Ormar som kan leva i rumstemperatur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

384
18
mr_fan:

hej har en fråga finns det nån orm som kan leva i rumstempratur?


384
18
mr_fan:

någon som vet nån?


69
16
Havoc:

Nej inte direkt. Men å andra sidan vet jag inte vad du har för rumstemp heller. I mitt reptilrum har jag ca 24 grader om dagarna. Men hos varje orm har jag självklart varsinn värmelampa för att skapa temperatursgradienter enligt varje art. T.ex 24 på kalla som är rumstemp och 32 under lampan...
Det är ju bra om djuret får välja själv.


82
16
Bremnes:

Jag tror att en del strumpebandssnokar kan klara rumstemperatur. Jag kan ha väldigt fel så jag borde inte skriva här! ;) Jag hade själv en värmelampa till min strumpebandssnok. Men detta var 20 år sedan. Kan i varje fall minnas att jag läst om att dessa klarar rumstemperatur. 

Men det finns kanske någon annan med mer kunskap om detta. 


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Det finns en del ormarter som ska ha runt rumstemp eller några grader varmare dagtid, och ner under 20 grader nattetid. Inga av dessa är speciellt lämpade för nybörjare.

Orthriophis Moellendorffi, och Euprepiophis sp är några exempel.


273
3
117:

Svenska ormar kanske? ingen aning, gift eller ogift?


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Natrix natrix och Vipera berus ska inte ha rumstemp.
Dem ska ju ha samma temp som ute dvs väldigt varierande beroende på årstid.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Nordamerikanska och (Nord)Europeiska arter bör ha en värmespot på ca 30 grader. I övriga terrariet svalt.

Detta gäller inte de arter jag nämnde, där kan längre tid med temperaturer uppemot 30 grader vara direkt skadliga.


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Enkelt svar, nej! :)

Jag tycker Havoc svarade på ett bra sätt, ormar (eller alla reptiler för den delen) behöver olika temperaturzoner i terrariet så dom kan välja själva. Givetvis mer eller mindre beroende på art, men en liten skillnad vill dom flesta ha.

Svenska ormar är ännu krångligare än tropiska ormar skulle jag säga, hur många har svensk vinter i sina terrarium? :) Nu drog jag det lite långt.. går att ha svenska arter i terrarium, men då CB djur, men inget jag rekommenderar till nybörjare!

Däremot finns det många arter som inte behöver tropiskt värme.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild