Försäljning av egenodlade CITES II djur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
PiteOla:
Hejsan
Jag försöker läsa på om vad som gäller när man skall avyttra egenodlade djur som finns på CITES II. Det gäller Phelsuma madagascariensis grandis. Jag har papper på föräldradjuren.
Någon som vet vad som gäller om jag vill göra rätt enligt regelboken?

1273
491
leedragon:
PiteOla skrev:
Hejsan
Jag försöker läsa på om vad som gäller när man skall avyttra egenodlade djur som finns på CITES II. Det gäller Phelsuma madagascariensis grandis. Jag har papper på föräldradjuren.
Någon som vet vad som gäller om jag vill göra rätt enligt regelboken?

Import cite papper på  föräldradjuren om kom från det vilda, uppfödare intyg, och bra att registrera de i jorbruksverket

Medlem i SHF, SDS
3
6
Jolo:
leedragon skrev:

Import cite papper på  föräldradjuren om kom från det vilda, uppfödare intyg, och bra att registrera de i jorbruksverket

Troligen finns inga citespapper från importen kvar och det behöver du inte heller för cites II djur efter andra generation från importen. Men skulle du mot all förmodan ha Cites import informationen så fyll i den. Du har inget registreringskrav hos SJV på egenuppfödda Cites II djur.

Fyll i SJV härstamningsintyg så väl du kan och skicka med den med dina egenodlade ungdjur. Bra att du har koll på föräldradjurens papper, den informationen behövs på härstamningsintyget.

webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/harstamningsintyg-for-b-c-och-d-listade-cites-djur.html

7
4
Shawn6:
För att sälja CITES II-listade arter som Phelsuma madagascariensis grandis inom Sverige/EU behöver du kunna visa dokumentation på djurens ursprung, t.ex. härkomstintyg på föräldradjuren. Normalt krävs inget särskilt tillstånd för handel inom EU om djuren är födda i fångenskap och du kan visa detta, men det kan vara bra att kontakta Jordbruksverket för att vara helt säker.

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Jordbruksverket har en mall för uppfödarintyg för djur som är antingen B- eller C- listade. jag tycker att den är schysst. Den bör ju också användas för arter som inte är Citeslistade i och med att de i framtiden kan komma att bli det och i så fall är det bra om deras ursprung går att styrka. 

www2.jordbruksverket.se/download/18.2c4b2c401409a33493149e3/1736427091984/E9_181.pdf

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild