Salamandrar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

67
33
FinnW:

Är det någon som vet om det finns någon art,släkt eller morf guide för dom här små gynnarna? 


1228
464
leedragon:

vilken art specifikt? 


67
33
FinnW:

Det finns så många fina jag blivit sugen på men några är väl...

Triturus

Neurergus

Notophthalmus

Salamandra

Cynops

Finns säkert fler att välja på...


1228
464
leedragon:

jag ska gräva i min datorn, jag har nånstans addrsen på ett hemsidda som visade alla underarteri salamandra salamandra


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Den mest kompletta för alla arter är Raffaëllis "Les Urodèles du Monde", den andra utgåvan har precis släppts. Nackdelen är att den är på franska... 

För nordamerikanska arter är det Petrankas "Salamanders of the United States and Canada" som gäller. Mycket bra bok. 

Snart (under 2014) kommer också Max Sparrebooms "Salamanders of the Old World" för europeiska och asiatiska arter. Det finns även Marc Staniszewskis "Salamanders and Newts of Europe, North Africa and Western Asia / Salamander und Molche Europas, Nordafrikas und Westasiens" som innehåller bilder på i stort sett alla arter inom detta område.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Menar du någon generell guide, eller för en specifik art?

Det kan skilja sig en del då vissa arter är landlevande, vissa semiakvatiska och andra helakvatiska.

I regel behöver de det rätt så kallt, och vi har ju en finfin artikel om hur man kan lösa detta problem här:
www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=34


67
33
FinnW:

Det spelar ingen roll om det finns en för många arter eller flera för olika arter, bara det finns något att plugga.

Jag har garage som jag hade min odling med subtropiska channor i och där kan jag styra lite som jag vill med kylan, lagom varmt på sommaren och kallare på vintern.


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

www.caudata.org/cc/species/caresheets.shtml

www.caudata.org/cc/articles/Salamandra_guide.shtm

Den sista sidan är nog den leedragon menar.

 


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Finns så klart mycket mer litteratur om det är specifika arter eller så du är ute efter. Är det i terrariesammanhang du letar information finns böcker som tar upp arter som är vanligare i hobbyn och diverse skötselråd, t.ex. DGHT:s "Threatened Newts and Salamanders - Guidelines for Conservation breeding" och Indiviglios "Newts and Salamanders".

På nätet finns caudata.org med massor av information som Fredrik tipsade om och amphibiaweb.org är en annan sida med mycket artfakta (bl.a. från Raffaëllis bok som jag nämnde ovan).


67
33
FinnW:

Tack så mycket, nu är det bara att börja läsa.

 

Jo då, det är för terrarie.

Ska fixa en grodburk till först men sedan funderar jag på en liten ställning med 6st salamanderburkar.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild