Leptopelis vermiculatus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

424
32
samthe0ne:

Någon här inne som säljer/föder upp sådana grodor? Och i så fall, vad har de för krav osv? Jag har ett 45*80*120 cm terrarie här hemma med Correlophus Ciliatus i och har på FB sett att de går att ha tillsammans i samma terrarie, och är sugen på att försöka.

Tips och sånt är med andra ord MYCKET välkomna!

 

MVH Samuel G


268
19
Iguania:

Nej, skulle inte blanda groddjur och ödlor. För det första så är de flesta större grodor glupska och tar det mesta som hamnar framför dom och kan därför hugga tag i ödlans ben. Ödlan som ändå är ganska större kan skada grodan både genom att hugga i den eller när den hoppar runt. Dessutom så kommer ögonfransar och denna grodart från helt olika delar av världen så snälla, blanda inte. Ska du ha två arter så skaffa två terrarier.


424
32
samthe0ne:

vet att det brukar vara så, och att all praxis säger det också, men så som jag förstod det av gecko-ägaren på FB fungerar det riktigt bra mellan dessa två arterna trots allt. 

så här skrev han på Facebook: "Ja i stort sätt ska man inte blanda olika arter som då blir ett stort sällskapsterrarie med stress och otrivsel för djuren. Men det är som sagt en sanning med modifikation våra Rhacodactylus som betyder slow motion kräver inte så stor plats, men bör naturligtvis ha möjlighet att klättra och röra sig. En lugn trädgroda som är lika lättskött som Crested kan då passa in i biotopen om man då ser till att även inreda med vatten och bad möjligheter. Man ska alltså först prova med viss försiktighet när man öppnar sitt terrariet för olikheter, och man ser naturligtvis till att där är tillräcklig stor plats. Med vänliga hälsningar Heinz."


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det kan fungera, och det kan också gå väldigt, väldigt fel. 

Personligen tycker jag det är dumt att blanda dessa två arter.

Jag känner inte till någon uppfödare, men de är inte så ovanliga att få tag på. Jag såg senast på expo syd.


424
32
samthe0ne:

Det blir bara 2 grodor eller så på 45*80*120, och det är faktiskt väldigt stor yta Chlamydosaurus. Jag försöker bara få nya ideer och få till ett bra ekosystem.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Heinz bör återgå till att fokusera på Ketchup då han har dålig kolla på terrariedjur. BLANDA INTE!


64
41
Hymenopus:

Tänk på att de flesta grodor har toxiska sekret eller är giftiga på ett eller annat sätt. Det kan sluta ganska illa för ödlorna.


424
32
samthe0ne:

Även om jag sätter in tropiska gråsuggor som nerbrytare chlamydosaurus? Jag kommer definitivt inte att skaffa grodor innan jag har fått igång systemet med gråsuggor på ett bra sätt, det är även en hel del annat som måste göras iordning först i så fall om de ska kunna trivas ordentligt där. 


424
32
samthe0ne:

Hymenopus: det är INTE pilgiftsgrodor som jag i så fall vill släppa in, och det som jag har läst om den här arten så är de inte giftiga någonstans. 
Jimmy, sådana kommentarer tycker jag är riktigt dåliga när jag frågar efter råd. Vet du ens vad du talar om?!


424
32
samthe0ne:

Det håller jag med om chlamydosaurus, det är ju därför som jag ber om råd helt enkelt :). Synd att det inte finns någon Terrariesimulator där man kan testa att sätta ihop olika arter. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild