Livslängd Exo-terra 2,0

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
203
David:

Vad har ni för erfarenhet av livslängden på Exo-terra 2.0 compactlysrör. Jag har haft ett par stycken och tycker de slocknar för snabbt. Är inne på den sista och ser nu att de bytt namn till natural light, är det exakt samma lampa? 

Jag har dem endast för dagljus, inte för UV.

Tittar man på andra lågenergilampor med dagljus t ex denna:

www.conrad.se/MEGAMAN-ESL-HELIX-11-W-E27%2f865-L%26Aring;GENERGILAMPA-E27-11-W-DAGSLJUS-VIT-SPIRALFORM.htm?websale8=conrad-swe&pi=574635&ci=SHOP_AREA_260566_1904211&otp1=tablink2

Den jag länkar till ska ha en ca livslängd på 10 000 timmaroch det kan man inte säg att mina exo terra lampor haft. Den jag länkar till är dessutom väldigt mycket billigare (frakten är dyr så det lönar sig inte att beställa).

Har jag bara haft otur eller är det något ni andra känner igen?

 


Medlem i SHF
61
74
Joachimlofgren:

Exoterras 2.0 är mest en dagljuslampa. Så man kan köpa lampor med motsvarande färgtemperatur i lampaffär/bygghandel.

finns "compactlampor" i olika watt, set från 7w- 29w har jag för mig. Och 300-1200lumen/lampa. Så dom ger relativ mycket ljus. 

dagljuslampor bör vara 6500kelvin i färgtemp. (kallvit)


488
203
David:

Jo son jag skrev är det dagsljuset jag är ute efter. Tycker bara att livslängden varit dålig. 


242
29
Blues:

Tror det är ca 6-8 mån men det finns andra märken som är billigare:


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Som du säger så har 2.0 bytt namn då dom insett att den inte gav nått uv alls. 

Så vanlig dagsljus lampa är nått jag ska byta till, dock den du länkar till är ju bara på 11w och ger 600lm 

www.conrad.se/MEGAMAN-ESL-HELIX-23W-E27%2f865L%26Aring;GENERGILAMPA-E27-23-W-DAGSLJUS-VIT-SPIRALFORM.htm?websale8=conrad-swe&pi=574751&ci=SHOP_AREA_260566_1904211&otp1=tablink2

den ger lite bättre. dock så ger exo terras 1600lm på står dom. Jag har beställt led lampor nu med dagsljus som det ska vara lite mer kräm i och dom ska hålla ännu länge. När jag väl får dom (om jag nu får dom ;P ) så kan jag försöka komma ihåg att höra av mig   


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Just Exo-Terras 2.0-lågenergilampor är en av få produkter som jag tycker är värda att köpa trots att det kostar lite mer än vad motsvarande lampa hade gjort under ett annat namn på Clas Ohlson eller dylikt. Anledningen är att det finns väldigt få lampor med samma värden om man vill ha relativt mycket och bra ljus från en lågenergilampa med normal sockel (E27) - 26W, 6500K, 1600 lumen, brett ljusspektrum och ett väldigt bra CRI-värde (98 om jag minns rätt).

Nu var det visserligen ett tag sedan jag letade ordentligt men jag har nog aldrig hittat andra lampor med sådan data, har köpt en del billiga lågenergilampor från Ebay och Kinabutiker med 6500K och enligt uppgift hög ljusstyrka men färgkvaliteten och kvaliteten på produkterna är betydligt sämre än Exo Terras enligt min erfarenhet (inte märkt att ET:s lampor skulle ha kort livslängd).

Lampan tenebrosa länkar till fungerar säkert alldeles utmärkt men har ändå lite sämre värden och prisskillnaden är inte stor.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild