Hjälp med att få stäppvaran lugnare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

278
122
Snakedude69:

=)  its ok im used to it... we deserve it to some extent.. we are well.... =)(THE BEST)  hahah-   but its wierd how americans  always get crap for things.... China, russia, Germany, Sweden, treats animals like crap to but its always USA that gets hammered... for eveything . its just a wierd consept.


230
22
Nooon:

That´s what you get for speking your mind! ;)

Nä... men nog har jag hört att åtminstone Kinas hemska djurhantering får kritik. ...men det är betydligt tystare länder än ni amerikanare som hörs och syns överallt. ...men det är enda sättet att komma framåt. :) Vart kommer man med någon som varken pratar eller lyssnar? Intetnågerst!  ...och vart kommer man om man tiger och stänger öronen? Intetnågerst!


278
122
Snakedude69:

;)  we cant help it if were soical ;)  i know what you mean... were cocky  sons of bitches... that dont know when to shut up =)  we like to speak out minds...

 


268
19
Iguania:

Nja, menar snarare att det alltid är bra med lugna djur när det handlar om såpass stora djur som ändå kan orsaka ganska stor skada. Detta måste förstås inte ske genom att man hanterar dom, själv hanterar jag i princip aldrig mina djur och ändå är de "tama", man kommer långt med handmatning.

Det jag däremot har svårt med är att folk antar så mycket och dessutom börjar jag störa mig på att folk alltid ska se allt som svart på vitt och att det bara finns ett rätt. Visserligen så kanske det finns flera vetenskapliga studier om stressen vid hantering hos reptiler men ändå finns det folk som hanterar sina djur frekvent och ändå är djuren välmående och vissa blir till och med uppåt 30 år. Förstår inte varför folk ska ha så svårt att inte lägga sig i vad andra gör, visserligen kanske de ser det som djurplågeri men hur kommer det sig då att djuren blir så gamla och går genom veterinärkoller bra? Sen får man inte glömma att bara för att reptiler har mindre komplexa hjärnor än oss så är dom ju inte hjärndöda, de kan ju också få goda och dåliga erfarenheter. Tror inte en ödla blir stressad över ens närvaro hela tiden när den till slut lärt sig att du finns där men inte gör någon skada, dessutom undrar jag om stressen verkligen gör så stor skada som vissa försöker ge sken av. Inte dör ödlorna i mängder i naturen och där måste de ju ändå stöta på rovdjur eller djur som verkar farliga ganska ofta? Inte dör fler människor i Stockholm  heller, nu lär väl folk påpeka att man inte ska jämföra människor med reptiler men vi är alla djur och borde därför påverkas relativt liknande av stressen. 


Jag anser som sagt att man får välja vad man vill och bry sig mindre om vad andra gör. Väljer man att hålla djuren i terrariumen så fine, gör det och på samma sätt borde de som hanterar djuren accepteras för sina val. Däremot så ska man ha klart för sig att reptilerna tjänar inget på det och har inget behov utav det. En sak som jag också tänkt på när man är på utländska forum är att där sker inte den här diskussionen ens i närheten av lika ofta trots att det finns bra mycket mer folk där. Kanske är något som är typiskt svenskt att man ska bry sig så mycket om andras handlingar? Det här är ju något att tänka på egentligen för vår hobby är relativt liten här i Sverige och ingen tjänar på att den här diskussionen alltid ska komma upp och göra folk osams för det gör att folk splitrar sig i två olika läger. Inte bara påverkar det vår möjlighet att påverka politiken, reptiler har ändå varit ett ganska aktuellt ämne på semaste tiden och för att vi inte ska få ett förbud som Norge som skulle tvinga oss att hålla djuren olagligt så måste vi hålla ihop. Samtidigt bidrar den här ständiga diskussionen till att många nya säkert skräms iväg då de inte vågar ställa en fråga varför ett djur är aggresivt/defensivt och vad man kan göra för att underlätta för då tar folk det som givet att personen i fråga vill hantera och där börjar den hetsiga diskussionen. Tack och lov har ämnet inte varit likaaktuellt här på TD i och med hanteringstråden vilket har gjort att den här sidan haft oerhört bättre stämning än tidigare forum. Nu togs ju tyvärr det här ämnet upp ändå enbart på grund av någons antagande, lämpligast vore väl om Anders eller någon annan admin kunde flytta dessa inlägg till hanteringstråden där de faktiskt hör hemma.


Själv orkar jag inte med dessa diskussioner så om jag klarar av att hålla mig i skinnet så håller jag mig utanför efter det här inlägget. Jag avslutar med att säga en sak så att folk inte får för sig att jag är en ignorant, uppkäftig 15 åring som enbart försöker skydda sin egen rygg, jag hanterar inte mina djur mer än nödvändigt och dessa sälsynta tillfällen sker ännu mer sällan utanför terrariumet men jag accepterar folk som gör det, sålänge det inte sker på en överdiven nivå.


Mvh Oscar


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vill ni diskutera hantering i sig, så gör det i vår stora hanteringstråd, som går att hitta här:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007

För att få en stäppvaran hanterbar behövs tålamod. Det som jag tror att de flesta gör är att de hanterar för snabbt, och stressar upp djuret och den lär sig då istället att bli rädd för hanteringen.

Jag föreslår att man börjar lite lätt med att handmata, låta ödlan känna av ens närvaro utan att man ska ta tag i den för att sedan lugnt och sansat jobba sig framåt så att ödlan accepterar att man lyfter och förflyttar den. Mat är väl en relativt vettig stimulus, och bör gå att använda för att få ödlan att lära sig att den kan få mat efter att den förflyttats eller liknande.

Vattenträning låter inte alls bra. Det kommer göra ödlan ännu mera stressad, då den kommer lära sig att så fort den blir urplockad ur terrariet så kommer den att hamna i vatten och bli stressad.


77
1
MrC:

Vad man ger sig in i borde man väll veta när man skaffar djur av det här slaget dom blir stora och behöver utrymmen som är där efter jag älskar tejus men kan inte ha för utrymmes brist jag har också varit ung o dum så är det men varför skaffa djur om inte känner att man behärskar dom när jag hade guldteju så hade jag plats för dom


148
116
Ella:

Hej! Har läst igenom lite vad ni skrivit om. Jag är absolut ingen expert när det gäller varaner då jag bara har cresteds och en horngroda!

Men det jag hade gjort är att skitit i den där vattenträningen för det lät väldigt hemskt, lite dubbelmoral att sätta i ödlan i vattnet och sen ta upp den.. Ödlan kommer aldrig uppfatta vad i helvete du håller på med hahah :D.. Jag skulle nog tänkt "Hur ska han ha det? Ska han vara dum.. eller snäll..."

Nej men, tänker inte dra upp det där då många har kommit med sina åsikter!

Det jag hade gjort är att försöka få djuret att uppfatta dig som en matkälla, din stäppis kommer inte tänka att du är snäll och att den borde mysa med dig, vilket du nog redan vet men heheh.. 
Men om det nu funkar kommer den lära sig att du betyder mat, alltså något bra som den vill ha för att kunna överleva.. Och när du har arbetat med att lära din plutt att du är bra för du har mat kommer varanen inte behöva skydda sig från något hot c: Den kommer veta att du är där för att ge den mat, och du utgör inget större hot.. Du är bara lite obehaglig ;) 

Om jag får lägga till en sak som jag tycker, utan att det ska vara stötande mot någon. 
Jag gillar inte ordet Tämja.. Jag förstår att man vill ha lugna djur och så.. Men man måste fortfarande låta djuret vara det den är. Alltså en stäppis ska få vara en stäppis.. Som någon skrev så fräser dom, slår med svansen osv, men det är ju deras natur :)! Självklart tycker jag att det är bra att jobba med djuren för att de ska få undvika onödig stress inför te x ett veterinär besök eller något :)

Kan ta ett riktigt dåligt exempel, men fick hem en ögonfrans gecko som var så stressad av hantering som det bara gick, hon sprang upp i taket när jag tog ut henne medans jag städade.. Hon sprang på golvet och visade tecken på att tappa svansen.. Då tänkte jag att såhär kan det inte vara. Så Chevi som hon heter har fått fri tillgång till mitt rum (Självklart under uppsikt) hon har fått utforska rummet , sprungit runt och jagat syrsor på min säng, suttit på min axel när jag suttit vid datorn, det har tagit månader för mig att få henne att tycka att det är "ok" att tas ut under städningar, vägning osv. Det har tagit lång tid, men när man har tålamod och bra metoder så går allt :)!

 

Det var bara det jag ville skriva, är så himla dålig på att förklara så ni får gärna skriva om ni får några tankar.. Så kan jag försöka och förklara bättre :)


278
122
Snakedude69:

Anders you nailed it...  Tålamod,   This hobbys nemisis.   its a total impulse  thing most of the time.  if you take the time and do rush, and think about things before you jump in to it.  It usually goes better.

That goes with anything in the reptile hobby,  buying a animal.  trying to make it holdable,  etc.  take time and get the cage right and make sure you are able to take care of the animal.  before you go to a mässa any buy.


  great!


235
155
Brokensynapse:

det jag gör med min stäppis är att behövs det hanteras så gör jag det efter matning när den har lite "matkoma" händer fortfarande att den e sur så då ger jag lite mer mat. Men pisk får man räkna med.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild