

Vi har nyligen skaffat väsande kackerlackor. Undrar om det är någon som vet om det är möjligt att ha Dubia Kackerlackor och väsande Kackerlackor i samma terrarium?

Mvh Camilla 

Fungerar absolut. 

Jag har hållit flera olika arter tillsammans, favoritmixen var G. Portentosa och T. bernhardti. 

57
51
Nickesnoken:
Jag har en sorts isopods hos varje kackerlacksart och det fungerar jättebra. Tror det funkar lika bra med 2 sorters kackerlackor men det gäller att du ser skillnad på dem om du skall plocka ut av någon sort, sen går det ju att korsa vissa sorter.

33
4
JaolStreto:
Har kan man korsa kackerlackor och vad blir avkommen??

5898
4525
Tropfrog:
De flesta kackerlackor går inte att korsa. Några fåtal närbesläktade arter kan dock korsa sig. Avkomman är då infertila kackerlackor.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

[quote=Tropfrog]De flesta kackerlackor går inte att korsa. Några fåtal närbesläktade arter kan dock korsa sig. Avkomman är då infertila kackerlackor.

Mvh
Magnus [/

Att alla hybrider är infertila är en gammal sanning som verkar hänga sig kvar. Det stämmer inte, och hade helt omkullkastat flera artbildningar som grundar sig i hybridisering. 

Jag jobbar gärna utan hybridisering, så av den anledningen blandar jag aldrig arter inom samma släkte. Jag har sett hybridisering inom Blaptica, Pycnoscelus och Therea. Men i och med att många av arterna är närbesläktade så är risken för hybridisering överhängande. Någon hybridisering mellan släktena är osannolik och jag har inte sett det under 20 års tid. 

5898
4525
Tropfrog:
AlexGustavsson skrev:

Att alla hybrider är infertila är en gammal sanning som verkar hänga sig kvar. Det stämmer inte, och hade helt omkullkastat flera artbildningar som grundar sig i hybridisering. 

Jag jobbar gärna utan hybridisering, så av den anledningen blandar jag aldrig arter inom samma släkte. Jag har sett hybridisering inom Blaptica, Pycnoscelus och Therea. Men i och med att många av arterna är närbesläktade så är risken för hybridisering överhängande. Någon hybridisering mellan släktena är osannolik och jag har inte sett det under 20 års tid. 

Var köper man fertila kackerlackshybrider?

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Tropfrog skrev:

Var köper man fertila kackerlackshybrider?

Mvh
Magnus

Jag har fått hybrider av som sagt Blaptica, Pycnoscelus och Therea i leveranser från uppfödare från Tyskland på den tiden jag hade djuraffär. De gick till foderkolonierna och såldes inte vidare, men var fertila. Marknaden för "nischade" kackerlackor är inte stor och det fanns i alla fall tidigare en ovilja till hybridisering hos de större odlarna. Bland annat har jag diskuterat detta med Jörg Bernhardt. 

Att det går att odla på hybrider är välkänt i kackerlackskretsar i Europa. Arter som också ger fertil avkomma, men som inte har påträffats hos mig, är inom släktet Gromphadhorina. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild