Vilka märken rekommenderar ni?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

343
119
Salig:

Letar efter kompaktlysrör med uvb till mina Lygosar som skall flytta in i februari. Jag vill inte använda exo terras uvb 100, då det verkar som att huden på Lygodactylus williamsi skadas av dessa. Har tittat på zoomeds lampor och megasun, men känner mig rätt vilsen. :P har en compact top redan, så just nu kör jag med det systemet, tror jag byter till solar raptor senare.

Vad har ni för erfarenheter av andra kompaktlysrör än exo terras?

Tacksam för vägledning!


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Solar Raptor är den enda ljuskällan jag litar på om det ska vara UV (och bra ljus för den delen). Har dock haft mycket strul med deras lampor med inbygd ballast, köp istället de med extern.


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Enda sättet att veta om det är bra uv är att mäta. Har povat en del på jobbet och exo terras kompaktlampor är riktigt dåliga. De har ungefär den uv-nivå som står angivet, men bara precis vid lampan såklart. 10 cm ifrån är det nästan noll. En helt vanlig glödlampa verkar ge mer...


343
119
Salig:

Hur lång livslängd har solar raptors lampor? Jag har haft problem att hitta exakt hur länge de håller på internet. Jag räknar med att ha lampan tänd 12h/dygn, det ger mig ett år från lampan kanske? Hur är det med värme? Ger de endast ifrån sig uva och uvb eller höjer de temperaturen också?


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Svårt att ge en exakt siffra på livslängd, det är nog mätning som gäller. Enligt P-A verkar de hålla rätt länge, se reptisite.se/index.php/forum/51-tillbehoer/8375-uv-lampor-och-vad-som-ar-skit?start=148961

Värme ger de också.

 

Edit: gick inte direktlänka till just det inlägget, ska vara en fyrkant mellan "14" och "8961"


343
119
Salig:

Då kan det ju vara värt att göra sig av med compact topen med lampa för att skaffa solar raptor på en gång... Ska se om jag kan lämna tillbaka dem, de är ju oanvända :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild