Vandrande löv -hjälp.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
ChatNoir:
Hej! 
Jag behöver hjälp! Jag har läst alla trådar jag hittat men det har inte riktigt hjälpt. 
Mitt löv Fru Bladh är inte så impad av björnbärsblad eller ek. Hallon går bra. Det känns väldigt knepigt att hitta bra mat, har dock inte testat Salal ännu. Men finns det andra växter som kan fungera, som inte brukar nämnas? Vågar man testa sig fram? Nyponros? Björk? Lönn?
Det är ju taggar på undersidan av bladen på de björnbär jag hittat i skogen, brukar ni använda björnbärsblad med taggar på? 
Jag tycker hon ser blek och torr ut ibland, men jag har ju sett att hon äter ändå. 

Hur viktig är temperatur och luftfuktighet? 
Vilka värden har ni? 
Ser att många har papper i botten för att lätt hitta ägg samt enklare att städa. Men det är väl bra att ha jord och mossa mm för att få bra luftfuktighet? Vad har ni? 

Har ni några tips och råd?. 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

ChatNoir skrev:
Hej! 
Jag behöver hjälp! Jag har läst alla trådar jag hittat men det har inte riktigt hjälpt. 
Mitt löv Fru Bladh är inte så impad av björnbärsblad eller ek. Hallon går bra. Det känns väldigt knepigt att hitta bra mat, har dock inte testat Salal ännu. Men finns det andra växter som kan fungera, som inte brukar nämnas? Vågar man testa sig fram? Nyponros? Björk? Lönn?
Det är ju taggar på undersidan av bladen på de björnbär jag hittat i skogen, brukar ni använda björnbärsblad med taggar på? 
Jag tycker hon ser blek och torr ut ibland, men jag har ju sett att hon äter ändå. 

Hur viktig är temperatur och luftfuktighet? 
Vilka värden har ni? 
Ser att många har papper i botten för att lätt hitta ägg samt enklare att städa. Men det är väl bra att ha jord och mossa mm för att få bra luftfuktighet? Vad har ni? 

Har ni några tips och råd?. 

www.terrariedjur.se/caresheet/other/p_giganteum

Jag har skrivit ett skötselråd för giganteum, men jag har alltid hållit samtliga arter på samma sätt. 

Salla är det jag alltid rekommenderar för vandrande blad, det är det säkraste kortet. Om du ska testa med ek så ska det vara riktigt mogna, välutvecklade blad försatt de ska vara intresserade. Rosor fungerar också bra enligt min erfarenhet. Något som också brukar vara bra att testa är murgröna, det brukar uppskattas av alla arter av spökskräckor och är vintergrön. 

taggar på stammar och blad är ingen fara. 

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:
AlexGustavsson skrev:

www.terrariedjur.se/caresheet/other/p_giganteum

Jag har skrivit ett skötselråd för giganteum, men jag har alltid hållit samtliga arter på samma sätt. 

Salla är det jag alltid rekommenderar för vandrande blad, det är det säkraste kortet. Om du ska testa med ek så ska det vara riktigt mogna, välutvecklade blad försatt de ska vara intresserade. Rosor fungerar också bra enligt min erfarenhet. Något som också brukar vara bra att testa är murgröna, det brukar uppskattas av alla arter av spökskräckor och är vintergrön. 

taggar på stammar och blad är ingen fara. 

Det som man ofta misslyckas med är att hålla tillräckligt hög luftfuktighet samtidigt som man har god ventilation. Jag har alltid odlat vandrande blad i Exoterra, 30x30x45cm med bioaktuella substrat, dvs jord och barkmix med hoppstjärtar och gråsuggor. Hoppstjärtarna är enligt min erfarenhet viktiga då de inte bara bryter med avföringen utan att de även håller äggen fria från mögel. 

jag sprayade två till tre gånger per dag. 

2
0
ChatNoir:
Tack så jättemycket för dina råd. 
Ska fixa och ändra i terrariet samt testa matalternativen. 
Salal fanns inte i blomsteraffären, men har beställt hem. ????
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild